Van Straskóv naar Mala Calomija. Reisdag 2

Tsjechië, Trhový Štěpánov

Dobré Den.
Na een goede nacht rust..Zonder veel overlast van de bruiloftsgasten gelukkig. Worden we om 6 uur weer wakker.
We nemen een frisse douche en gaan dan om 7 uur naar de ontbijtkamer.
Ook de kids en opa zijn weer fris en fruitig en hebben heel goed geslapen.

Het ontbijt is zeer uitgebreid en luxe. Van muesli tot warme worstjes ,salades en gebak alles staat er.
We smullen en vullen onze buikjes.

Na het ontbijt is er nog een klein probleempje doordat de kids niet hun kamer sleutel kaart hebben maar hun zwembad kaartje. En bij de receptie spreken ze niet echt goed Engels dus het duurt wat lang om het op te lossen.
Daarna rekenen we af en zijn we om 8.25 uur klaar voor vertrek.
Vandaag 560 km te gaan.

Net buiten Straskóv vlak voor Praag zien we velden vol bloeiende zonnebloemen. Echt schitterend.
We maken een foto stop en krijgen als bonus nog een grote roofvogel . Mijn lens haalt t niet ,maar papa heeft de roofvogel mooi op de foto.

Het is druk op de weg en veel wegwerkzaamheden .vooral richting Brno
De weg bestaat uit een soort van betonplaten. Dat trilt en hobbelt behoorlijk.
Dus bij Velké Mzrici stoppen we even bij de Mac zodat giliam reistabletjes in kan nemen en wij een kop koffie.

De Google navi geeft aan dat er een fors oplopende file is op onze route ..Dus we nemen een alternatieve route langs Ruda
Het scheelt ons 1 uur en 24 min file volgens Google.
En het rijdt soepeler en door het prachtige landschap is de omweg niet erg.
Net voor Brno komen we de snelweg weer op.
Nu kunnen we gelukkig vlot door rijden.

Vlak voor de grens met slowakije schrikken we opeens. Denken dat er een file is ..lange rij auto's op afrit en langs de snelweg in de berm. .Maar het blijken allemaal mensen die nog een tolvignet nodig hebben.
Wij hebben die gelukkig al via Internet geregeld . Dus niet nog een sticker op de ruit. .En niet in de file.
Want net na de grens ...is de Vignetfile net zo groot.
Om 12. 40 uur rijden we de slowaakse grens over.
Ook hier velden vol zonnebloemen (meestal nog niet vol bloeiend) en opvallend veel plukken met mistletoe ofwel maretak in de bomen.
Maar ja ..Geen Kerstmis. ..Dus ook geen kusjes.

De weg bij Bratislava is goed en mooi. Bratislava zelf heeft een hele westerse en moderne skyline. We komen zelfs 2x over de Donau.
Tegen 14.00 uur zijn we bij Nitra. Hier zoeken we een restaurant.
Weer komen we uit bij een groot winkelcentrum. Daar zit Amaris een pizzeria.
We bestellen 3x een cheeseburger en opa bestelt pizza.
Het blijkt dat onze cheeseburger ook echt gewoon gefrituurde kaas is op een broodje.
Erg lekker..Maar wel machtig.
Jacco moet hier ook de eigenaar van het huis een SMS sturen. Zodat ze weten hoe laat we ongeveer aankomen.
We doen ook gelijk wat boodschappen.
Tegen 15.30 uur gaan we verder richting Mala Calomija.
Onderweg komen we nog velden vol zonnebloemen tegen. Schitterend om te zien.
In Colare moeten we 1 x de telefoon over laten gaan van de eigenaar zodat die ons dan tegemoet kan rijden.
We zijn net bij de kerk van Mala Calomija wanneer er een witte kangoo aankomt. Het blijkt Gijs 1 van de eigenaren te zijn.
We rijden achter hem aan..over een smalle hobbelige weg. En opeens zijn we bij het huis.
Daar staat Erwin de hoofd eigenaar te wachten. Die heeft zijn nek geblesseerd en kon ons daarom niet ophalen.
Ze geven ons een tour de maison.
Het huis is mooi en de ligging echt schitterend.
De eigenaren bieden ons een heerlijke koude witte wijn aan en koude cola voor de kids. Ook hebben ze speciaal voor ons chocolade cake gebakken.
Tegen 18. 15 gaan zij naar huis en pakken wij de auto uit.
Omdat de restaurants hier in Slowakije vroeg dicht gaan ,gaan we om 19.15 uur eerst maar eten.
Dichtbij net aan de grens met Hongarije zit een goedkoop restaurant. Daar gaan we eten.
De mannen nemen schnitzel.
Ik heb kipfilet met perzik.
Het eten komt vlot en smaakt goed.
We nemen nog koffie na. En tegen 20.30 uur gaan we weer richting huisje.
Het is hier eerder donker en we willen niet in het pikkedonker de hobbelige weg nemen.

Bij het huisje verkennen we een klein beetje het pad eromheen. En genieten we van de krekels en de enorme mooie sterrenhemel.
Benieuwd hoe het morgen is met meer licht en zicht.
We zijn blij dat we veilig over zijn.
Welterusten

Fijn dat jullie een goeie reis hebben gehad tot jullie huisje. De fotos zijn deze x meteen goed te bekijken. Mooi hoor al die zonnebloemen 🌻😍👌🏻