Thüringen Wald

Duitsland, Wirsberg

Vandaag is het na 4 dagen met regen en temperaturen overdag tussen 12 en 15 graden weer eens droog. De temperatuur loopt aan het eind van de ochtend weer op naar 20 graden. Mijn routeboekje vermeldt dat de reiziger gaat genieten van een tocht door een mooie streek. Het klopt, het landschap is buitengewoon fraai van compositie en wordt ook nog eens schitterend belicht door bundels lichtstralen die door gaten in de wolken vallen. Met het weggummen van een enkel hedendaags bouwsel zou het een werk van landschapsschilder Jacob van Ruysdael kunnen zijn.
Kastelen en ommuurde burchten, overal aanwezig in het rijkbegroeide landschap, bewaren de herinnering aan de voorbije grootheid van het Duitse Keizerrijk, waarin machthebbers regeerden met de rug naar hun onderdanen.
Het blijft natuurlijk waar dat geschiedenis een interpretatie van de feiten is. En dat er altijd een geschiedenis is waar dezelfde feiten een ander gezicht hebben.

Verderop in het bos moet ik stoppen omdat een groep mensen vlak voor me van een onverhard zijpad mijn fietspad oploopt.
Tussen de bomen zie ik houten keten en banken aan tafels tussen de bomen staan, aan een paal wappert de Duitse driekleur. Op een bemost, houten bord lees ik dat deze beschutte plek een pleisterplaats voor natuurvrienden is. Hoewel ik vaart verminder en bijna stilsta, stapt een stevige kerel met camouflage kleding voor mijn fiets en houdt zijn linkerhand op mijn fietsstuur. Zijn opgestoken vlakke andere hand is daardoor een overbodig stopgebaar geworden. “Hè, doe eens even normaal” wil ik zeggen, maar dat doe ik niet. Hij blijft me strak aankijken met een blik die het midden houdt tussen nieuwsgierig en argwanend, een houding waaruit blijkt dat hij op zijn hoede is.
En dan zie ik ze van dichtbij. Hoofdzakelijk ouderen in allerlei kleuren groen gestoken met de serieuze blik en het uiterlijk van iemand die een oppassend leven heeft geleid, zonder excessen. Een leven van volkorenbrood, karnemelk en onbespoten groenten met vele wandeltochten door natuurgebieden.
De groene, plastic capes die ze aanhebben zijn voor de zogenaamde camouflage. Alsof het zo’n dier iets zou kunnen schelen wat voor kleding je aantrekt wanneer je het toch voortdurend verstoord en voor de voeten loopt.

Eisenach

Je moet je verhalen bundelen. Dat wordt een prachtig boek👍

Myrna 2018-06-25 19:07:01

Ik sluit mij geheel aan bij de reactie van Myr, 't is zo mooi geschreven. En je ontmoet zo nog 'Children of other land' zou Jay zeggen.

Patricia 2018-06-25 19:46:03

Gaaf om middels je woord en beeld jou weer te kunnen volgen. Veel interessante dagen toegewenst.

Pierre 2018-06-25 19:50:55

Prachtig, zorg dat het voor de kerst in boekwinkel en op e-book. Mooie tocht, succes!

Han 2018-06-25 21:18:55

Eerst een boek maken en dan een mooie film er van maken. Het is weer leuk om te lezen Ton.

Henk 2018-06-25 21:25:34

Helemaal met bovenstaande reacties eens. Je bent een schrijftalent!

Marja 2018-06-25 23:18:18

Geniet weer van je reis verslag. Hoop dat je het een beetje droog houd

Marian 2018-06-26 07:02:39

Hahaha ik zie het helemaal voor me. Fijn dat het weer droog en warmer is.

Natascha 2018-06-26 09:52:35

Yeeeej filmpje met voiceover......

Natascha 2018-06-26 09:54:39

Hij was zeker bang dat je die andere gecamoufleerde postduiven niet zou zien. Blijf je volgen man