Zaterdag 1 juli

Nederland, Haarlem

Dilemma.
‘Mag ik met u samen naar binnen, meneer?’, vraagt een jongen bij de toegangspoortjes voor de trein in het station Haarlem, waar mijn reis begint.
Ik kijk over mijn schouder. Zijn schouders ter hoogte van mijn ogen, daarboven een mager hoofd met capuchon tot over zijn ogen. Beneden een trainingsbroek met de bekende strepen en gympen zo groot als schoenendozen. ‘Ik vraag het’, vervolgt hij, ‘omdat ik dan vrij dicht tegen u aan moet gaan staan. Soms vinden mensen dat niet zo prettig.’
Om half negen ’s ochtends word ik al met een ethisch dilemma opgezadeld. Dat ‘soms’ verraadt dat de jongen vaker meelift. Ik draag het openbaar vervoer een warm hart toe, zonder betalende reizigers is het allemaal niet mogelijk. Anderzijds ben ik aangenaam verrast dat zo’n vervaarlijk ogend type mij zo beleefd benadert. Hij had het ook gewoon kunnen doen, ik zou zeker mijn mond hebben gehouden.
Ik maakte een afweging, nam zijn twee meter nog eens goed op, en hoorde mezelf wat laf vragen: ‘Hoe dicht is vrij dicht?’‘

Op tijd
‘We zijn zojuist op tijd vertrokken uit Amsterdam’, riep de conducteur om. Vroeger werd het nooit gemeld als de trein op tijd reed, het viel me nu ineens op. Ik denk dat sinds oud-minister en 'slimpie' Wouter Koolmees de scepter zwaait bij de NS het in de beleefdheidsvormen van de conducteursopleiding staat. Reizigers zijn zich met zo’n melding misschien meer bewust van alles wat er goed gaat, in plaats van uitsluitend te focussen op mededelingen als ‘we wachten voor een rood sein’.
 De ‘op tijd’-melding klinkt enigszins passief-agressief, als of er op zou kunnen volgen: ‘Dus niet zeiken nu.’
Als je Leeuwarden als eindbestemming hebt, zie je in ruim tweeënhalf uur een deel van Nederland aan je voorbij glijden. Dat is wel genoeg van hetzelfde. Veel weiland tussen Almere, Zwolle, Meppel, Steenwijk, Heerenveen.
Uiteindelijk Leeuwarden. Niet per se een belangrijke stad, wel als je er woont

Hallo Ton. Weer een mooie reis voor de boeg. Ik ben benieuwd waar je allemaal heen gaat.. Je had ook via de Afsluitdijk kunnen gaan fietsen. Die is opgesteld alleen voor fietsers de komende weken. Ivm werkzaamheden. Maar goed,nu in Leeuwarden,mij zeer goed bekend.. Leuke stad.. Goede reis verder,ik hoor wel waar je volgende etappe naar toe gaat.. Hou vol!! Gr Rob

Rob 2023-07-01 21:18:17

Ik wens je een fijne fietsvakantie toe! Groet Erik

Erik 2023-07-01 21:21:59

Ik verheug me weer op je verhalen. Altijd leuk om je reis te volgen. Goeie reis, Ton!

Claire 2023-07-01 21:46:46

Goedemorgen Ton, net je eerste verslag gelezen. 1 juli ben je van start gegaan om weer wat km af te leggen en vervolgens ons mee te laten genieten van al je bevindingen. Laat de trappers maar draaien. Goede tijd gewenst!

Jeanne 2023-07-02 08:15:41

We gaan er weer voor zitten, veel succes!🚲

Han 2023-07-02 09:34:53

Hoi Ton, Veel plezier weer met deze mooie trip. We lezen je reis verslagen weer met genoegen. Groet,

Henk en Ankie 2023-07-02 09:53:01

Leuk Ton! Veel plezier! Ik kijk nu al uit naar je volgende reisverslag.

Marjolijn 2023-07-02 10:00:31

Ton, wens je een fijne week met veel mooie verhalen! Lieve groet🚴

Hanneke 2023-07-02 11:16:59

Ik wens je een fantastische mooie fietsroute, droog en met veel avonturen… Dan ga ik weer mee genieten van al je verhalen.. Groet, Marja

Marja Huijsman 2023-07-02 19:59:53

Hallo Ton, fijne vakantie ik verheug me weer op je verslagen

Arthur 2023-07-03 06:23:44

De reis begint alweer bijzonder en je was nog niet eens weg. Heel veel plezier deze week. Ik ben benieuwd.