De Apennijnen

Italië, Florence

Werd ik vorig jaar naar Santiago verrast door het klimwerk volgend op de Spaanse hoogvlakte nadat de Pyreneeën waren bedwongen. Dit jaar ging bij de voorbereiding de meeste aandacht uit naar de Alpen - en wel hoe er overheen te komen - en te weinig aandacht voor de Apennijnen. Het gebergte de Apennijnen strekt zich uit van de Povlakte in het noorden tot in Calabrië in het zuiden van het schiereiland. Ze vormen de ruggengraat van Italië. Wil je ergens ten zuiden van de Povlakte van oost naar west of omgekeerd dan kom je ze tegen. Na wat saaie, maar heerlijk vlakke etappe's in de Povlakte heb ik van Ferrara naar Florence de Apennijnen ontdekt. Mijn hele lichaam, maar vooral mijn benen waren er onaangenaam door verrast. Het gebergte heeft me bijna gesloopt door de kilometerslange klimmen bij een temperatuur van 32 tot 36 graden. Aan het eind van de dag lag ik 2 uur lang op mijn hotelbed voor apegapen, voordat ik iets kleins kon eten.
De Apennijnen kom ik de komende week naar Rome elk dag tegen, dus dat belooft nog wat.

de foto's
Ze zien er fraai en glooiend uit: de Apennijnen, maar oh wee.
Ben je uitgewerkt, zoek je een uitdaging en ben je héél erg handig ( echt héél erg) dan weet ik in Italië nog wel wat opknappers voor je te vinden. Veel van dit soort ruïnes wachten op een nieuw baasje. Bijna gratis.

Culinaire tip
In een soort wegrestaurant voor fietsers langs het pad Avio in Italië verwacht je hooguit wat spaghetti met tomatensaus of een hamburger als je wilt lunchen. Wat een verrassing was deze Pasta del Gio, de saus was op basis van spinazie. Heerlijk en dat alles voor 8 euro.
Ben je in de buurt van Montagnana dan is een bezoek aan het Italian restaurant Palio zeker de moeite waard. In deze tagliatelle waren dunne reepjes prosciutto verwerkt en afgedekt met parmigiano. Bedrag onbekend en niet echte belangrijk voor dit overheerlijke gerecht.

Euhhh ...., garnalen?https://image.freepik.com/vrije-vector/smiley-met-een-bril_17-303130130.jpg

Patricia 2017-07-05 20:27:45

Je weet dat er na de heuvels altijd weer een heerlijke maaltijd voor je klaar staat; soms niet na de eerste heuvel, maar na de tiende. Maar de heerlijke maaltijd staat er altijd. Dus: iedere heuvel is voor een goed doel. Lekker makkelijk gezegd, hè vanuit de luie stoel in Amsterdam. Ik wens je veel succes en nog veel meer plezier, want de omgeving is schitterend zo te zien. Ik wil best een paar etappes van je overnemen. Mag jij een weekje of zo mijn werk overnemen :-) Dan vergeet je snel je ontberingen. Geniet ze en ik blijf de verhalen met veel plezier lezen. Groet, Remco

Remco 2017-07-05 21:30:10

Nou, ik vind het maar knap. Gelukkig maakt het eten het een beetje goed. Het venijn zit hem dus in het eind. Veel sterkte. Ik hoop dat je toch nog een beetje kunt genieten.

Lida 2017-07-05 21:37:31

Weersvoorspelling: blijft errrug ( te) warm fietsweer. Tempo Doeloe, deze tijd is voor jou.

Patricia 2017-07-06 00:44:25

Heel knap in die warmte. Ik doe al rustig aan bij 32 graden hier

Astrid 2017-07-06 01:41:21

Na het lezen van je verslag ben ik naar de kapstok gelopen, heb daar mijn pet gepakt en opgezet om hem vervolgens diep en met groot respect 3 x voor je af te nemen!! Gossiemijne Ton, wat ben jij een BIKKEL!! Eerst de Alpen en nu de Apennijnen! Op een fiets! Hannibal had tenminste nog olifanten! En het tempo waarin je gaat; daar had ik me al eerder over verbaasd: als een speer! Je begrijpt dus wel dat ook ik je met veel genoegen en bewondering volg. Die buitengewoon smakelijk ogende hapjes zijn dan ook wel heel dik verdiend en je van ganser harte gegund. En die venijnige Apennijnen zijn wel oogstrelend mooi; wat een prachtig landschap! Ik hoop dat jij jezelf tussen het buffelen door ook de tijd gunt om er met volle teugen van te genieten, want dat is toch wel even iets heel anders dan het Sprielderpleintje. Kijk alweer reikhalzend uit naar je volgende belevenissen. Sterkte met de hellingen! (Toen ik als heel klein meisje de naam "Apennijnen" hoorde dacht ik dat dat een soort kruising was van aapjes en konijntjes.)

Marleen 2017-07-06 05:24:04

Ik denk maar zo dat die extra kilo,s van jou ergens in een ravijn Knap wat je doet hoor,blijf je zittend,volgen.

Marian w 2017-07-06 07:16:56

ach die hitte en het vals plat slopend man. maar als ik dat stilleven op die bordjes ziet liggen, is dat toch wel de beloning voor het afzien ton prachtig!