Santiago de Compostella

Spanje, Santiago de Compostella

Zittend op een stenen trap kijk ik aan tegen de met steigers bedekte voorgevel van de grote kathedraal van Santiago. Het is nu zaterdagochtend 9.00 uur en het plein voor de kathedraal is nagenoeg leeg. Toen ik gisteren rond half 2 hier aankwam waren hier honderden mensen druk bezig met fotograferen, filmen, rondrennen en luidruchtig zijn. Ik probeer of het pandemonium me onverschillig kan laten.

Op de laatste dag van mijn reis naar Santiago stonden me nog 64 inspannende kilometers te wachten. Ik was rond 7.00 uur vertrokken en gaandeweg besefte ik steeds meer dat dit de laatste rit was na ruim 30 dagen fietsen. Op 8 km voor Santiago kun je de stad zien liggen met de buitenwijken tegen de groene, glooiende heuvels geplakt. Ik ben gestopt en kijkend naar Santiago twijfelde ik heel even of ik die laatste kilometers wel wilde gaan. Het einde van de reis betekent ook weer opnieuw het begin van het dagelijkse leven.

Na het plein ben ik doorgereden naar een camping, gelegen op een heuvel op 'n kleine 3 km van het stadscentrum. Daar kwam Pierre de camping op fietsen. Brabo Pierre ben ik voor de eerste keer in Frankrijk tegengekomen en naderhand geheel toevallig tijdens de reis op 3 of 4 andere plaatsen in Spanje. Samen zijn we naar de pelgrimsmis geweest in de kathedraal en daarna hebben we wat gedronken en gegeten op één van de tientallen terrassen hier.

Het interieur van de kerk is van 'n overweldigende schoonheid. En niet alleen door de enorme hoeveelheid pracht en praal achter het altaar, waar je ook het vergulde beeld van Saint-Iaco kunt omhelzen.
Tegen het einde van de dienst wordt traditioneel een zwaar, zilveren wierookvat heen en weer geslingerd door 4 broeders. Het vult de gehele ruimte met die specifieke geur.

Finisterre, het zogenaamde einde van de wereld, ligt aan de westkust op 90 km van Santiago. Voordat ik dinsdag naar Nederland terugvlieg wil ik Finisterre nog bezoeken. De tijd ontbreekt om het op de fiets te doen, dus kijk ik naar de mogelijkheden om per openbaar vervoer te gaan.
Mocht dat lukken dan wordt dat waarschijnlijk m'n laatste reisverslag.

Geweldig!!!! We kunnen trots zijn op je. iedere meergenoemd we genoten van je verhalen en de bijbehorende beelden. De geur van de wierook komt zo mijn neusje binnen. Ik kan erg genieten van die geur en geeft mij de herinnering dat ik als jong meisje altijd naar de kerk geschopt werd. Ton een goede terug reis naar het Haarlemse en we horen spoedig je verhalen. Liefs, T&J.

Jeanne 2016-07-16 16:00:06

a. je bent tijdens je reis nog nooit zoveel mensen tegengekomen, dat is wennen! b. prachtig om de immens zwaaiende wierrookpot zelf te mogen aanschouwen c. mag ik dan voortaan ook wierrook stokjes aansteken? Ik hoop dat er bussen naar Finisterre rijden waarmee je je fiets mee kunt nemen, lijkt me prachtig om daar rond te fietsen. Kijk uit naar je laatste reisverslag

Patricia 2016-07-16 16:04:46

Kan me voorstellen wat je voelde dat je de eindbestemming voor je zag liggen. Man felicitaties van mijn kant. Wat ook leuk is vanuit mijn oogpunt is dat je naar Cabo Finisterre gaat, iedere zeeman weet dit peilpunt. Nogmaals een diepe buiging voor je Ton

Arthur 2016-07-16 16:42:09

Je mag trots zijn op jezelf.En ja nu komt de realiteit van de AOWER eraan Succes ermee.

Marian wouda 2016-07-16 17:14:20

Geweldig dat jehet gehaald hebt

Astrid 2016-07-16 17:41:15

Ton, een topprestatie. Al eerder gezegd maak ik een diepe buiging voor je. Ik zal je bij elkaar gefietste centen naar je doel overmaken. Enne, ondanks dat ik nu zo'n lage handicap heb ga ik graag nog een keer met je golfen. Grtjes en een dikke kus van Ankie.

Henk 2016-07-16 20:09:44

Ton onze felicitaties met deze geweldige prestatie.

Yolanda en Henny. 2016-07-16 20:27:34

Gefeliciteerd Ton! Geweldige prestatie! Jammer dat er nu bijna een einde komt aan je mooie reisverslagen ik vond het altijd erg leuk om ze te lezen en heb mee genoten ! Voor straks een goede terug reis en weer een heel mooi "gewoon" leven in Nederland..

Marja Huijsman 2016-07-17 09:58:05

Ton, Wat een mooie reis. De reisverslagen waren echt leuk om te lezen. Proficiat echt een prestatie.

Lisa Oudolf 2016-07-17 10:18:01

Ton gefeliciteerd. Echt een top prestatie. Erg leuk om het via jouw verslagen mee te beleven.

Lida 2016-07-17 12:46:41

Dit berichtje is bestemd voor degenen die vragen hebben over de donatie. Als Ton thuisgekeerd is dan zal hij jullie laten weten hoe de donaties aan het KWF gestort kunnen worden. Ton laat het jullie dus weten. Veel dank alvast van mijn kant!

Patricia 2016-07-17 12:52:34

Ton, je bent een reus! Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. (Ik doe het je niet na) Van Patricia hoorde ik dat je morgen weer thuis komt, dat zal best wel weer even wennen zijn en ik ga je leuke verslagen zeker missen. Dank je wel voor ook mij te laten delen in je belevenissen; het was ieder keer een klein feestje. Geniet nog even van een paar leuke/mooie/interessante /lekkere en fijne dingen daar, goede vlucht en tot ziens in de Engelenburg! Lieve groet van mij.