Xanten

Duitsland, Wesseling

COLONIA ULPA TRAIANA
Langs de grens van het Romeinse rijk is Xanten één van de belangrijkste steden. Gisteren bezocht ik er tijdens hevige regenbuien het grootste openlucht museum van Duitsland: Colonia Ulpa Traiana. Deze stad was in 100 n.C. één van de belangrijkste Romeinse steden in het noordelijk deel van het omvangrijke rijk. In haar bloeiperiode woonden er meer dan 10.000 mensen. Midden op het terrein van ruim 70 hectaren is het Archeologisch park Xanten gevestigd. Een bijzonder fraai, modern museum waarin gereconstrueerde gebouwen en opgegraven resten van deze Romeinse stad zijn te bewonderen.

VERDOZING
Ik fiets over de provinciale weg tegen de wind in. Waar ik malse weilanden vol koeien, grutto’s en kieviten verwacht zie ik molens met enorme wieken. De propellers draaien elk in een afzonderlijk ritme. Voor de molens een grote loods. Een grijze doos met het formaat van een voetbalveld. Het is vast weer een nieuw post.nl sorteercentrum of anders een hal waarin je opslagruimte kunt huren voor spullen, overtollige zooi die je niet meer in je huis kwijt kan. Een soort obesitas voor huisraad.
De verdozing van Nederland, een woord dat als een pop-up in mijn hoofd springt. Ik sluit mijn ogen en opeens zie ik overal grijze kolossen zonder ramen in voorheen schilderachtige weilanden. Waar de over mij heen jagende wolken schaduwstrepen over het land schuiven zullen binnenkort weer nieuwe dozen verschijnen, op hun beurt ook weer volgestouwd met dozen.
Werknemers, orderpickers voor het grootste deel arbeidsmigranten, hologig van het daglichttekort en onderbuikkrampig van de opgehouden plas staan klokjerond die dozen in te pakken. In dozen. Waarna die in busjes over het verdoosde land verspreid worden.
Online winkelen is de doos-, uhhh, boosdoener. (Sorry, vergeef me) Alle protest hiertegen lijkt op voorhand zinloos. Want wie gaat de strijd aan met de god die Gemak heet? Een verziekt landschap, verkeersdrukte, leeglopende winkelstraten, wanhopige winkeliers, met dozen lastiggevallen buren en een waslijst aan ziekten die gerelateerd zijn aan te weinig beweging zijn stevige tegenargumenten. Maar elk verzet tegen de verdozing begint met een grondige inspectie van de eigen luie reet. Dat vergt allereerst een diepe buiging voor de spiegel. En van zulke nederigheid is nog nooit iemand slechter geworden.

Foto’s:
Zo moet de stad er uit hebben gezien
Half open bouwsel van staal en glas waaronder de fundamenten van de thermen, badhuizen met stookruimten
Met deze messing helm had ik het hoofd droog kunnen houden

Ja zeker had je het droog kunnen houden onder zo’n helm. Maar een echt regen bad uit de lucht kan soms heerlijk zijn. Heb weer erg genoten van je geschreven woord. Natuurlijk over de dozen in deze tijd kan en kunnen we niet meer zonder. Een ding als je van een doos af wil is dat erg lastig en geeft dat enorme problemen. Soms moet er eerst een enorme regenbui overheen voordat we hem tot een klein stuk vuil op kunnen ruimen. Ach wat heeft de wereld toch veel om op te ruimen. Als persoon heb je zo weinig nodig om van het leven te genieten. Dus houden we veel onder de pet en bewaren we te veel in dozen. Ton, op naar de volgende kilometers zonder te veel regen.

Jeanne & Ted 2020-07-02 19:29:19

O dat museum lijkt me heel interessant. Moet je in Duitsland ook een tijdslot boeken van te voren? Enneh.....die verdozing daar heb je gelijk in, daar denk ik ook vaak aan......als ik weer eens iets heb besteld.......