Finisterra, het einde van de wereld

Spanje, Finisterre, Galicia

Eeuwen voordat met het christendom de pelgrimstocht naar Santiago opgang maakte, trokken er al druïden, Kelten en Romeinen naar het ruige, magische en afgelegen Finisterre om er de zon in zee te zien ondergaan. Daar waar ze dachten dat de wereld ophield te bestaan, gooiden ze hun wandelstok en andere bezittingen in zee. Zo wierpen ze hun oude leven van zich af en konden ze een nieuw leven beginnen.
Kelten, de oorspronkelijke bewoners van deze streek Galicië, hielden hier in Finisterre hun vruchtbaarheidsrituelen. Later als Galicië onderdeel is geworden van het grote Romeinse Rijk wordt met ontzag door de Romeinen deze plaats als het einde van de wereld beschouwd en noemen ze de zee rondom Finisterre, de Zee der Duisternis.
Het ritueel van de pelgrimage naar het einde van de wereld wordt door de Christenen overgenomen omdat het graf van de heilige Jacobus zich volgens de legenden in Finisterre of het nabij gelegen Muxia zou bevinden.
In Finisterre kun je het oneindige in kijken en dat is een symbolisch einde van de tocht. Je stopt omdat je niet verder kúnt.
De Jakobsschelp die ik van huis heb meegenomen en die de hele route achter op mijn fiets was bevestigd, heb ik hier in zee gegooid.
Dan door naar het noordelijker gelegen Muxia. In 2002 verging de olietanker De Prestige en stroomde ruim 11.000 ton ruwe olie in de Atlantische Oceaan. Voor Galicië betekende de schipbreuk een enorme ecologische ramp. Het 11 m hoge, gebroken beeld La Ferida (de wond) gedenkt deze ramp.

MIJN FIETS EN IK
Nul lekke banden op de hele reis. Op het vervangen - plakken doe je niet - van een binnenband heb ik geoefend en lukt me in 20 minuten. (Hoor ik nu Max V. zachtjes grinniken?) Zelfs mijn banden heb ik die weken niet hoeven oppompen.
Gelukkig geen spaakbreuk, 'n serieus probleem. Spaken kunnen breken doordat de fiets zwaarbeladen door een kuil of over een boomwortel stuitert. Het wiel is daardoor in onbalans en verder fietsen kan niet. In het voorwiel kan ik een noodspaak aanbrengen, maar een nieuwe spaak in het achterwiel is werk voor een fietsenmaker (waar zijn die gebleven?) omdat de cassette met tandwielen moet worden gedémonteerd.
Behalve een krakende trapper heb ik geen problemen gehad met mijn trouwe metgezel.
Wat mezelf betreft: ik zit hier gezond en wel dit verslagje te maken.
Een ontstoken oog, een dikke knie en lekgeprikt door tientallen muggen op een camping aan de Rhône zijn een paar ongemakken, alle van voorbijgaande aard.

RICHARD DROGT (lees m'n verslag van 22 juni)
Onze vriend Richard is 2 maanden geleden aan de gevolgen van accute leukemie overleden. P. en ik hebben het hele proces van dichtbij meegemaakt en dat heeft een behoorlijke indruk op ons achtergelaten. Om het kostbare onderzoek naar de genezing of voorkoming van kanker financieel te steunen, heb ik mijn volgers gevraagd 1 eurocent te doneren voor elke kilometer die ik afleg naar Santiago, het zijn er 2709 geworden.
Tot nu toe hebben de volgende volgers zich gemeld: Jeanne en Ted, Marleen, Marja, Marian, Anne-Marie, Claire en Christophe, Astrid, Myrna, Linda, Lida, Jopie en Jan, Esther, Arthur, Henk, Eva en Errol en m'n geliefde P.
Mocht je naam er niet bij staan en je vindt het toch een sympathieke actie meld je dan vandaag nog aan op het e-mailadres: tonio.op.het.rechte.pad@gmail.com (let op alle puntjes)
Stand tot nu toe: € 595,98. Namens KWF, dank, dank, dank.

Wat een verschrikkelijk mooi eindverslag heb je geschreven, ben erg ontroerd. Prachtig zoals Richard op deze pagina staat, wat was het een mooie man.

Patricia 2016-07-18 19:37:23

Leuk reisverslag. Ik mis wel een beetje jou eigen overweging en inzichten die je onderweg hebt opgedaan. Maar dat hoor ik vast later nog wel bij ons met een fles wijn. Btw ik doe ook mee met die kilometerheffing!

Joop 2016-07-18 20:03:17

Hoi Ton, Wat een heerlijke reisverhalen! En wat top dat je het allemaal zonder al te veel problemen goed hebt doorstaan. Ik ben benieuwd of je nu echt bekeerd bent ..... tot het maken van lange afstandroutes. Er schijnen namelijk meerdere wegen ook naar Rome te leiden, net als naar Santiago de Compostella. Van het weekend waren we nog in Brugge en we struikelden (nou ja, struikelden is een beetje overdreven) over de schelpen die in de stoep waren gemetseld en we vroegen ons af of jouw voetstappen ook in de kerk zijn achtergelaten die we bezochten. Ben heel erg benieuwd naar de verhalen die we niét hebben meegekregen in je blog. Groetjes, Remco B

Remco 2016-07-18 21:29:53

Ton, Mooi om te lezen hoe je het met jou en je fiets is vergaan. Geen lekke banden, geen gebroken spaken. Wel zo prettig. Je conditie was al goed volgens mij en die is alleen maar beter zijn geworden. De stukjes historie waar je ons in meenam waren leuk om te lezen. Wij dragen graag bij aan jou doel om de KWF te steunen in nagedachtenis aan Richard. Zoals Patricia al zei een geweldige man. Goede teis terug. Grtjes Ankie en Henk

Henk 2016-07-18 21:32:18

Ben blij dat jij je ervaring met ons allen heb willen delen. Dank

Arthur 2016-07-18 21:58:04

Wat een mooie afsluiting van je verslag, leuk om te lezen.Fijne terugreis.Wat zal je lekker slapen in je eigen bedje, Dank dat we mee mochten kijken groetjes

Jopie 2016-07-18 22:33:43

Kan het niet vaak genoeg zeggen of te wel schrijven. Wij hebben genoten van al je reis verslagen en beelden. Een goede pen van schrijven. Dank dat we met je mee hebben mogen fietsen. Een goede reis terug. Al de stempels wil ik tzt graag nog eens bekijken. Ton, we zien elkaar snel. X

Jeanne 2016-07-19 00:10:50

Mooi Ton! Mooie blauwe baai, mooi gezicht van Richard, mooi slotverslag en een mooie, betekenisvolle bestemming voor de schelp: terug naar zijn oorsprong, de cirkel is rond. En wat zie je er goed uit! Ontspannen en zonovergoten! En al gaan we je verhalen missen, het zal fijn zijn je weer in ons midden te hebben. Alvast WELKOM TERUG!

Marleen 2016-07-19 02:23:19

Mooi eindverslag Ton. Al jouw verhalen met veel plezier gelezen! Goede terugreis!

Peter 2016-07-19 12:23:22

Ton, een mooi slot aan het einde van waarschijnlijk een prachtige ervaring in jou leven. Kom behouden weer thuis en gauw tot ziens.