Oostenrijk 2

Oostenrijk, Gemeinde Krems an der Donau

ABIJ VAN MELK
Melk is een stadje aan de Donau. Melk is een van de grootste toeristische trekpleisters van Oostenrijk doordat in dit kleine plaatsje een wereldberoemd klooster is gevestigd: de Abdij van Melk. De barokke abdij heeft meer weg van een paleis dan van een klooster. Het gebouw is groot, 325 bij 250 meter, ruim 8 hectare. Als je voor de poort staat is dankzij de overweldigende barokke stijl er niet veel moeite voor nodig te denken dat je voor de poort staat van een groot keizerlijk paleis. Op het kleine balkon boven de poort kon de abt van het klooster zijn vaak koninklijke gasten begroeten. Via een royale binnenplaats kom je in het museum van de abdij, dat langs een bijna 200 meter lange gang is gelegen. 11 zalen met kunst en en relikwieën op een indrukwekkende manier vormgegeven. Aansluitend op het museum loop je door de ‘Marmorsaal’, bedoelt als feest- en eetzaal voor vorsten en hun gasten wanneer ze op bezoek waren, pur barokstijl. De benedictijnse monniken aten in andere, kariger ingerichte zalen. Verlaat je de zaal, dan sta je weer buiten op een hooggelegen terras met prachtig uitzicht op het plaatsje, de Donau en het omliggende landschap. Een nieuw hoogtepunt is de bibliotheek van de abdij, die je aan het eind van het terras kunt binnengaan. Niet het rijk met fresco’s versierde plafond, maar de wanden vol met een indrukwekkende verzameling van bijna tweeduizend historische, met de hand geschreven boeken, de oudste uit de 9e eeuw, vallen als eerste op. En als je denkt het dan wel te hebben gezien wat pracht en praal betreft, kom je in de kerk van de abdij. Marmer, bladgoud, wandschilderingen, grote schilderijen en de hoge koepel van de kerk met één en al fresco’s, je weet niet meer waar je moet kijken. Daarna kun je ogen rust gunnen in de schitterend aangelegde tuinen.
Weer op de fiets bedacht ik, wat moeten de monniken die het plaveisel van de kloostergang hebben uitgesleten met hun voetstappen hebben bedacht bij het zicht op al de rijkdom vanuit hun eigen karige ingerichte cellen. Dat het buiten hun eenvoudige bestaan kermis is? Dat het grauwe kloosterleven niet rijmt met de hemel?

Ton, Weer een prachtig verhaal en mooie plaatjes. Ik lees het allemaal met veel plezier. Groetjes. Ook van Ank natuurlijk.

Henk 2020-07-16 19:00:04

Wat een mooie foto's bij je verhaal. Ik ben naast een kerk geboren en ik vind de verhalen daar over intrigerend. Ook van de nonnen.

Jopie 2020-07-16 21:14:31

De abdij van melk... een deja-vue uit mijn kinderjaren. Ik herinner me nog dat ik als kind heb zitten bedenken hoe iemand het in zijn hoofd haalt een weelderige abdij te vernoemen naar een alledaags drankje :-)

Claire 2020-07-16 23:28:08

Hoi Ton, Niet alleen een Wereldfietser of een allround klusjesman, maar ook nog een genadig schrijver. Je reisverslagen lezen als een roman. Ik zag dat je dit jaar geen voortassen hebt meegenomen. Is het dit jaar een luxe fietstocht met hotelovernachtingen. Het zijn mooie foto's en het ziet er weer indrukwekkend uit. Nog een fijne fietstocht en ik blijf je volgen.

Pierre 2020-07-17 21:34:57

Weer een mooi verhaal Ton Wij zijn daar ook geweest maar niet binnen Wat een pracht en praal in de Abdij.Mooie foto’s.Geniet van je reis ,groetjes van ons 🚴🏽‍♂️🌞🍺

Theo en Wil 2020-07-17 22:04:57

Ton wat een prachtige foto's van een indrukwekkende abdij.