Mikulov naar hertikovice

Tsjechië, Hrob

Na een goede nachtrust word ik om 7.40 wakker gemaakt door Jacco.
Heerlijk koffie op bed. Buiten schijnt de zon en ligt de ski piste er prachtig groen bij.

Ik maak voor het ontbijt een fotoronde. En vang o.a de grote keizersmantel.
Vlinders in overvloed hier.

Om 9 uur zitten we allemaal fris en fruitig in de privé ontbijtzaal.
Het ontbijt is uitgebreid.
Diverse broodjes..eieren..spek..fruit..yoghurt...muesli...jus d'orange..koffie en melk.

Na het ontbijt gaan papa en ik nog even op foto tocht.
We zien heel veel vlinders.
De keizersmantel,landkaartje,dagpauwogen,bont zandoogje,blauwtjes en nog wat onbekende .
Voordat we er erg in hebben is het alweer bijna 11 uur. Dus tijd om terug te gaan.

Bij ons hotel is een bruiloft vandaag. Ze zijn druk bezig met het bouwen van een bruids pagode en het decoreren met verse bloemen.
Vooral binnen ziet het er prachtig uit.

We checken uit .
Dit is zeker een plek om te onthouden.

Nu op weg verder naar Mlade Búky.
We kunnen daar vanaf 15 uur terecht. Dus hoeven ons niet te haasten.

Tegen 13 uur stoppen we in Mimon.
We zien een chukarna en vinden het wel tijd voor tsjechisch gebak. En Giliam wil een ijsje.
We nemen 4 taartjes ,ijsje, koffie ,warme chocomelk en 2 milkshakes en moeten daarvoor wel €9,00 betalen .

Na een kleine rondwandeling gaan we tevreden weer verder.

Tegen 14.45 komen we in de buurt van Jicin en Nova Packa.
En opeens poppen er veel herinneringen van 6 jaar terug op.
Plekken waar we zijn geweest en restaurants.
We stoppen in Nova packa bij de Lidl en halen wat verse laatste boodschappen.

Nu is het nog een klein half uurtje naar het huisje.

Om precies 16 uur zijn we bij het huis.
De eigenaar staat ons op te wachten.

Het huis is mooi en ruim. Er zit wel weer een enge trap buiten. Maar daar hoef je niet over heen.

We verdelen de kamers.
En pakken wat uit.
De boys hebben het zo heet. Die willen graag in het zwembad.

Dus dat doen we maar. Even de spalk van Giliam eraf gehaald.

Ze vinden het water geweldig lekker.

De tuin bij het zwembad is ruim en mooi.

We drinken en rusten wat.
Om 18.30 uur gaan we richting Mlade Buky om wat te eten.
Op aanraden van de eigenares bij Restaurant Helena.

De weg naar Mlade Búky is afgesloten..maar wij mogen met een speciale vergunning over een noodweg en noodbrug.
De zoon van de eigenaar is hier ook met wat vrienden en die reed eerder op de dag zonder vergunning over de brug en kreeg gelijk een bekeuring van 500 kc.

De weg is smal ..steil en hobbelig. Jacco raakt 2x de weg met de onderkant van de auto 😲
Dat wordt dus erg oppassen deze vakantie.

Restaurant Helena is een markant ossenrood gebouw bij de rivier de Upa.

Ze serveren kip,varkensvlees of vis...maar geen rundvlees. Waarschijnlijk omdat dat hier vrij duur is.

Het eten komt vlot. Giliam heeft kip met kaassaus en spek. Jacco kip met jachtsaus. Papa kip met perzik en kaas. Jeremy kip in kerrie saus en ik heb varkensmedailions met knoflook.

Daarna nemen we nog een dessert. 3 keer palatschinken met vruchten, ijs en slagroom. Giliam neemt appeltaart en jacco neemt palatschinken met jam.

Dit is zeker een restaurant om te onthouden.
We rijden weer terug over de enge noodweg..dit keer zonder bodemschade.

Bij ons huis drinken we nog koffie op het balkonnetje.
Het wordt snel fris en dus is een trui/jas wel handig.

Ik loop nog even met Giliam naar het kleine speeltuintje.
Je hoort hier nu heel veel krekels en cicades.

Terug thuis ..drinken we wat. Ruimen de laatste spullen op. En luieren.
Het voelt goed deze plek .

Zo te zien, hebben jullie het uitstekend getroffen, met jullie onderkomen en omgeving, en op jullie eerste dag al veel bekeken en gedaan wat opvalt is het grote aantal vlinders,wat dit jaar zich laat fotograferen. Louise en Remco houden een trektocht door Costa Rica, Zezinho daar alleen week, en waren gister per boot stroomopwaarts om een indianenenclave te bezoeken. Maar het had zoveel en zo hard geregend, dat het rustige riviertje was veranderd in een kolkend stroomgebied, ze konden niet terug naar hun verscholen boswoning. HET IS ALTIJD WAT MET DIE RIVIEREN, EEN GEWAARSCHUWD MENS TELT VOOR TWEE! Veel genoegen verder, liefs van Martien en Lenie.

Pa en ma twee 2018-07-15 11:43:45

Fijn om in de verslagen terug te lezen wat we beleven, maakt het ook gemakkelijker om te onthouden. Geweldige plek en gezelschap!!!