Langs de Rijn

Duitsland, Nierstein

Ik heb een aardige Duitser ontmoet. Zoals ik het zeg lijkt het bijzonder maar na een chagrijnige receptioniste, een dikke Duitser die me de verkeerde kant opstuurde richting Linnich en de Tatoos met de Staffordshires was ik toe een aardige Duitse(r). Opeens fietste hij naast me, vroeg waar ik heenging en of hij tot Euskirchen zo'n 20 km verderop mocht meefietsen.
Hij droeg een hoofddoek op de manier zoals Johnny Depp in Pirates of the Carabbian. Ik schatte hem een jaar of 35. Omdat zijn ogen waren afgedekt met een donkere bril was zijn leeftijd beoordeeld naar houding en postuur.
Hij was gekleed in strakke zwarte fietskleding en reed op fraaie mountainbike.
Mijn reisdoel, de fietstassen, de Garmin navigatie, de routeboekje alles vond hij "toll" (spreek uit thôhll). Zelf fietste hij regelmatige flinke rondjes in Duitsland en buurlanden.. Hij moest zo ongeveer overal in Europa behalve Nederland zijn geweest, bedacht ik me. "Een fietsnavigatie is onmisbaar als je zoveel reist" antwoordde ik hem, nadat hij zijn interesse in mijn Garmin had getoond. "Ja, dat moet ik beslist doen, maar ik kan nog geen goede keuze maken uit het grote aanbod." Mijn reisverhaal en alles aan mijn fiets en wat erop zat was zo interessant dat hij me al snel uitnodigde bij hem in Keulen te komen overnachten. Hij zou zijn vriendin bellen of zijn dochter bij zijn ex was, dan kon ik in haar kamer slapen. Toen ik zei dat het wel wat omrijden voor me was, antwoordde hij dat hij me dan morgen op de trein zou zetten. Inclusief fiets was ik dan voor € 11,20 weer op mijn route.
Aardige Duitser hè.

Koblenz
Na Maas , Waal en Rur kwam ik eindelijk aan bij de Rijn. De Rijn is wel de imposantste. Als je rivieren met schilders mag vergelijken is de Rijn Rembrandt. Vanaf Remagen fiets ik er 2 dagen langs. Mijn stop was vrijdag aan het eind van de middag Koblenz. In Koblenz stroomt de Moezel in de Rijn en samen gaan ze verder als Rijn. Op die plek staat een kolossaal ruiterstandbeeld van keizer Wilhelm I. Het origineel is aan het einde van de oorlog vol geraakt door een granaat, het is dus een niet van nieuw te onderscheiden replica.
Een leuk weetje voor maandagmorgen bij de koffieautomaat: Koblenz dank zijn naam aan de mooie ligging aan de samenvloeiing van Rijn en Moezel. Koblenz komt van "Confluentes", Latijn voor samenvloeiing.

Loreley
Op de wandelstok van mijn opa was een klein metalen plaatje bevestigd: een schildje van Valkenburg. De jaarlijkse vakantie van mijn opa en oma was een 5-daags tripje naar Valkenburg, met als hoogtepunt een bezoek aan het Drielandenpunt in Vaals. Na vele malen Zuid Limburg werd er stevig gespaard voor een riviercruise langs de Rijn. Ze wilden eens wat anders zien dan Vaals en je kon tenslotte Duitsland niet eeuwig blijven mijden.
Ik moest eraan denken toen ik M.S. De Statendam afgemeerd zag liggen, klaar om de opvarenden langs De Loreley te varen. De Loreley-legende, waarin de schipper op rotsen loopt omdat hij slechts oog heeft voor de schone maagd die onder verlokkend gezang haar gouden haar kamt.
Kilometers ervoor wordt de spanning al opgebouwd met hotels en pensions met Loreley in hun naam en terrassen met Loreley-Blick.
Mijn teleurstelling was groot toen het hele gebeuren slechts een kale rots was.
Maar was ze er wel geweest dan had ze toch geen aandacht gehad voor deze oude man in Lycra.

Culinaire tip
In Nierstein (am Rhein) op het pleintje aan de Karolingerstrasse heerlijk gegeten bij de Italiaan. Smakelijke Rigatoni 4 Formagi, daarna een verrukkelijke Tiramisu, door kok Antonio elke 2 dagenvers gemaakt. Zeker een bezoek waard.

Klinkt als dat je helemaal goed gaat. Hoor niets over weer zal dus wel prettig fietsweer zijn. Veel plezier.

Marian w 2017-06-18 09:31:49

Heb deze ochtend genoten van je schrijven. Niet te vergeten het filmpje met de prachtige afbeeldingen. Fijn dat er toch echt wel vriendelijke Duitsers bestaan. Big hugg.

Jeanne 2017-06-18 10:27:44

Helemaal gelukkig als 'oude man' ('ts maar een getal) in Lycra. Stond 10 jaar geleden niet eens op je bucket list, fietsleven kan heel mooi zijn!

Patricia 2017-06-18 16:26:01

Ziet er allemaal lekker uit. Broodje ,taartje. Ga die 6 kilo maar even vergeten. Veel fiets plezier.