De laatste 10 dagen.

Nederland, Afferden

Wat vooraf ging
Vrij snel na mijn reis naar Santiago de Compostela wist ik de nieuwe bestemming voor 2017: Rome. Omdat het me meer gaat om de reis dan de eindbestemming is de route belangrijk. Welke van de vele wegen die naar Rome leiden zou het gaan worden. De eerste paar honderd van de 1000 kms Frankrijk die ik eerder van noord naar zuid had gefietst waren geen onverdeeld genoegen. De aangewezen route leek me: via Duitsland; vervolgens Oostenrijk, klein stukje Zwitserland en dan afdalen in La Bella Italia.
Prego het reisplan, dan nu nog de vertrekdatum.
Vertrek in het voorjaar heeft zijn charmes vanwege de ontluikende natuur, maar wat als het tegenzit met het weer en de Alpenpassen zijn nog niet open? De natuur is zo krachtig en heeft altijd iets moois in petto
Vertrek in juni beviel goed vorig jaar, dus dit jaar is maandag 12 juni de vertrekdag geworden.

Nog een bewogen weekje
Pickels heette de schildpadkat die P. ruim 2 maanden geleden online ontdekte in een Belgische opvang. We zijn ons even wezen voorstellen in Mechelen. We werden goedgekeurd en Pickels werd vervolgens een week later door de eigenaresse van het poezenhotel, reizend in een dikke BMW, persoonlijk bij ons afgeleverd.
Het zat heel erg tegen met de gezondheid van onze nieuwe poes, die inmiddels door ons was omgedoopt tot Sophie. Na 5 bezoeken aan de dierenarts kwam de negatieve uitslag van een biopt niet geheel onverwacht. Vorige week hebben we definitief afscheid van Sophie moeten nemen.
Verdriet mag je voelen ook als je gelukkig bent.
In dezelfde week werden we uit onze droevenis teruggebracht door 2 van onze vrienden die enthousiast vertelden over de geluksgevoelens waardoor ze waren overvallen. Nieuwe liefdes.
En zo ben ik weer aangekomen bij het aangename van mijn reis, want reizen is net als verliefd zijn, je ziet vaak alleen de leuke dingen.

Gewichtige zaken
Ik zit niet in de categorie overgewicht. Mijn BMI schommelt rond de bovengrens. Weinig mis mee, maar toch niet helemaal ideaal voor wat ik ga doen. Vorig jaar bij vertrek had ik het beter voor elkaar. Zes kilo extra lichaamsgewicht dit jaar. Ga ik het compenseren door minder bagage mee te nemen of gewoon wat lichtere materialen. Voor minder bagage moet je lastige keuzes maken en die heb ik in mijn leven al genoeg moeten maken. Dan maar lichter materiaal?
Zal ik nog even een super lightweight Hilleberg tentje aanschaffen?
Slechts 1650 gram voor een complete portable buitenwoning vanaf € 769,00. Zwerfkei zou 'm morgen nog zonder verzendkosten kunnen bezorgen.
Ik heb 'n goedkoper alternatief gevonden voor het oplossen van het dilemma.
De steel van mijn tandenborstel afzagen, de dop van mijn deodorant thuislaten, een gat in mijn zakdoek knippen, wat pagina's uit mijn routeboekje scheuren of wat spaken uit mijn voorwiel knippen.
Sta open voor suggesties van mijn lezers om vóór de Alpen nog wat ballast te lozen.

Mooi met een I.M. verslag en dit nog wel samengesteld met n zwaar verkouden hoofd. Beterschap 😘

Patricia 2017-06-13 19:51:13

Ton na deze zeer vervelende ervaring met Sophie en de ietwat sombere overpeinzing over je gewicht nu maar vrolijk op weg naar Rome. Ik denk dat het dan gewoon vanzelf goed komt met de overtollige kilo's. Heel veel plezier, goed weer, hopelijk weinig tegenslag. En wij gaan weer met je mee genieten. Veel succes.

Lida 2017-06-13 19:56:34

Hard doorfietsen verlies je vanzelf je kilo,s Na 2 dagen vast al beter.

Marian w 2017-06-13 19:59:01

Hay die Tonio, Wat een verslag en vertrek. We hebben samen met jou Patricia & Ted zondag nog heerlijk mogen keuvelen over div. zaken maar boven al de route die je gaat fietsen. Blijf het geweldig vinden wat je doet en van binnen ben ik wel een beetje jaloers. jalosie kwam nooit in mijn boekje voor!!!!! Maar nu echt wel een beetje. Nu Ted dan ook zegt dat hij het vast leuk had gevonden met zijn fiets door Frankrijk rijden. Jaren heb ik geprobeerd hem over te halen maar niet gelukt. Nu hij niet meer kan fietsen althans nog kleine stukjes een retourtje grote markt in Haarlem om te genieten van een haring bij Jos dat gaat hem nog goed af. ( Morgen de nieuwe Haring) En dan nog de kleine discussies over de auto welk type, jaar en de kleur dat doet er niet toe. Soms ligt dat gevoelig. Jij hebt je tent opgeslagen en fiets morgen verder. Waar naar toe? Tot de volgende keer maar weer. Jeanne

jea.rijks@planet.nl 2017-06-13 20:00:52

Hoi Ton, Weer een hele reis die je weer die je gaat maken. Het was naar om op Facebook te lezen over Sophie. Over je 6 kilo overgewicht zou ik me niet al te veel zorgen maken. Die fiets je er volgens mij wel vanaf. Wij willen je veel veilige kilometers wensen. Groetjes, Ankie en Henk

Henk van Ewijk 2017-06-13 20:58:09

Met dat overgewicht komt het wel goed . fietsen ,water en brood. Goede reis

Astrid 2017-06-14 08:18:17

Beste Ton, wij zijn in mei naar Rome gefietst en hebben daar heel erg van genoten. Ik ga je zeker volgen en zo de reis nogmaals beleven. Succes! Rob en Erika van den Bosch

RobenErikaonderweg 2017-06-15 19:33:52

hallo Ton, We gaan je weer helemaal volgen. Minder goed voorbereid zei je. Dat is alleen het gewicht man, in je hoofd zit het helemaal goed, dat is in mijn ogen al drie kwart van de reis, Veel succes sterkte en avontuur man Groet Arthur