Van Kroatië naar Neurenberg.

Kroatië, Sveti Lovreč Pazenatički

Goedemorgen,
Het was een korte nacht. Veel onweer en regen vannacht.
Nu is het weer droog.
De thermometer zegt : 21 graden.
Maar brrrr, ik vind het koud.

Om 7 uur gaan we ontbijten. Dit keer maar binnen.hebben we dat ook een keer meegemaakt.

We pakken de laatste zaken in de auto. Maken de koelkast leeg.
Vullen de thermoskan. En de koffie bekers.
En dan zijn we om klaar voor vertrek.

Klara komt een laatste check doen .
Alles is prima en we krijgen onze €100,00 borg terug. En nemen afscheid van haar. We hopen hier nog eens terug te komen.

Precies om 8.00 uur rijden we het hek uit.
Helaas weer regen.
We kwamen in de regen en gaan in de regen.

Vandaag is een feestdag in Kroatië.
Dus alle winkels en restaurants zijn dicht.
Dat is te merken,want bij het grote tankstation,staat een file van Duitse en Nederlandse auto,s . Waarschijnlijk vanwege broodjes enz. Die verkopen ze hier ook.
Bij de Konzum (grote supermarkt) staan ook twee overduidelijke toeristen verbaasd te kijken.

Ze vieren vandaag de overwinning van Operatie Storm

" Operatie Storm was de laatste grote veldslag van de Kroatische Onafhankelijkheidsoorlog en een van de bepalendste factoren voor de uitkomst van de Bosnië-oorlog. Het was een definitieve overwinning voor de Kroatische legermacht, die de republiek Servisch Krajina aanviel op een front van 630 kilometer."

Het is voor de winkels in deze toeristische regio natuurlijk wel een heel ding dat ze verplicht dicht moeten zijn.

Wij rijden vlot via de tolweg richting Slovenië.
Bij de grens van Slovenië rijden we zowat in de wolken.
Helaas nog steeds regen.
De weg gaat iets anders dan op de heenweg, we rijden nu onder een berg bij Koper door. Hierdoor zien we de haven met de grote zeeschepen beter. Helaas geen weer om te stoppen voor een foto.

We gaan proberen de tunnels te tellen vandaag .
Inmiddels zitten we al op 3.

Bij Cerkno dachten we even te stoppen.
Maar het weer is bar en boos slecht. Dus maar even niet.
Veel last van Spray op de weg. Sommigen rijden dan met mistlampen aan... waardoor anderen weer gaan remmen ...

Bij kovlo stoppen we bij de HipHop. Ik moet heel nodig naar de wc.
Maar er blijkt een enorme lange rij te staan. Wel van 10 minuten.
Maar ja ,als je moet dan moet je.

We maken een kopje koffie en gaan weer rijden. De wachttijd bij de grens tunnel is nu al een uur.
Het zicht op de bergen hier in de wolken is wel mooi. Jammer van de immer aanhoudende regen.

Om 11.30 sluiten we aan in de kruipende file voor de Karawanken tunnel. De grens met Slovenië en Oostenrijk. Alle afritten worden bewaakt. Dus er even af en verderop er weer op..gaat niet. Ook al geeft Google dat als optie.
Ook aan de andere kant staat file.

Het gaat echt super traag.
Om 12.45 uur zijn we bij de tolpoortjes net voor de tunnel. Het kost €7,80

We kunnen gelukkig wel bijna gelijk doorrijden bij de tunnel.
Ze doen elke keer 1 helft tijdelijk dicht. En er is maar 1 baan heen en 1 baan terug.

Om 13.10 rijden we Oostenrijk in.
Daar regent het ook .
Vanwege kramp gaan we stoppen.
Bij een look like an American diner tentje "Maria's diner"
Daar staat ook weer een file van een kwartier voor de toiletten. En er zat een vrouw vast in het toilet.slot wilde niet meer open. Klusjesman kwam haar bevrijden.

Na ff wat strek oefeningen is de knie kramp weg. Kunnen we weer verder.

We gaan tegen 14.30 uur stoppen bij Gamschitz.
Daar is een grote raststatte.
We bestellen eten bij de Burger king.
Niet echt fast zijn ze er.maar het smaakt wel.

Als we weer weggaan neemt Jacco per ongeluk de verkeerde afslag..weer terug richting Slovenië 🫣
Dus we draaien en komen een tweede x door tunnel 13.
Maar kort daarna neemt Jacco weer de verkeerde afslag 😱 dus moeten we weer omdraaien en nog eens 9 km omrijden.
Tja,zo schiet het helemaal niet op.

Gelukkig komen we weer op de juiste weg naar Salzburg. Maar het is vreselijk naar verkeer. Druk,file, wegwerkzaamheden,regen zoveel dat je bijna niks ziet. En tunnels...heeel veel tunnels.

Om 17.00 uur moet stoppen we toch weer. Het is zo vermoeiend rijden dit.

We nemen taart met een grote kop sterke koffie.
Dan toch om 17.15 uur maar weer snel verder. We moeten nog dik 300 km :-(

Nou snel verdere..vergeet t maar.
Dikke file voor de grens. Hele strenge grenscontroles.

Maar om 18.15 rijden we eindelijk Duitsland in. En wat denk je ?
S T A U

Gelukkig. Na 20 minuten is t voorbij.
Nu kunnen we hopelijk ff door rijden.
Als we bij de chiemsee komen..klaart het weer wat op. Eindelijk ff geen regen.
Rijdt gelijk fijner.

Tegen 19.00 uur zijn we bij Vaterstetten.
Hier gaan we wat eten,want anders zit wellicht alles dicht
De imbiss die we hadden gevonden,blijkt een klein tentje bij een parkeergarage.

We nemen alle drie een kleine döner box met patat. Het is erg lekker.
De dame brengt ons ook nog een bakje couscous salade gratis. Die nemen we mee,want we zitten aardig vol al.

We gaan verder , een tankstation opzoeken en de tank vullen. Dan snel verder. Het rijdt nu eindelijk lekker door.

Om 21.35 zijn we dan bij ons overnachtings adres in Neurenberg Messe.
We kunnen onze auto op een privé plaats zetten en de sleutel/deur gaat met een pincode die we kregen.

Het appartement ziet er strak uit. Veel hout en modern ingericht.

Giliam heeft een eigen woon-, slaapkamer.
Wij een mooie kamer. En er staat een bonen koffiezetapparaat.

Blij dat we er zijn.
Deze dag was erg slopend. Knetterende hoofdpijn en een stekende knie.
Ook Jacco is blij dat hij met de benen languit op de bank kan.

Maar denk dat we ons snel zullen gaan verplaatsen naar het bed.

Hopelijk morgen een vlottere reis ,dan vandaag.

Welterusten.

Wat een vermoeiende dag, en best erg oppassen nodig met de drukte en de regenspray. Fijn dat jullie goed aangekomen zijn en het appartement comfortabel is. Voor strax welterusten en voor morgen hopelijk minder regen en drukte. XXX

Pa 2023-08-05 22:42:13

Wat een dag!! Las al dat het zwarte zaterdag was vandaag met de grootste drukte in Oostenrijk en Slovenië. Hopelijk gaat de reis morgen voorspoediger. Slaap lekker.

Thea 2023-08-05 23:18:06

@thea ja de andere kant op..stond alles vast. Daar was het eigenlijk 1 grote file.