Introductie Rondje Noordzee

Nederland, Haarlem

Voorpret
Er zijn mensen die al maanden van te voren met de voorbereiding van hun vakantie beginnen. Een deel is voorpret. Ik ben zelf ook heel erg van de voorpret. Ik mag graag vooruit denken aan het moment waarop het eerste ijskoude Carlsberg biertje voor mijn neus wordt neergezet na die 90 km lange en verhitte fietsroute over het Deense platte land. Er staan ijsdruppeltjes op de bierpomp, dat is van hier af te zien. Een andere, plotseling opkomende gedachte aan een geheel verregende tocht over modderpaden door een kaal Schots landschap delete ik terstond. Het moet wel prettig blijven. Reizen maakt gelukkiger, het houdt het brein lenig, creëert extra tijd en ruimt vooroordelen op. Reizen, vooral naar landen die verbazen of verwonderen, werkt als een emmertje sop voor je brein en ruimt het mentale vuil op dat zich in je geest heeft opgestapeld: zorgen, verplichtingen, gedoe met je buren of familie en al die onzin. Daar komt bij dat je van verwondering oprecht blij kunt worden. Je kunt naar een documentaire kijken over de Noorse fjorden, maar volgens hen die er zijn geweest zijn ze alleen in het echt adembenemend. Ik word me ineens sterk bewust van mijn leeftijd, Ik zit in een levensfase waarin ik me niet kan permitteren om te treuzelen, de tijd loopt en hoe ga je om met je eindigheid. Toch denk ik vaker dat het leven nog honderd jaar doorgaat. Daarom ga ik de komende honderd jaar ....Nou ja, we zien wel. Wat ontbreekt op mijn lijstje van beste reiservaringen: de piramides, de Grand Canyon, Machu Picchu, de Chinese Muur? Topattracties die je volgens de brochures gezien moet hebben voordat je doodgaat. Ben ik het daar mee eens? Aan de ene kant natuurlijk wel, naar de andere kant heel erg niet. Al op de parkeerplaats trekken souvenirverkopers aan je mouw, je wurmt je langs rekken met koelkastmagneten, mokken, t-shirts, placemats en petjes om te eindigen in een menigte opgewonden, luidruchtige Chinezen en Koreanen die vooral zichzelf fotograferen met hun smartphone. Na afloop brommen bezoekers: ‘Érg toeristisch, maar ja, je moet het toch gezien hebben’. Goed, ik begin eerst met een route rond de Noordzee. Via Duitsland, Denemarken en Zweden passeer ik ook de Noorse fjorden op weg naar Stavanger waar een vliegtuig me naar Schotland zal brengen, Dan zak ik af via de Schotse en Engelse oostkust naar Harwich. De boottocht naar Hoek van Holland maakt het rondje rond. Er is geen boekje met de complete Noordzee fietsroute te koop, daarom heb ik zelf een boekje samengesteld. Wekenlang ben ik bezig geweest met routes op kaarten te zetten, bezienswaardigheden en campings langs de route te vinden. Tijdrovend, maar wel homemade, maatwerk en natuurlijk voorpret. Van de reis maak ik weer verslagen, filmpjes, en foto’s. Als je me volgt vind ik het leuk om reacties van je te ontvangen. Dit filmpje als introductie: https://youtu.be/hbwzFIIkGAY