Heidelberg

Duitsland, Heidelberg

Kalverliefde
Zat gisteren even een broodje te eten langs de kant van de weg. Langzaam kwam ze naderbij. En toen gebeurde het.
Ze stak haar kop door het hek en fluisterde in mijn oor........"Mag ik met jou op de foto"

Philosophenweg
Toen in in Leiden destijds in mijn 1e jaar zat van de studie Filosofie zei mijn professor: "Jij kan best nog wat filosofie gebruiken", Ik was op mijn tenen getrapt en antwoordde "Maar dan ziet u het toch echt ......".
Ho, ho, stop. Dit is een alternatieve waarheid. Sorry, ik sprak mijn innerlijke Trump aan.
Maar me wat meer verdiepen en verder denken over zingeving zou me geen kwaad doen. In Heidelberg kwam ik de Philosophenweg tegen en volgde de borden. Hier kon ik wat van opsteken, hier moest ik naartoe. Een klimpartij naar de weg, die in 1817 werd aangelegd op een hoogte van 200 meter boven Heidelberg. Hij begint in de buurt van de "Alte Brücke" en gaat dan omhoog op de Heiligenberg. hier heb je een schitterend uitzicht op het kasteel van Heidelberg en op het oude stadsgedeelte. De Alte Brücke is een mooie brug met negen bogen over de Neckar. De brug werd in 1786 - 1788 gebouwd, tijdens WO II werd de brug verwoest en na de oorlog werd hij terug opgebouwd.
De "Philosophenweg" is dus niet dé weg naar de filosofie. Naar verdieping zal ik nog verder moeten zoeken.

Studentenkazer
Eind 14e eeuw wordt in Heidelberg de eerste universiteit van Duitsland gesticht. Hierdoor wordt de stad een invloedrijk centrum van cultuur en wetenschap. De Heidelbergse universiteit had zo zijn eigen gebruiken. Tot begin 1900 moesten studenten zich voor vergrijpen niet verantwoorden voor de burgerlijke rechter, maar voor universitaire gezagsdragers. Werd je veroordeeld dan belandde in de Studentkarzer. Dat werd door de betrokken student niet als schande beleefd. Integendeel, het was een roemrijk feit dat men graag voor het nageslacht wilde vastleggen. Vandaar die graffiti in de Studentenkarzer.
Iets vergelijkbaars geldt voor de wonden die men elkaar toebracht tijdens schermduels, liefst een goed zichtbare snee in de wang. Om dit goed te conserveren werd er (letterlijk) zout in de wond gewreven.

De rustdag in Heidelberg heb ik goed besteed, zo wordt deze Montag toch nog een Sontag.

Leuk om te lezen, jaren geleden waarschijnlijk zelfde route gefietst naar Florence, succes.

Han 2017-06-19 18:36:34

Zeker leuk om te lezen en de kalverliefde gaat nooit over. Vanmiddag zat ik met de enorme hitte in de bioscoop. Had ik weken geleden al gereserveerd en wij zuinige Hollanders laten het bedrag van 10,00 Euries niet verloren gaan. De Film " Sprakeloos" En dat was het. Fijn dat het voor jou Sontag was. Voor ons gewoon Maandag. Dan komt er nooit post maar wel een verslag uit Heidelberg. Ted steekt de vuren aan om zo aan een heerlijke maaltijd te beginnen. Het blijft een verrassing. Graag tot het volgende verslag. Fiets ze.

Jeanne 2017-06-19 18:55:19

Je blijft toch maar voor een ieder een aantrekkelijke man schijnbaar. Veel succes met de rest van je reis. We hebben nu allebei een E-Bike misschien gaan we dit ook nog eens doen hahaha

Jan en Jopie Krol 2017-06-19 19:24:41

Niet alleen leuk om te lezen maar ook nog leerzaak.

Marian w 2017-06-19 19:25:19

Leuk voor later in het bejaarde tehuis die foto. Kalverliefde .

Astrid 2017-06-19 19:25:20

Lijkt Arie en mij wel een fatsoenlijk land. Wat denk je Tonio zou dat ook wat voor ons zijn.

2017-06-19 21:23:35

Weer een leuk verslag. Je gaat als een speer. Er gebeuren leuke dingen onderweg. Gaan zaterdag bij Patricia eten.

Lida 2017-06-19 23:30:32

Leuke foto's Ton. Zeker wel lekker zo'n koeientong in je oor? Je gaat weer lekker. 👍🏼👍🏼

Henk 2017-06-20 00:13:25

Mooie educatieve dag! Je aantrekkingskracht bij dieren wordt hoe langer hoe groter, zeer benieuwd wat je nog meer tegenkomt. Zie dat het iets van 34 graden is met weinig wind: Pittig fietsdagje.

Patricia 2017-06-20 09:31:09

Het blijven prachtige dieren koeien. Een geweldige foto serie Ton. I love Cows geroet