Duitsland 5

Duitsland, Rothenburg ob der Tauber

EVEN TERUG NAAR DE ROMEINEN
Om een rijk zo groot als een deel van het huidige Europa, noord Afrika en verder in Azië tot Perzië aan toe te beheren heb je een goed bestuur geleid vanuit Rome en een georganiseerde legermacht nodig. In de tijd van rond 50 n. Chr. beschikte keizer Augustus over tientallen legioenen. Een legioen telde in die tijd 6.000 tot 8.000 manschappen. Infanteriesoldaten, ondersteunende cavalerie, boogschutters en verkenners. Een legioen bestond uit 10 cohortes. De corthort was weer onderverdeeld in 3 manipels van elk 160 man infanterie. Van oorsprong waren de manschappen dienstplichtige staatsburgers die hun eigen uitrusting moesten kunnen veroorloven. Door de vele veroveringen en groeiende vraag naar troepen moest ook worden gerecruteerd uit de lokale boeren bevolking.
Het gros van de soldaten sleet zijn diensttijd van 25 (!) jaar in een hok van van 4 bij 4 meter. Hier lagen ze dan met 6 tot 8 man, er was een haardplaats en er stonden stapelbedden.

BESSER AUFPASSEN
Half zes naderde ik het centrum van Bad Mergentheim via het drukke fietspad. Het was spitsuur in de Hauptstrasse maar daar had de man in het trainingspak geen boodschap aan. Terwijl Duitsland toch het land is waar, als je door rood licht oversteekt, tien mensen ineens ‘also, also, also’ tegen je roepen, stak hij op zijn dooie akkertje de straat over, comfortabel achterover hangend in het eigen lijf, zodat hij lekker veel ruimte innam. Achter hem zijn meissie, voor hem uit twee niet aangelijnde bullterriërs. The ­Beatles op de hoes van Abbey Road, maar dan heel anders. Zonder zebrapad ook.
De karavaan fietsers voor me moest vol in de remmen om de honden te ontwijken. Schijnbaar overtuigd van het grote gelijk dat hij heel erg niet had, registreerde de man onaangedaan hoe we als kruiend ijs in elkaar schoven, om zich vervolgens kalmpjes voorover te buigen naar zijn onnozel hijgende dieren. Al pratend kauwgom vermalend zei hij dreigend “Besser aufpassen, fast ein Unfall”, op een toon die suggereerde dat vooral de opkrabbelende fietskluwen daar blij om mocht zijn.
Daarna zette hij met een tik op de kont van zijn meissie zijn gezelschap weer in beweging, ons fietsers in verbijstering achterlatend.

ROTHENBURG OB DER TAUBER
Vanmiddag in het hooggelegen (400 m) Rothenburg doorgebracht. Het is een toeristische trekpleister in de deelstaat Beieren. Het stadje lag aan mijn route, maar ik moest er wel een paar honderd meter voor klimmen.

Foto’s:
Zo moet een Romeinse soldaat er uit hebben gezien, werpspeer, kort zwaard en borstharnas en gebogen schild
3 maal vakwerkhuizen
Ommuurde kloostertuinen
En speciaal voor fietsvriend Pierre: een Camino bedevaartganger

bekende fotoos Hier hebben wij heel wat uurtjes gewandeld. Mooi stadje

jan KROL 2020-07-08 17:58:43

Wat een mooie gevels zijn het toch he, die vakwerkhuizen! Ben ook wel benieuwd hoeveel kilometer je al hebt gefietst, je lijkt al zo ver te zijn dus ... zeker een lekker fietstempo :-)

Claire 2020-07-08 18:42:11

Heeft het biertje gesmaakt in de biergarten ? Succes verder

Theo Westerveld 2020-07-08 18:44:13

Schrijver, reisleider, geschiedenis leraar...allemaal beroepen waar je ook goed in zou zijn geweest.. Heerlijk om met je mee te reizen. Ik krijg heimwee naar vakantie. Nog heel veel mooie kilometers!

Marja 2020-07-08 20:07:30

Ik houd erg van onze mooie Zaanse huizen, maar deze zijn ook niet verkeerd. Mooie foto's Ton

Lida 2020-07-08 20:36:57

Net pas aangemeld, een heerlijk kwartiertje gelezen! Smullen weer! Goede reis!

Carolien 2020-07-09 09:47:43

Hallo Ton We bennen weer aangehaakt. Wordt voor ons als lezer weer genieten. De vorige verslagen zijn inmiddels verslonden, foto's onder de loupe genomen. Kortom we zijn er weer bij

Arthur 2020-07-09 10:22:28

Wat is het mooi daar he, veel handwerk in de winkels. Rondvaart hebben we daar ook gedaan. Maar net als overal moet het lekker weer zijn. Merk je veel van corona regels? Of doet iedereen of het gewoon is afstand houden.

Jopie 2020-07-09 19:10:53

Mooie plaatjes En wederom een mooi verhaal. 👍🏼👍🏼

Henk 2020-07-10 08:34:44

Hallo Ton wat weer een mooi verhaal. Wij zijn daar vorig jaar ook langs gefietst, de limes route gevolgt tot aan Boedapest. Wij kijken uit naar je volgende verslag. Grtz H&I

Henk en Ineke (Rome) 2020-07-10 10:19:27

Hallo Ton weer genoten van je reisverslag wat een mooie vakwerkhuizen We zijn er nog nooit geweest dus dat zal ik onthoud.Geniet van je reis groetjes

Wil Westerveld 2020-07-10 18:52:37

Goede herinneringen aan Rothenburg. Voor ons was het een tussenstop voor een vakantie Oostenrijk....