Pffffff.......

Nederland, Hardenberg

Vertrek
Maandagmorgen vertrokken. Geliefde P. deed me uitgeleide door de eerste km’s met me mee te fietsen richting Amsterdam.
Via Almere, de Oostvaardersplassen, op een camping in Dronten beland. Het was weer even wennen, vooral voor mijn ledematen. Vandaag aangekomen in Hardenberg. De eerste 190 km zitten erop.

Blikvanger
Als ie er ligt, is het fietspad verplicht. Fietspaden zijn veilig, zeker in de steden, maar daarbuiten wel een beetje saai. Heel saai als ze kilometers lang langs provinciale wegen met voorbij suizende auto’s zijn neergelegd, maar on-saai als ze onverhard zijn en glooiend door bossen gaan. Je voelt je als fietser een beetje op de plaats gezet als je verplicht het fietspad naast een saaie autoweg wordt opgestuurd. Beetje hetzelfde gevoel als door de badmeester uit het diepe naar het pierebad te worden gestuurd omdat je nog geen tijd hebt gehad om je zwemdiploma te halen.
Dus liefst zo gauw mogelijk, waar mogelijk weer de weg op om deel te nemen aan ‘the real-live.’ Wel goed opletten natuurlijk bij het passeren van rotondes en opritten naar snelwegen.
Bij sommige opritten van snelwegen staat een ‘blikvanger’, een soort basketballring op z’n kant, met een dichtgenaaid net. Dat hij ‘blikvanger’ heet, staat er ook altijd bij, wat doet vermoeden dat de bedenkers vooral heel blij waren met de woordspeling, en minder met het object zelf.
Het idee is dit: veel mensen willen, blijkens al het afval bij de opritten, met een lege auto de snelweg op. Het zal wel een onbewust reinigingsritueel zijn, om de juiste meditatieve snelweg-state-of-mind te bereiken.
Dus is er de blikvanger. Maar ja, hoe gaat dat. Je draait je raampje open en mikt je blikje Redbull in de general direction van de blikvanger. Dat blikje balanceert op de metalen ring en valt ernaast. Oprapen kan niet meer, want je zit al op de snelweg. ‘Nou ja’, denk je, ‘het ging ook meer om de gedachte.’
Dat er iemand is geweest die een gedachte heeft gehad, maar meer niet. Dat is wat de blikvanger symboliseert.
Hebben wij fietsers ook een blikvanger? En dan bedoel ik hier natuurlijk niet een aandachttrekker, een eyecatcher, een lokkertje, nee dan heb ik het over dezelfde design afvalbak op pootjes. Ja hoor, ook wij fietsers hebben er heel af en toe een als afwisseling van een overvolle, door vliegen omzwermde prullenbak. Jammer, alleen, omdat de frisdrankverpakkingen verschuiven van blikjes naar plastic en karton, dat hij in Zwolle zijn naam niet mocht behouden.

Hi Ton, we gaan je weer volgen hoor. Veel succes maar vooral veel plezier. Maak er een mooie reis van! Kus ..

Tineke en Frank Bunschoten 2019-06-25 20:02:29

Heerlijk verhaal al weer, benieuwd na de volgende verhaal ! Sterkte en heel veel plezier 👏🏻👏🏻👋🏻👋🏻

Ronald Hos 2019-06-25 20:03:23

Was wel even afzien met dat temperatuurtje😳

Myrna 2019-06-25 20:06:30

Leuk je verhaal Ton en wens jou een goede reis!Groeten👍🚴🏿‍♂️

Hanneke van wijk 2019-06-25 20:07:20

Hallo Ton. Wat weer een bijzondere mooie ervaring ga je opdoen. Wij wensen je veel suc6. Wij zijn nu bezig met de limesroute. Het weer is haast te warm om te fietsen. We zijn Keulen net voorbij. Hopen naar Boedapest te fietsen. Op Pindat waarnaartoe kun je meelezen. Grtz Henk en Ineke.

Henk en Ineke de Rome fietser's 2017 2019-06-25 20:39:42

De eerste -bijna- 200 kilometers zitten er op en dat in deze tropische hitte: ongetraind en op pure volharding. Lichaam langzamerhand in conditie komend, je geest wordt geledigd en gevuld met alle nieuwe ervaringen. Kortom geniet nog nog maar even van het plattelandse fietsen tijdens deze warmte! Kus

Patricia 2019-06-25 21:19:29

Ton, vanaf de eerste kilometer en letter gaan we je natuurlijk weer volgen. Go boy, you can do it.

Pierre 2019-06-25 21:22:39

Ton bedankt dat je voor je vertrek nog even langs kwam. Was gezellig enne we gaan je volgen man. Met deze hitte, jonge jonge. Petje af

Arthur 2019-06-25 21:27:24

Smullen van je spannende belevenissen, succes!

Han 2019-06-25 22:03:05

de kop is er af. Het zal met die warmte niet meevallen, maar het wordt minder. tot de het volgende verslag

ilonca 2019-06-25 22:55:06

Hoi Ton, Ik ga weer heerlijk genieten van je prachtige avonturen die je altijd op zo een mooie manier beschrijft. Heel veel plezier en hopelijk wat minder warm onderweg...

Marja 2019-06-26 07:49:11

Hoi Ton, Eindelijk weer op weg over vele verschillende weg materialen die je op deze fietstocht moet bedwingen. Leuk dat we je weer mogen volgen. Veel mooie kilometers gewenst.

Jeanne 2019-06-26 09:05:23

dit is de eerste keer dat ik je volg. genoten van je leuke woordspelingen en reis verslag. dus ik geniet nu al van je en kijk uit naar je volgende reisverslagen. heel veel succes en prachtig fietsweer.

albert 2019-06-26 09:49:50

Leuk om je weer te volgen en je verhalen te lezen. Heel veel succes🚲

Serap 2019-06-26 16:41:04

Ton, ik ga je verhalen weer vol belangstelling volgen. Goeie reis met veel mooie indrukken en leuke ontmoetingen. Veel,Suc6.

Henk van E 2019-06-26 22:18:53

Je bent gestart met erg mooi weer. Ben heel benieuwd naar wat er allemaal gaat volgen. Goede reis en heel veel plezier.

Lida 2019-06-26 23:32:44

Hoi Ton, Je bent alweer lekker of dreef, heerlijk om je verslagen weer te lezen. Altijd een feestje!

Peter en Marja van den Bor 2019-06-27 23:06:46

Kop op je kan het, veel plezier