Praag

Tsjechië, Praag

Gistermiddag ben ik in Praag aangekomen. Met het vertrek op zondag 17 juni heb ik er precies 14 dagen over gedaan. Dat is sneller dan ik vooraf had bedacht. In de interessante steden waar ik een rustdag had kunnen nemen was het weer net te slecht en als het lekker weer was bevond ik me net in een niet zo interessant gebied. Dus dan maar door fietsen.

Een resumé:
Haarlem - Praag 1328 km
Reistijd:14 dagen ruim 94 uur op het zadel
Gemiddelde snelheid:14,1 km
9 dagen droog, 5 dagen met regen en harde wind
8704 Hoogtemeters (gestegen meters zonder aftrek van de dalende)
Overnachtingen: 9 maal tent, 5 maal hotel/pension

Vanmorgen samen met Pierre, die ik na een week weer tegenkwam hier op dezelfde camping, met bus en metro naar Praag centrum gegaan.
Op het grote Wenceslasplein verzamelden zich meer dan 10.000 Tsjechen, waaronder heel veel kinderen. Allemaal waren ze gekleed in kleurige uniformen, die de regio aangaf waar ze van afkomstig waren.
Vandaag en de komende paar dagen wordt hier het Sokol festival gehouden, de herdenking/viering van de 100-ste verjaardag van de declaratie van onafhankelijkheid vanTsjechoslowakije in 1918. (Inmiddels weer twee landen Tsjechië en Slowakije). In grote groepen, vooraf gegaan door vaandeldragers trok de stoet vervolgens door de stad. Overal feest met muziek, zie ook het filmpje.

Dan het andere Praag,
Daar staan ze. Met alles erop en eraan wat vulgair oogt. Enorme oorbellen, krullende kunstwimpers, krankzinnig lange nagels en laarzen met torenhoge hakken. Deze "supermodellen" zijn - hoe populair dat tegenwoordig ook is - bijna altijd voorzien van tatoeages op armen, benen, schouderbladen en rondom de navel . Ik wend mijn hoofd af om te voorkomen dat het beeld inbrandt op mijn netvlies.
Bij de kleinste tatoeage overvalt mij al een een toenemend gevoel van afkeer.
Nou ja, voor een onschuldig uitziend vlindertje op een jonge, strakke schouder maak ik een uitzondering.

Praag feest en muziek.

Zo gaaf dat jullie deze viering meemaken! Een traditioneel feest, welk land kan zonder? Ik vind het super stoer dat je in zo'n korte tijd in Praag ben beland, op het fietsje met volledige bepakking. 'Maar ja, geen Pyreneeën, Alpen, Dolomieten en Apennijnen op je fietspad'... typt zij zonder inspanning, vanuit haar stoel

Patricia 2018-07-01 19:49:03

Goed om te lezen dat je het sneller gedaan hebt dan verwacht. Alweer zoveel kilometers in de benen. Mooi dat je al de folkore hebt mee gemaakt, heel anders dan ik vandaag. Was in Amsterdam om te herdenken dat het 155 jaar geleden is dat de slavernij is afgeschaft. En maar niet te spreken over de taoe’s die je voorbij ziet komen soms kan je de afbeelding niet meer zien op de huidskleur. Laat de vlinders maar vliegen in de natuur zijn ze ook nog mooier in kleur. Ton, laat de pedalen draaien en we kijken uit naar je volgend schrijven.

Jeanne 2018-07-01 19:51:47

Klinkt ondanks de regen als een zeer voorspoedige reis. Wij waren vandaag op het strand......over tattoos gesproken.....😝 Youp van 't Heck heeft ooit geconstateerd dat Nederland verandert in een delftsblauwe tegel....

Natascha 2018-07-01 21:37:53

Gefeliciteerd met deze eerste 2 weken fietsen! Nu al in praag... klinkt ver weg, en dan ben je helemaal op de fiets.... al twijfelde ik bij de fotos even of je met die bordeauxrode cabrio naar praag was gereden :-) goeie reis naar berlijn en altijd leuk je reisverslag te lezen!

Claire 2018-07-01 22:31:13

In veertien dagen in Praag...chapeau!! Ik geniet van je reisverslag, volgende keer een verdere bestemming?

carolien 2018-07-02 13:14:13

Je hebt het weer gedaan, het is je gelukt. Maar daar heeft volgens mij niemand aan getwijfeld. Veel plezier tijdens festiviteiten, bijzonder om mee te maken.