Dvur Kralové nad Labem Zoo

Tsjechië, Černý Důl

Vandaag ben ik vroeg wakker. Buiten
schijnt de zon maar is het maar 9 graden.

Als ik koffie zit te drinken , komt t kleine poesje weer tevoorschijn. Speels maar schuw. Als ik even weg ben en met camera terug kom , zie ik haar op tafel zitten en bij mijn lege koffie kopje.
Gek beest.

De Tsjechische buren zijn deze ochtend heel luidruchtig. Ze maken al pratend zoveel lawaai, dat het lijkt alsof ze met 20 man zijn. En ze zijn hout aan het kloven met 1 of ander apparaat.

Om 10 uur gaan we ontbijten. Vanwege de wespen maar binnen.
We willen vandaag naar de dierentuin van Dvur Kralové.
Daar willen we eerst de safari doen en dan de tuin zelf bezoeken.

Jacco probeert via internet kaartjes te kopen , maar onze telefoon schermen blijken te groot. Er staat nl bij dat je scherm niet groter dan 5.6 inch mag zijn.
Vreemd , maar ja .

Om 11.15 rijden we weg.
We moeten via een andere weg en komen zo over een berg heel dichtbij de steen kabelbaan. Hij staat nu stil, maar. Hij schijnt nog wel regelmatig gebruikt te worden.
Je kunt hier volgens ons ook mooi wandelen.

Tegen 12 uur zijn we bij de Dierentuin. Het is er enorm druk en we worden met de auto een weiland ingestuurd om te parkeren.
We lopen richting park en zien dan dat je ook bij de safari ingang kaartjes kunt halen voor het park. Dus Jacco loopt terug om de auto te halen en ik ga tickets halen.
Als ik de tickets heb , komt Jacco net aanrijden en kan hij dus direct doorrijden. Zodat we gelijk aan de safari kunnen beginnen.

Het safari gedeelte is groot. En in het eerste gedeelte mogen de ramen open. We komen langs springbokken, gazelles, antilopen, wildebeesten, zebra's en giraffen. Erg leuk om te doen.
Dan komen we bij het leeuwen gedeelte.
Daar moeten de ramen dicht en deuren op slot. En de toegang gaat gefaseerd met 3 auto's.

Maar t is een echte tegenvaller. Er blijkt 1 leeuw onder een oud vliegtuig te liggen. En die beweegt nauwelijks. En verder zijn er geen leeuwen in het gebied. Jammer vinden wij.

Voordeel is dat als je uit het safaripark komt, je direct weer dicht bij uitgang/ingang dierentuin kunt parkeren.

De ingang van de dierentuin is verandert. Nu sta je gelijk in een grote kinder speeltuin en raak je elkaar bijna direct wel kwijt.

We lopen eerst naar de bonobo apen en de kamelen. Daarna door richting de loop safari. Veel giraffen en gazelles.
Zebra's, neushoorns en vogels. Maar ook erg druk, dus af en toe is het bijna vechten om een kijkplekje.

Het is ook erg warm vandaag.
We gaan bij de leeuwen even wat drinken. Ik heb blauwe Fanta.
Erg lekker. Smaakt net als almdudler.

Na de leeuwen lopen we terug richting de "normale" dierentuin.
Daar zitten de grote olifanten en veel grote vogels.
Ook is er een nieuwe hal met amazone deel. Dat lijkt vrij veel op de Bush van burgers Bush.
Bij het Afrikaanse dorp gaan we even wat patatjes eten.
Dan lopen we het laatste gedeelte.
Hier zouden ook de luipaarden en cheetahs zitten. Maar die zien we helaas niet.
Wel zien we de hyena's en de speciale hyena honden.

Het is inmiddels 18 uur en Giliam is heel erg moe. Dus we gaan naar de auto.

We besluiten bij Poriçi te gaan eten.

Het is druk bij poriçi.
Het eten is heerlijk.
Ik heb kip met hermelijnkaas en preiselbeeren.
Jacco heeft de schweinesteak. Giliam de knedliky met schnitzel en Jeremy heeft de grillspies.

Daarna bestellen we 2 latte macchiato en 4 keer de palatschinken.
Maar kennelijk kon de serveerster toch niet zo goed Engels als wat ze wel zei.
Want ik krijg snel een latte, maar dan duurt het vrij lang en dan komt er 1 bord met palatschinken.
Als we aangeven dat we dit 4x hadden besteld, schrikt ze.
De andere over komt erbij en zegt dat we dan nog zeker een uur moeten wachten !!
Nou zeker een personeel tekort in de keuken !!

Jacco deelt zijn palatschinken dus met Giliam.
En Jeremy en ik kiezen een gebakje uit (mandarijn /chocolade ) .

Daarna gaan we naar huis. Pas om 21.00 uur zijn we thuis.

Het was een mooie, vermoeiende en lange dag.
Helaas krijgen we s,avonds wel mindere berichten van papa mbt Joke.
Dus onze gedachten zijn vanavond meer thuis dan hier.

Welterusten.

Je hebt de beesten mooi kunnen vastleggen📷 Met mooi warm weer zie je vaak minder beesten, die verstoppen zich in de schaduw om te slapen. Zag eruit als een geslaagde dag 👍🏻

Cath 2019-08-16 09:28:23

Lieve Lidewijde, en gezin. Dit is een bijzondere dag, de dag dat Joke de Groot is weg gegaan van jullie. We willen jullie sterkte wensen . De dag hebben jullie nog goed doorgebracht, al heb ik het idee dat de Zoo en safaripark een beetje tegenviel. Morgen weer een nieuwe dag toch? Liefs van ons......Pa en Ma twee.

Lenie en Martien 2019-08-16 12:06:57

Dank je wel. Het viel tegen qua drukte . Maar het blijft een mooi park. En het was een mooie dag . Toen we nog niet wisten wat er kwam.... Xx