Op weg

Frankrijk, Claye-Souilly

Maandag
Geliefde P. brengt me naar Sloterdijk, waar de Flixbus me via een overstap in Parijs naar Lyon zal brengen. De reis begint met een paar onbenullige voorvallen. Bij het bevestigen van mijn fiets achter op de bus, stoot een medepassagier met zijn tweewieler tegen mijn spiegel, die vervolgens afbreekt. En bij het instappen wordt mijn QR -code in de CoronaApp niet herkend. Uiteindelijk mag ik mee. Valt allemaal reuze mee.

Dinsdag
s Nachts om half twee stap ik na zo’n 16 uur helemaal gaar en doorgezeten uit de bus in Lyon. Ook niet erg want de reis kan beginnen. Dan blijkt mijn bagage niet in de laadruimte van de bus. Drie fietstassen met alles wat ik nodig heb de komende vier weken: kleding, toiletartikelen, maar ook drone, camera en navigatie-apparatuur. Ik word boos op de chauffeur omdat hij mijn bagage niet heeft geladen of niet heeft opgelet dat de juiste bagage is uitgeladen tijdens een van de tussenstops. Met een “sorry sir” trek hij de deur achter zich dicht en vertrekt. Gedesillusioneerd fiets ik door de nachtelijke straten naar het hotelletje.
Vroeg in de ochtend probeer ik eerst de organisatie te contacten, wat niet lukt. Daarna stap ik in een boemeltrein om weer terug te gaan van Lyon naar Parijs Bercy, het instappunt van de FlixBus. In de remise, een groot overdekt station, vertrekpunt van bussen in meer dan 60 richtingen, met een drukte van honderden mensen, verwacht ik niet dat de bagage als verloren zal zijn ingeleverd.

Woensdag
Eerst naar het politiebureau in Parijs om aangifte te doen van diefstal, ontvreemding, vermissing?
Het is druk op het politiebureau, waar ze behalve Frans geen enkele andere vreemde taal spreken. Men heeft er niet zoveel zin in denk ik als de receptioniste me verteld dat het wel 2 uur kan duren. Maar goed ik heb de aangifte nodig en dus er blijft niets anders over dan te wachten.
Bijna 3 uur later verlaat ik Gendarmerie Nationale-Garde Républicaine op weg naar een groot winkelcentrum waar ik wat kleding en toiletartikelen ga kopen om de komende dagen door komen. Ik heb besloten toch maar door te fietsen, alleen niet naar het zuiden maar naar huis.

Wat een enorme tegenvaller. Heel erg balen. Sterkte met de rit naar huis.

Natascha 2021-06-30 21:19:55

Hai Ton, Ik had jouw eerste berichtje graag willen aangrijpen om je een ongelofelijk goede tijd toe te wensen, maar ik ben erg bedroefd om dit te lezen. Lange busreizen zijn mij niet onbekend en ik vond het al dapper van je om met de Flixbus naar Lyon te reizen om daar diep in de nacht aan te komen. Maar dit is wel een hele bittere pil. Terug naar huis fietsen... maar zonder regenpak? Nee, zo erg is het nu ook weer niet (alhoewel ze daar in Zuid Limburg anders over dachten gisteravond) Vreselijk jammer om dit te horen, maar keep on smiling. Snel maar weer een biertje/wijntje drinken! Groetjes, Remco

Remco 2021-06-30 21:21:38

Wat een enorme pech na al de voorbereidingen. Dit verwacht je niet. Nu na deze ervaring op naar huis daar wacht een warm thuis. We gaan elkaar spoedig zien.

Jeanne Rijks 2021-06-30 21:26:25

Hoi Ton , Wat een tegenvallend begin van je reis, hoop dat je snel je spullen terug krijgt en je geplande reis toch kan hervatten. Heel veel sterkte . 💪🏻 . Groet Flip en Linda

Flip 2021-06-30 21:34:16

Potverdomme Ton, Dat is een vieze tegenvaller. Jammer ook, want ik zat al op je mooie verhalen te wachten. Ik hoop dat je spullen terugkomen en dat je dan alsnog aan je reis kan beginnen. Groetjes Ankie en Henk

Henk van Ewijk 2021-06-30 21:50:12

Hoi Ton, Het eerste woord wat mij binnenschiet is ...verdomme. Hier kijk je dan een heel jaar naar uit en maanden bezig geweest om route uit te zetten en dat in mooi routeboek. Dit had ik even niet zien aankomen. en ik moet zeggen dat ik best wel gestrest was of ik wel al mijn spullen in Sevilla had. Maar dat bij jouw slaat alles. En dan zo'n chauffeur die het geen reet kan schelen. Ik kan mij jou reactie voorstellen en die erger moet zijn geweest als op het vliegveld in Noorwegen. Ton, hoop dat je goed thuis komt en weet dat er iemand op je wacht die je zal bijstaan.

Pierre van der linden 2021-06-30 22:51:44

Hi ton, Ik verheugde me weer zo ontzettend op je komende reisverhalen, maar toen ik hoorde dat je zoveel pech had gehad, werd ik er stil van. Wat verdrietig dat dit je overkomt na maanden voorbereiding. T zal vast een grote klap zijn en hoop voor jou dat het snel achter de rug is en je weer wat anders kan plannen...enne, goeie reis naar belgie ... ook een mooi landje :-)

Claire 2021-06-30 23:05:08

Wat een desillusie, na zo'n korte tijd alweer terug te komen. Hoop dat het laatste stuk beter zal gaan en dat het toch een mooie tour wordt.

ilonca 2021-06-30 23:44:29

Wat een ongelooflijke deceptie. Zelf altijd alles tot in de puntjes voorbereiden en dan op deze manier je fietstocht gesaboteerd te zien. Come home and party all summer long.

Pierre 2021-07-01 07:26:08

Ik dacht, hè leuk een mailtje van Ton in mijn mailbox. Totdat ik alles gelezen had…. Jeetje dit bedenk je niet, zoveel pech. Ik hoop dat je bagage wordt gevonden en je misschien later nog een kans mag maken om weer op pad te gaan. Goeie terugreis waar Patricia op je wacht..

Marja 2021-07-01 08:36:17

Tjemig Ton, Ongelooflijk klote, alles weer resetten. Een dramatisch begin van een reis, nu al terug en zo'n flixbus tjong jonge Nou goede.weg terug man Groet arthur

Arthur 2021-07-01 09:02:18

Zo dat is netjes gezegt balen,je zult het vast wel anders benoemen.

Marian wouda 2021-07-01 09:16:20

Ton Ik dacht ook, de leuke verslagen gaan beginnen. Wat erg is dit. Ik kan mij voorstellen dat je er geen zin meer in had. Maar misschien als alles is gezakt kun je een nieuwe poging wagen. Goede terugreis zonder obstakels.

Lida 2021-07-01 09:52:38

Hallo Ton. Wat een rot begin van je vakantie, toen wij dat lazen hadden wij met jou te doen, en nog steeds. Wat een shit-zooi... Wij hopen dat je de spullen nog weer terug kunt krijgen, veel sterkte gewenst. Groet 'n oet Grunn.

Henk en Ineke (Rome-gangers uit Groningen) 2021-07-01 10:50:10

Wat vervelend is dit om mee te maken, hoop op en goed thuisreis en succes met het hervatten van de reis

Theo Westerveld 2021-07-01 11:47:16

Beste Ton, Wat een tegenvaller. Dit is echt heel vervelend. Ik had me erg verheugd op jouw reisverhalen. Ik hoop dat je spullen toch nog terecht komen en dat je op één of andere manier toch nog je voorgenomen fietstocht kunt hervatten. Heel veel sterkte met alles.

Marjolijn 2021-07-01 12:56:43

Hoi Ton, Arme jij, wat een narigheid allemaal. Voor jou is het natuurlijk afschuwelijk; alles weg, spullen èn plannen, en dan ook nog zo'n behandeling van zo'n HORK van een chauffeur en de "service" van de bepaald niet erg empatische Police Parisiienne! Getverdemme, wat zal jij je rot gevoeld hebben. Maar ook je achterban, die duidelijk (terecht) met je meeleeft, Is natuurlijk teleurgesteld. Iedereen, inclusief mijn persoontje, had zich verheugt op weer een heerlijke serie smakelijk vertelde belevenissen en net als vele anderen was ook ik er goed voor gaan zitten toen ik zag dat er mail was van jou, vers kopje koffie en sigaretje erbij, en BOEM!...niks een paar weken me verheugen op en smullen van je avonturen en je schrijftalent. Wat een tegenvaller. Het was al een raar jaar, maar nu is de zomer ook niet meer wat ie wezen moet! Kortom, we treuren oprecht en vloeken hartgrondig met je mee. Maar vooral hoop ik dat je materiële zaken snel boven water komen en jij je herstelt van de morele tik en je misschien zelfs de moed en "apetit" hebt om, met een kleine vertraging, toch je voor dit jaar geplande tocht te gaan maken. GO TONIO !!! Er wordt aan je gedacht. Marleen