De eerste dagen

Nederland, Lage Zwaluwe

Maandag rond 9 uur gestart van het officiële vertrekpunt in de Hagestraat in Haarlem. Patrice fiets het eerste stukje tot Heemstede mee. Dan de hele Leidsevaart af richting Oegstgeest en Leiden. In het bruisende centrum van Leiden zijn meestal de terrassen vol, maar niet op maandagochtend, zwaar bewolkt en net geen regen. Na 2 veerponten Kinderdijk. Kinderdijk met z'n molens is zo'n bezienswaardigheid waar meer buitenlanders dan Nederlanders op afkomen. Vooral Chinezen en Japanners lopen op m'n fietspad in de weg. Ze reageren niet op m'n welluidende fietsbel en zijn volop bezig met selfie-sticks zichzelf te vereeuwigen met zoveel mogelijk molens op de achtergrond. Dan door de mooie binnenstad van Dordrecht over de Moerdijkbrug naar m'n eerste overnachting op de camping bij Lage Zwaluwe. Het dreigde de hele dag en als ik het tentje net heb opgezet barst de hemel open.

Dinsdag fiets ik na een regenachtig Breda door 'n afwisselend landschap met bos, riviertjes met jaagpad en weiden met fotogenieke koeien richting België. Teleurstellend is de grensovergang. Vroeger als kind vertelde je met trots over je buitenlandse vakantie aan je vriendjes. De grensovergang was altijd spannend waar 'n strak geüniformeerde douanebeambte met glanzend gepoetste schoenen streng door het geopende ruitje de auto inkeek, terwijl hij om papieren vroeg. Nu is er alleen een grenspaal, geen streep op de weg en geen bordje "Welkom in België".
Als je niet zou weten dat je de grens bent gepasseerd merk je het toch aan de verschillen. Landwegen zijn geplaveid met betonplaten, veel huizen lijken zo uit een sprookjesboek te komen compleet met torentjes en gemanicuurde heggen in doolhof-model. En wat mijn beroepsmatig opvalt zijn de gesloten vitragegordijnen die zo strak regelmatig zijn geplooid dat ze onder met dubbelzijdig tape aan de vensterbank lijken te zijn vastgeplakt.

Ton, Je hebt niet alleen een talent voor fietsen maar ook voor schrijven. We gaan je ervaringen met veel plezier volgen.

Pierre 2016-06-18 08:20:35

Geweldig om je zo te kunnen volgen. En inderdaad, je kunt schrijven! Verheug me op het volgende hoofdstuk.

Marleen 2016-06-18 09:38:59

Wat heb je een mooi verslag geschreven. Hoop zo dat je morgen in het zonnetje in Parijs fiets! Kus

Patricia 2016-06-18 09:48:19

Heel veel succes!!!

serap 2016-06-18 13:25:01

Wat leuk om je zo te volgen maar ook omdat je zo leuk kan schrijven! Succes met de tocht en lekker weer onderweg!

Marja Huijsman 2016-06-18 14:36:44

Hoi Ton, ik zal met veel plezier je verslagen volgen. Zoals al is geschreven, je hebt ook een talent als schrijver. 2 van mijn broers hebben de rit ook gemaakt. Dus weet ik waar je mee bezig bent. Petje af hoor.

Henk van Ewijk 2016-06-18 18:21:04

Lieve Ton, het is leuk om je te volgen. Hopelijk heb je geen pukkeltjes gehad van de aardbeien. Niet alleen de Belgen zijn aardig vergeet niet de Brabanders die ben je al gepasseerd. Ted heeft genoten van zijn ingesproken verjaardagskaart. X

Jeanne Rijks 2016-06-19 21:01:03

Leuk om je te volgen Ton! Veel succes!