Introductie Limes route

Nederland, haarlem

LIMES ROUTE - LANGS DE GRENS VAN HET ROMEINSE RIJK. Rond het jaar honderd heersen de Romeinen van Schotland tot Perzië, met Rome als centrum van een wereldrijk. Ook in onze streken zijn ze aanwezig. De noordgrens van het Romeinse Rijk is de Rijn, die ze niet overgaan, want daarboven leven de Germanen in sterke stammen en dat zijn barbaren in hun ogen. De meeste mensen zijn best tevreden met de Romeinse bezetters, de economie bloeit en er zijn weinig burgeroorlogen. De Romeinen hebben onder leiding van veldheren goed georganiseerde legers. Veel later begint het in Rome zelf te rommelen. Aan het begin van de vierde eeuw is Constantijn keizer, hij wordt ineens Christen en sticht een nieuw Rome in het oosten: Constantinopel - het tegenwoordige Istanboel - en dat is het begin van het einde. In het jaar 395 breekt het rijk in tweeën. Het oude West Romeinse Rijk verzwakt en wordt aangevallen door de Franken en de Germanen. Keizer Romulus Augustulus wordt afgezet en het West Romeinse Rijk is dan in het jaar 476 na bijna 1.000 jaar ten einde. De middeleeuwen kunnen beginnen. Langs de grens van het oude Romeinse Rijk ga ik de Limes route fietsen. Limes (Latijn voor grens) was een verdedigingslijn van legerkampen en wachttorens die de Romeinen bouwden en waarmee ze de grens van noordwest Europa konden verdedigen. In Nederland begint die route in Katwijk en volgt de Rijn langs Nijmegen en verder in Duitsland, Oostenrijk en Hongarije langs de Donau. Op veel plaatsen is die grens weer zichtbaar gemaakt door restanten van oude forten en wachttorens die op regelmatige afstand langs de hele grens waren gebouwd. Langs deze route hoop ik Wenen te bereiken en in goede doen Boedapest. Ik heb er zin in. Reizen maakt gelukkig, het houdt het brein lenig, creëert extra tijd en ruimt vooroordelen op. Van de tocht maak ik weer verslagen, filmpjes en foto’s. Als je me volgt vind ik het leuk om reacties van je te ontvangen. Dit filmpje als introductie.