Langs de Kocher

Duitsland, Braunsbach

Foto's
Nog wat beelden van de oude brug in Heidelberg.
Het aanraken van de ronde schijven van de brugapen garandeert je een goede gezondheid.
Voor kinderen beloven de bronzen muizen bij aanraken hetzelfde.
Dan zijn honderden Audi's op weg naar hun nieuwe baasje.
Laatste foto van Hirschheim aan de oever van de Kocher.

Het Gezag
In de 600 km die ik nu in Duitsland rondfiets heb ik er slechts een paar gezien. Misschien zijn er minder nodig dan bij ons om het gezag te handhaven. Maar daar was ie dan; In mijn achteruitkijkspiegel had ik 'm niet zien aankomen. De wit-groene politieauto stopte keurig op gepaste afstand voor me. Beide deuren gingen open en een jonge, slanke vrouw en een oudere gezette man kwamen op me toelopen.
"Gute Morgen" zei ik ik opgewekt om de toon te zetten van het serieuze gesprek dat zou volgen. Beiden stelden zich voor en daarna vroeg de man waarom ik op Bundesstrasse reed, als er ook naast de weg een fietspad liep. Terwijl ik in mijn beste Duits het antwoord voorbereidde, zag ik dat de vrouw inmiddels haar boekje had getrokken, het leren klepje had omgeslagen en een pen in haar hand had. Nou is dit mijn eerste contact met buitenlandse gezagsdragers, tref ik meteen een fanatieke tante die alles uit deze dag wil halen. Wijzend op mijn zwaar bepakte fiets probeerde ik duidelijk te maken dat het een zeer matig fietspad was. Het was niet matig, het was uitermate slecht met door het wegdek groeiende boomwortels, scheuren en onverhard met kuilen. Vertellen dat we dat in Nederland een karrenspoor noemden durfde ik niet aan, bang om daarmee hun wegennet te diskwalificeren. Of ze misschien even wilden meelopen dan konden ze het zelf zien, probeerde ik nog. Terwijl de man mij op een vaderlijke toon duidelijk maakte dat het toch zeer gevaarlijk voor mij was om hier op de weg te fietsen, zag ik in mijn ooghoek hoe de agente de pen inmiddels in het gleufje had teruggedrukt en haar bonboekje weer in haar borstzak stopte.
Ik toonde alle begrip voor het gevaar waarin ik had verkeerd en beloofde verder via het karrenspoor te fietsen.
Of ik nog wel een selfie van ons drieën mocht maken of desnoods een foto van hun beiden.
Met een glimlach nam hij afscheid met 'n "Gute Reise" en terwijl zij kordaat achter hem aan naar de auto liep, riep ik nog "schöne Tag".

En dan het weer. Jullie horen me niet klagen hoor, maar vanmiddag om half 3 wees mijn thermometer 36 graden aan.

Je bent alweer kilometers onder weg. Mooi die bronze beelden en het verhaal dat daar aan vast hangt. Fijn dat er nog goede agente zijn. De €uries kan je wel beter besteden. Je gaat me toch niet vertellen dat de heer die aan het zagen was je de weg op het fietspad versperden. Toch fijn dat je een vriendelijke echte Hollander bent. Anders was het echt anders gelopen. Een goede nachtrust en maak morgen weer wat kilometers. Big Hugg.

Jeanne 2017-06-21 19:34:13

Verbaasd hoe je jezelf kunt filmen terwijl je langs fietst.

Jan en Jopie Krol 2017-06-21 19:40:35

Heerlijke temp.om te fietsen toch? En na het contact met de sterke arm van onze buren,beter als een koude dou

Marian w 2017-06-21 20:18:29

Mooi beelend geschreven. Ik zie het voor me en voel de reactie. Veel plezier weer morgen!!

Myrna 2017-06-21 23:48:44

Je gaat als een speer. Zal wel door dat strakke pak komen. Remco en ik genieten mee met je bijzondere prestatie. Leuk om je zo te kunnen volgen. Wij krijgen er ook zin in. Leuke filmpjes en foto's ook! We kijken alweer uit naar het volgende berichten van je. Veel succes en plezier! Groetjes, Marjolijn

Marjolijn 2017-06-22 21:56:43

Geweldig hoor Ton. Heel veel succes :-)

Serap 2017-06-23 16:29:00

Leuk om te lezen over jouw belevenissen. Succes verder en ik lees graag de volgende verslagen.

Jan Voogd 2017-06-24 08:40:40

hahaha ja begrip krijgen van politie mensen die volledig opgaan in hun beroep is moeilijk laat staan van Duitse. Mooi gebied Ton, misschien een vakantie idee voor ons. Groeten