Schotland 4

Verenigd Koninkrijk, Dunbar

Slechte dag

Vandaag was een slechte dag. Toen ik vanmorgen rond 6.30 uur op de camping bij Edinburgh stond te pakken regende het flink. De regen begon al gisteravond en zou niet meer stoppen. Van mot naar plens, van giet naar miezer en dan door naar stort, nee een gebrek aan variatie kan je de natuur niet verwijten. Op weg kon ik een kuil in het natte, glibberige wegdek niet ontwijken en brak een stalen veer, waarmee het zadel zit bevestigd aan de zadelstang. In een bushokje heb ik, doorweekt en koud, het provisorisch kunnen repareren. Om de breuk te ontzien heb ik de rest van de dag voor het grootste deel op de linker bil gezeten.

Alleen eten

Alleen eten, is dat zielig? Ja en nee, of beter gezegd: nee.
Ik heb het hier niet over alleen eten met een bord op schoot voor de televisie tijdens Studio Sport, dat is niet zielig. Maar over eten in het openbaar, buiten de deur waar iedereen kan zien hoe alleen je bent, hoe zielig.
Ik heb het ook niet over een snel weggehapt broodje gezond met een cappuccino aan de formica statafel van Subway of een broodje bal met een biertje erbij aan de toog van een café. Nee, ik heb het over het alleen eten met alles erop en eraan, met een menukaart en een voorgerecht en een hoofdgerecht en een paar glazen wijn, of doe eigenlijk maar een flesje. En een ober die al bij de ingang van het restaurant vraagt of je alleen bent. Je antwoord met “JA”. De toon van dat ja is erg belangrijk. Het mag geen zielig ja zijn, maar ook geen ja waarin je op de achtergrond “EN WAT DAN NOG” hoort. De juiste toon is “HET ZOU BEST EENS KUNNEN DAT IK ALLEEN ETEN GEWOON LEUK VIND, IN ELK GEVAL LEUKER DAN MET JOU”. De volgende stap is nog belangrijker. Je ziet namelijk dat de ober je naar dat kleine tafeltje achter in het restaurant begeleidt naast de deur van het toilet en ook nog eens weggestopt achter een levensgrote gatenplant. Zo’n restaurant is het, zo een waar ze de alleeneters voor de overige gasten willen verstoppen. Ze denken dat de overige gasten liever een gatenplant zien dan een zielige alleeneter.
Je tikt de ober op zijn schouder en zegt dat je een tafeltje bij het raam wilt. De juiste toon is hier: “HET ZOU BEST EENS KUNNEN DAT IK DE RESTAURANTRECENSIES SCHRIJF VOOR TRIPADVISOR EN DAT LUKT ME NIET VANACHTER EEN GATENPLANT!”. Kijkend naar je camping outfit zie je de ober twijfelen, maar hij neemt toch het zekere voor het onzekere en even later zit je aan een tafeltje van waar je het hele restaurant kan overzien. Er zijn tafeltjes met 2 en met 4 eters. Eters die druk met elkaar in gesprek zijn of juist niet, zoals bij het tafeltje schuin voor je waar het zachte getik van mes en vork het enige hoorbare is. Hier is duidelijk sprake van het zwijgende echtpaar. Ze zeggen niets, nou ja, bij het toetje - een grote glazen kelk met ijs, vruchten, siroop en slagroom - buigt zij zich naar hem toe en zegt iets. Je kan niet verstaan wat, maar je denkt dat het over de sorbet gaat. Misschien was het ijs te koud, of juist niet.
Eigenlijk is het ook alleen eten, maar dan met z’n tweeën en zielig.

Foto’s

Edingburgh

Dit is wat 5 weken fietsen met je lichaam doet.

Nieuwe vriend gemaakt in Edingburgh

Hi Ton, Wat een mooi reisverhaal weer! Hopelijk morgen weer wat meer zonneschijn en ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd, in naam van de ober, of je toch wel een mooi tripadvisor verslag hebt geschreven van het restaurant, haha :-) succes nog en zo knap dat je dit allemaal fietst! claire

claire 2019-07-27 22:13:07

Een hele goedemorgen, Bij het ontwaken heden ochtend en mijn vele mails te bekijken kwam ik erachter dat er alweer wat reisverslagen gepasseerd waren. Wat jij allemaal met een fiets kunt tegen komen. Ja afscheid genomen van je fiets maatje. En wat leuk de foto”s van de Old Course. Met de afgelopen hittegolf hier moet je zeker niet aan golf denken. Wat een kerel op de foto. Dat was vast niet de ober. Je hebt weer mooie verhalen en ervaringen geschreven. Echt weer met groot plezier gelezen. Wat betreft het eten je kan nog beter alleen eten dag niets te eten hebben. Je bent vast alweer onderweg met je trouwe vriend de fiets. Goed weer gewenst met de volgende kilometers.

Jeanne 2019-07-28 08:05:27

Slanke den ben je geworden😆 En inderdaad .... liever alleen eten dan stilzwijgend met z'n 2-en, zo ongemakkelijk maar het zou zo maar kunnen dat het voor hen een 'Mindfulness' momentje was 😇 Voorzichtig aan op de fiets en het goede nieuws is dat er komende dagen geen regen wordt verwacht.

Patricia 2019-07-28 08:11:59

het lijkt mij een martelgang om alleen op je linkerbil te fietsen en dan ook nog met die stortbuien over je heen. petje af.ik denk dat het fietsen filosofische gedachten stimuleert en het incasseringsvermogen doet toenemen. geniet van je prachtige verhalen.

albert 2019-07-28 11:04:26

Ton misschien een schrale troost. Hier is het ook niet veel beter.Te warm om maar ook iets actiefs te doen, niet slapen omdat het in bed niet uit te houden is. Alleen maar mopperen de hele dag over hoe warm het wel niet is. Leuk verslag over restaurant.

Lida 2019-07-28 11:27:14

Heerlijk verslag weer. Schotland zonder regen door fietsen zou natuurlijk geen echt Schotse ervaring zijn... hoop dat de fiets is gemaakt want scheef fietsen is niet echt handig.

Natascha 2019-07-28 12:04:01

Ton je hebt nu met veel humor geschreven wat je veel ziet. Niets zeggend tegenover elkaar, meestal nog met de mobiel erbij. Ja dan kan je beter alleen eten. Drama voor materiaal pech. Is een lange rit dan met afzien. We blijven je volgen Groet

Arthur 2019-07-28 18:27:31

Ik denk dat dat zo is voor mensen die alleen overblijven. Die gaan niet uit eten want wat zullen ze van je denken. Ik heb geen moeite met alleen koffie drinken met gebak, maar eten is toch een brug te ver. Ik hoop dat het laatste stuk goed gaat. Het weer gaat veranderen.