Denemarken 1

Denemarken, Højer

Eva & Bernard,

Op de veerpont over de Elbe kwam ik in gesprek met Eva en Bernard. Vier volgepakte reisfietsen met een gezin eromheen. Begin maart begonnen ze hun lange fietstocht in het zuidelijkste puntje van Europa, Faro. Met twee dochters en een zoon reizen ze langs de Noordzeekust met de Artic cirkel hoog in Noorwegen als einddoel. Vandaag kwam ik ze opnieuw tegen en fietste een tijdje gelijk met ze op. Bernard vertelde me dat ze zo’n 60 tot 80 per dag aflegden, overnachtten in tentjes, meestal niet en soms wel op een camping. Wild kamperen dus. Stel je voor hoe basic dat is met 3 jonge kinderen. Het grootste gemis bij wild kamperen - behalve in Scandinavië niet toegestaan - is stromend water. En hoe doe je dat met z’n vijven. Eind augustus hopen ze terug in Oslo te zijn en brengt het vliegtuig dit Franse gezin weer terug naar Bordeaux. Wat een ervaring doen ze op. Bij het afscheid keek ik ze nog even vol bewondering na.

Frustratie

Vermoedelijk is er een Bilderberg-conferentie geweest waar alle fabrikanten van luchtbedden, regenpakken en tenten met elkaar hebben afgesproken om de meegeleverde hoes of zak nét te klein te maken. Natuurlijk, technisch gezien past het er wel in, het kwam er tenslotte ook uit. Dus het kán wel, je tent, luchtbed, slaapzak of lakenzak weer in het bijgeleverde rotzakje prutsen, alleen kan het maar op één manier. Het is alsof de fabrikanten hun ontwerpen genetisch kruisen met tangram en origami.
Het kan natuurlijk ook dat het helemaal niet ligt aan het ontwerp van de spullen, maar dat gedurende de reis alles gewoon uitzet. Alles, behalve datgene waar het in moet.
Ik snap het belang van onderzoek naar adolescentenstrafrecht, kwantummechanica en nieuwe medicijnen, maar kunnen we misschien ook een keer een onderzoeksprogramma in het leven roepen om te kijken of we te maken hebben met uitzettende vakantiespullen of juist met krimpende verpakkingen? Is het misschien zo dat de lucht tijdens de reis gaandeweg andere elementen gaat bevatten, waardoor tentdoek en luchtbed uitzet en de bijbehorende zakjes en hoesjes krimpen? Of is de samenstelling van de atmosfeer in Haarlem wellicht anders dan die onderweg hier in Denemarken. Dat zou de verklaring kunnen zijn. Net als zo’n plastic flesje dat je boven op een berg afsluit en dat dan thuis ingedeukt blijkt door het verschil in luchtdruk. Ik wil het weten. Voorlopig hou ik het erop dat ontwerpers van vakantiespullen nooit met hun eigen spullen op reis gaan. Op zichzelf ook logisch, op vakantie wil je je werk juist even achter je laten.
Dus bij deze een praktische richtlijn voor alle fabrikanten die iets maken wat terug moet in een hoes of zak of doos: maak de verpakking 5 procent groter. Meer niet. Dat is net het verschil tussen relaxed inpakken en een luchtbed tot de laatste molecuul leeg laten lopen en drie keer opnieuw moeten oprollen voor ie in de zak past om daarna bezweet en al op je fiets te stappen nog voordat je de eerste helling op rijdt.
Wat zouden Eva en Bernard van mijn frustratie vinden?

Hou het hoofd koel Ton, ikzelf kan me er zo kwaad om maken!

Arthur 2019-07-01 18:20:29

Geniet van je prachtige verhalen, Een prettige voortzetting van je reis 🚴🏿‍♂️🚴🏿‍♂️🚴🏿‍♂️

Hanneke 2019-07-01 18:56:01

Hoi Ton. Geweldig die verhalen die je schrijft. Het filmpje is zeker leuk ( speciaal voor Senna en Charlie) leuk dat je er aan denkt. Goede reis. Grt hans mar en Senna.

Hans.. 2019-07-01 19:19:09

Zou zijn neef P ook superleuk vinden, maar die loopt natuurlijk niet zo hard als Senna en krijgt geen schaap in het hok🤣😂

Myrna 2019-07-01 19:32:50

Prachtig die honden, en ik ben nu nieuwsgierig hoe andere dat doen met de verpakking. Graag een vervolg.

Jopie 2019-07-01 20:43:06

Super prestatie: in 1 week in Denemarken aangekomen door weer & wind en hitte. Geweldig verhaal over dat gezin: Deze reizende kinderen krijgen een enorme mooie ervaring voor de rest van hun levens.

Patricia 2019-07-01 22:08:01

Wat een geweldig verhaal weer. En zo herkenbaar..... die spullen die niet passen. Ik ben altijd een beethe jaloers op mensen die zo kunnen reizen. Ik ben echt niet goed in 'travelling light'. Je bent al lekker ver.

Natascha 2019-07-02 07:26:04

heel herkenbaar dat in pakken. je kan er een grappig filmpje over maken. .zo ook het uitklappen van een lig strandstoel en het inklappen ervan. je gaat als een speer Ton.veel plezier verder. ik blijf je volgen.

albert 2019-07-02 09:26:32

Geweldige verhalen weer Ton, je gaat als een speer ! Keep up the good work ! 💪🏻

Ronald Hos 2019-07-02 14:02:24

Wat een leuk filmpje. Heel anders dan de schapen die ik tijdens het wandelen altijd tegenkom. Die schieten meteen weg. Maar misschien ligt het wel aan mij......

Lida 2019-07-02 14:54:52

Weer een mooi verhaal Ton. 👍🏼

Henk 2019-07-02 16:41:34

Hoi Ton! Dankjewel voor de mooie hilarische verhandeling over de hoesjes en de zakjes! Mijn dag begon met een dikke grinnik! Je hebt het weer buitengewoon beeldend beschreven; schrijven kan je en je verhalen lezen is een genot. Je zíét dat bezwete hoofd steeds roder worden en de tekstballonnetjes spreken duidelijke taal (!#X$!# .. enz.). Je reinste slapstick!!! En leuk hè, die mollige nieuwsgierige lammeren. Doet me denken aan de eerste regels van een prachtig lied van Maarten van Roozendaal: "Mooi!" ("Zie de lammeren toch lurken Aan hun vers geschoren moeders") Ken je het? Nou, peddel maar weer vrolijk en veilig verder, je gaat weer razendsnel, en geniet van wat je tegenkomt. Het thuisfront kijkt uit naar je schrijfsels. Groet, Marleen

Marleen Verkruisen 2019-07-03 11:22:44

Beste Ton, maak je niet druk er zijn wel andere dingen waar je je druk om kan maken 👍👍