Dag 18 en 19

Spanje, Valencia

Dag18: Sant Carles de la Ràpita - Castellón de la Plana, 103 km, zonnig 37 graden.
Via: Vinaròs - Peniscola - Santa Magdalena de Pulpis - Alcalà de Xivert - Torreblanca - Orpesa en Benicasim.
Dag 19: Castellón de la Plana - Valencia, 74 km, zonnig 36 graden.
Via: Burriana - Sagunto - Náquera en Alboraya.

Rampen gebeuren nooit zo als in de literatuur of in de film. Er is geen spanningsopbouw en geen dreigende achtergrondmuziek die aanzwelt bij een omineuze close-up. Echte rampen gebeuren zomaar, in een momentje van achteloze lulligheid. Ze zijn ook in een vloek en een zucht voorbij. En na afloop krijg je geen herhalingen in slowmotion vanuit alle mogelijke camerastandpunten, zoals wanneer het fatale tegendoelpunt valt. Een echte ramp ontbeert elke vorm van dramatiek. Het is een amateuristisch in elkaar geflanst grilletje van het noodlot, zonder enige thematische noodzaak.
Maar waarom deze overpeinzing over rampen. Nou, omdat vandaag ik mijn eigen rampje beleefde. Fietsend over een bospad ter hoogte van Náquera in het Parc Natural de la Serra Calderona draafde er een zwijnengezin vlak voor me het pad over. Leuk zo’n gezinnetje, waarschijnlijk op weg naar de openbare drinkplaats of naar tante Piggy voor een familiebezoek. Tot zover alles goed. Vervolgens schoot een kleine achterblijver uit de struiken en knalde tegen mijn voorwiel. Onderuit gevallen op het pad keek ik van dichtbij in de ogen van het wilde varken. Even was er een intiem oogcontact, toen spurtte hij/zij snel weg om het gezin te achterhalen. Schade: wat schrammen en twee gebroken spaken in mijn voorwiel. Alles wees erop dat een korte, hevige huilbui het beste medicijn zou zijn tegen de schrik, de pijn in mijn elleboog en de plotselinge akeligheid, maar mijn innerlijke Sylvester Stallone had al gekozen voor een binnensmondse scheldkanonnade. Eén gebroken spaak heb ik ter plekke gerepareerd met een speciaal spansetje, waardoor ik voorzichtig verder de laatste km’s naar Valencia kon fietsen. Voor vandaag was er weer genoeg avontuur geweest.

Wat jammer, maar toch fijn dat je nog door kon. En dat mama niet boos op je was omdat je haar kind pijn deed. Sterkte verder.

Jopie 2022-07-22 21:39:27

Ik zou maar een lekkere Rioja nemen voor het slapen gaan. Misschien zelfs wel 2😂

Erik 2022-07-22 22:30:11

Een spannende gebeurtenis…..hoe is het met de spierpijn? Sterkte en toch blijven genieten! Groetjes

Hanneke 2022-07-23 08:41:58

En daar lig je dan, ziels alleen, kijkend in de ogen van de toekomstige miss Piggy. Midden in het warme Spanje. Je zit of ligt er niet op te wachten, maar voor ons het thuis front is het weer een leuk verhaal, denk voor jou, Ton, weer een prachtige anekdote ,over een paar weken. Ik geloof eigenlijk dat ik een beetje jaloers op je bent, om jou avonturen.

Arthur 2022-07-23 09:52:47

Gelukkig ben je niet aangevallen door de moeder. Goede reis verder.

Natascha 2022-07-23 10:44:06

Je maakt ook van alles mee hè Ton. Goed dat vader of moeder zwijn je niet te grazen hebben genomen. Weer genoten van je verhalen. Greetzz

Henk 2022-07-23 12:31:12

Oei, dat was een geluk bij een ongeluk! Als mama-zwijn had besloten dat de verdediging vóór de zorg voor het kroost kwam was je er slechter afgekomen denk ik. Maar gelukkig verkoos ze het kind boven een partijtje vrij worstelen met het Grote Gele Gevaar en bleef het voor jou bij een paar schrammen, een au-elleboog,2 gebroken spaken en weer een mooie anekdote. Ach Ton, we gaan ze weer missen jouw fijne verhalen! Bedankt voor het delen van je belevenissen en overpeinzingen. het was weer genieten. Want schrijven kàn je! Voor straks: goeie vlucht en wel thuis.