Laatste dag in Kroatië ❤️

Kroatië, Galižana

Vannacht geen storm of regen gehad.
Wel waait het nog steeds flink.

Temperatuur is nu wel heel aangenaam.
Alleen het wasrek moeten we wel met een touwtje aan de muur zetten,die waait elke keer om.

Jacco en ik zijn vroeg wakker(8.39) Giliam slaapt uit.
Mijn knie wil vandaag niet,denk verkeerd gedraaid vannacht.

Ze zeggen dat er vanmiddag regen en onweer komt.het Is te hopen dat het gewoon weer,zoals de afgelopen 14 dagen, nèt boven ons langs trekt.

Tegen 10.45 gaan Jacco en ik ontbijten.
Het wordt nu echt donker in de lucht.
En idd net na 11.00 uur komen de eerste donderslagen en bliksem.
Je hoort de donder een heel stuk rollen.
Het is droog onweer..extra gevaarlijk dus.

Ondanks de beste donderslagen. Slaapt Giliam gewoon door.
Hij wordt om 11.45 wakker.

We gaan om 12.30 toch maar even op pad.
Richting het allergrootste winkelcentrum van Istrië.
Het is maar 9 km
Maar omdat je om Pula moet ,zegt Google dat we er 45 minuten over doen.
Pula staat altijd vast.

We komen toch nog redelijk vlot door Pula, maar richting het winkelcentrum staat het toch weer vast.
We kunnen met de dakkoffer niet de parkeergarage in, maar we kunnen nog naast het winkelcentrum in een park parkeerplaats staan.
Grote voordeel hier...gratis parkeren. Ook in de parkeergarage sta je gratis.
Zouden ze in Nederland ook moeten doen.

Als we in het Winkelcentrum binnen komen,is het daar in ieder geval lekker koel. Alleen wel een klere herrie. We blijken bij de ingang bij de kinderspeeltuin te zijn.
Kinderen kunnen hier van de 3e verdieping van het winkelcentrum naar de begane grond glijden met een glijbaan:-) erg grappig.

Er zijn veel verschillende,leuke winkeltjes. Wel overal erg druk.
En gek genoeg ruikt het in de meeste winkels naar suikerspin.

Er is veel opruiming.
Giliam vindt een leuke nieuwe school rugtas van Adidas .
Jacco nog een t_shirt.
Ik koop nog nieuwe mascara en eyeliner in de aanbieding. En een haarmasker.
We gaan even wat drinken. Ik neem een lekkere ijskoffie.

Dan gaan we naar de bovenste verdieping.
Daar komen we binnen bij het foodplaza.
Daar is het mega druk.
Jacco en Giliam halen een hotdog en ik een strudel met pruimen en maanzaad.

Het is misschien nog niet opgevallen,maar we hebben deze vakantie een ernstig tekort aan taart en ijs.
Ze zijn daar hier niet zo van. Wel veel baklava.
Maar ook dessert staat bijna nergens op de kaart.

En ijs is behoorlijk duur hier.
€2,00per bolletje is goedkoop.

We gaan nog even naar de plodine (ook in winkelcentrum)
Daar halen we brood en beleg voor onderweg morgen. En nog wat drinken.

Dan gaan we naar de auto terug.
De file naar het winkelcentrum is nu nog groter. En het spettert buiten.
Nu weer proberen om uit Pula te komen.
Google laat alleen maar rode wegen zien= staat file.
Het gaat harder regenen.
En als we bijna thuis zijn ook onweren. Dus geen afscheids rondje zwembad en jacuzzi meer.

Gelukkig is de was net droog..kunnen we die in ieder geval naar binnen doen en schoon mee nemen.
De temperatuur zakt ook nu in 1 x naar 23 graden. Van 31 af.

Als we net thuis zijn begint het in 1 x heel hard te regenen. Zo hard ,dat ons terras in no time onder water staat.
We moeten snel de kussens redden en proberen zonder brokken binnen te komen. De tegels worden spekglad.

Als het even later wat droger is,gaat Jacco het terras dweilen. Dat had hij nooit verwacht te doen hier .

We luieren wat binnen. En beginnen tegen 17.30 met de tassen in te pakken. Zal toch een keertje moeten.
En morgenochtend gaan we al vroeg rijden.
Het is gelukkig eventjes een soort van droog,dus kan Jacco ook al wat in de dakkoffer doen.

Dan gaan we ons opfrissen voor het avondeten.
Morgen is hier een nationale feestdag.
Ze vieren de overwinning van operatie storm en het is dankbaarheidsdag.
En door een nieuwe wet, mogen er morgen dus helemaal geen winkels en of restaurants open zijn.
Dus we verwachten dat het misschien wel drukker is met eten vanavond.
En waarschijnlijk was het daardoor ook zo druk in Pula en bij het Maxi winkelcentrum.

Tegen 19.30 zijn we bij Buffalo Grill in Vodnjan
Het is er echt druk en binnen zit vol.
De ober zegt ik maak een plekje.

Dit plekje blijkt echter buiten onder de overkapping. Hmm..het is droog,maar niet echt warm.
We gaan zitten en Giliam haalt de jassen uit de auto op.
We bestellen wat drinken.
En daarna het eten.
Als we dat bestellen,zegt de ober dat t wel wat langer gaat duren...
Hmmm...we twijfelen of we niet toch maar beter kunnen gaan. Het waait en dat is eigenlijk niet zo lekker nu.

Net als we bedacht hebben om te vragen of we het eten nog kunnen annuleren...
Komt de ober en zegt : come my friends,I have a place for you.
En tot onze verbazing mogen we binnen zitten.
Twee andere gasten buiten niet. Die er eerder zaten.
Misschien helpt t toch dat we elke x fooi hebben gegeven.

Binnen zit het veel aangenamer en is wachten ook minder erg.
Giliam krijgt zijn eten als eerste. Hij heeft spareribs.
Onze pizza's laten nog even op zich wachten.

10 minuten later komen onze Pizza's
Ik heb pizza 5 formaggi .
En Jacco pizza salami

Die van mij is erg lekker. Er zit brie op. Iets wat je niet snel verwacht op een pizza,maar smaakt uitstekend.
En nog pardano, truffel kaas, buffelmozzarella,geitenkaas. En wat basilicum.

Ik bestel ook een cocktail.
De Padova Spritz. Padova is een soort Aperol. Alleen iets zoeter.

Na het eten kiezen we nog een dessert. Ik de pistache semi Fredo,Jacco de bosvruchten cake en Giliam de chocolade cookie cake.
Alle 3 erg lekker.
Dan nog een cappuccino voor Jacco en mij en een Nescafe caramel voor Giliam. De ober wist het al precies.

We rekenen af en bedanken de ober. Tot volgend jaar zegt hij :-)

We gaan door de inmiddels weer harde regen terug naar de auto.
Het is niet fijn rijden nu met dit slechte weer. En het is ook weer gaan onweren. Behoorlijk heftig ook.
We hadden toch echt op ander weer gehoopt.
Maar we mogen niet klagen. Het is nog steeds 21 graden. En we zitten ook niet op een camping in een tentje.

Thuis pakken we de laatste spullen in en kijken we naar het onweer.
Douchen doen we nu maar even niet.

Het was een fantastische mooie vakantie.
En Kroatië is een schitterend land. Met zeer relaxte mensen.
Dit is vast niet de laatste keer dat we hier naartoe op vakantie gaan.

Wat een talent heb je om een mooi reisverslag te schrijven. We hebben genoten van de reisverslagen. Jullie hebben geboft met het weer. Morgen een goede reis terug Groetjes van ons😄😄

Opa en Oma Blaauw 2023-08-04 23:00:00

Hopelijk liggen jullie op dit moment op een oor. Als jullie morgen bijtijds vertrekken kunnen jullie wel een goede nachtrust gebruiken. Wat heb ik genoten van de reisverslagen met bijpassende foto's. Heb een goede reis en kom zondag weer veilig thuis.

Thea 2023-08-04 23:31:04

Een supermooie vakantie hebben jullie gehad. Hopelijk gaat de terugreis zonder problemen aangezien er zulk noodweer is geweest in Slovenië. Een veilige vlotte terugreis gewenst xxx