Çeske Budejovice en Holasovice.

Tsjechië, Hospříz

Goedemorgen,

Om 9.45 schrik ik wakker. Het zonnetje straalt en het is weer koffie bij het zwembad weer.

Tegen 10.30 gaan we ontbijten. De winkel was dicht vanmorgen,dus geen verse broodjes. Dan maar geroosterd brood. Ook lekker.
Als we bijna klaar zijn ,stopt er een auto met twee mensen bij het huis.
Het blijkt de Tsjechische tuinman met zijn vrouw en hun hond.
Ze komen de tuin doen. Grasmaaien en het zwembad schoon maken.
Hun hondje ...een teckel..heet Barney.
Giliam en Barney zijn snel vriendjes en Giliam gaat wandelen met Barney.

Tegen 11.45 zijn wij klaar om weg te gaan. De tuinman nog niet. Maar dat is geen probleem.

We gaan naar Çeske Budejovice.
České Budějovice is de grootste stad van Zuid-Bohemen en ligt aan de oevers van de rivier de Vltava en de Malše.
Er bestaat nog een Budejovice, maar dan zonder Çeske ervoor ...die ligt in Moravië. Wel een detail om op te letten 🤪
De buitenwijken van de stad zijn niet heel bijzonder, maar het historische centrum van České Budějovice is erg mooi
Midden in het centrum ligt het oude stadsplein Námestí Premysla Otakara II.
(Spreek dit 3x achter elkaar snel uit :-) )

Dit vierkante plein van 133 bij 133 meter is werkelijk een pareltje . Het is het grootste vierkante plein in Tsjechië.

Heen gaan we via de snelweg. Die is rustig en het rijdt vlot.
We stoppen even bij Bauhaus ...want de hangmat is stuk en we willen even nieuw touw kopen.

Om iets voor 13.00 uur parkeren we bij het oude stadsplein.
Helaas zien we dat het prachtige stadhuis uit de 13e eeuw , volledig in de steigers staat.
Gelukkig hebben we die de vorige keer wel gefotografeerd en bezocht.

Midden op het plein staat een prachtige barokke Samson fontein. Misschien wel de meest gefotografeerde fontein van Tsjechië.
Ook ik poseer maar even voor de fontein.
Met mijn nieuwe schoenen,waardoor ik volgens de jongens makkelijk terug te vinden ben (alsof ik zomaar zoek raak).

Op het plein staan veel uitleg borden over de geschiedenis van de stad.
Rondom het plein staan prachtige oude huizen. Vele uit de 13e eeuw. Elk een andere kleur . En met heel veel versieringen en details.

Het valt ons op dat er bijzonder veel gepantserde politie busjes door de straten en om het plein rijden.
Wat zou er zijn?

De jongens zien go stepjes...en nog voordat Jacco en ik er erg in hebben....scheurt Jeremy al op zo'n stepje voorbij .
Hij had de app ervoor al geïnstalleerd.

Maar aangezien de straten hier middeleeuws zijn en dus vol kinderkopjes...en ik dus niet als een op hol geslagen klappergebit op wieltjes door de stad wil ....gaan we niet step rijden.
Daarbij lijkt het mij geen goed idee voor mijn knie . En is het best duur.

We lopen de helft van de huizen langs. Dan gaan we ivm sanitaire behoefte even zitten bij Café au chat noir. Een Frans cafeetje hier.
Ik bestel ijschocolade ,Jacco en Jeremy een milkshake en Giliam een cola. Het duurt even....maar het smaakt heel erg goed allemaal.

Naast het plein staat De zwarte toren.
Deze toren kun je beklimmen en dan heb je op 72 meter hoogte een mooi uitzicht over de stad.
Ik blijf dit keer veilig beneden...en de jongens klimmen naar boven.
Het is een hele klim , maar de moeite waard. Ze kunnen tot aan de Oostenrijkse Alpen kijken.

Ik bewonder de huizen eromheen. En met name een prachtig bankgebouw.
Ik zou hier echt makkelijk de hele dag rond kunnen lopen fotograferen. Zoveel mooie gebouwen.

Als de jongens veilig weer beneden zijn. Bekijken we de aangrenzende Maria kathedraal.

Mooi. Maar niet koel qua temperatuur.
En geen plek om kaarsjes op te steken. Ze leggen hier bloemen neer bij Maria.

We gaan richting het nieuwere centrum.
Inmiddels zijn we er ook achter waarom er zoveel politie is...er is later op de middag een voetbalwedstrijd van Sparta Praag tegen Dynamo Çeske Budejovice.

In het nieuwere centrum is een mooi bankgebouw met daarvoor een heel apart kunstwerk. Van haastende mensen richting het bankgebouw. Ze kijken heel gestresst. Naast het barokke bankgebouw is een bank uit 1906 ..beetje meer rococostijl. Heel kleurig. Alleen jammer van de lelijke moderne bank logo's. Ook is er een lelijk modern kunstwerk. Wat caketower heet.
Tja ...zullen over 100 jaar daar ook nog mensen foto's van maken ?

We komen langs een pizzeria en daar ruikt het zo overweldigend lekker..dat we spontaan besluiten al te gaan eten. Ook al is het nog maar 14.45 uur.
Ook hebben ze hier alle soorten Budweizer bier.
Want Budweis was de oorspronkelijke naam van Budejovice toen het nog tot Oostenrijk behoorde.
Ik kies voor de normale Budweizer.

Als we op de pizza's zitten te wachten..horen we enorm gejoel en gezang.
Dan komen er enorm veel politiebusjes aan met politie tot op de tanden toe bewapend.
En dan komt er een enorme stoet Praag supporters aan. Ze lopen luidkeels zingend en roepend over de straat.
Ze trekken veel bekijks. Maar er is niet echt sprake van een dreigende sfeer.
De politie stuurt ze wel duidelijk buiten het centrum om naar het stadion.

Eindelijk komen onze pizza's. Ze smaken geweldig.
Ik heb met kip en broccoli. En de jongens met salami . En ik neem nog een heerlijke huisgemaakte limonade met aardbeien.

Na de pizza lopen we langs de rivier terug naar de auto.
We komen nog beelden tegen van de overstroming van afgelopen voorjaar. Onvoorstelbaar als je t kleine riviertje nu ziet.

Van Budejovice rijden we naar Holasovice.
Een dorpje met ongeveer 23 boerderijen,een smederij,kerk en 150 inwoners.
Het staat op de UNESCO werelderfgoed lijst.
Het dorp stamt uit 1282. Toen was het een nederzetting die door koning Wenceslaus aan het klooster van Herefurth werd geschonken, voor de opvang van arme mensen.
In de 17e eeuw werden de kleine houten huizen omgebouwd in een typische boerenbarok stijl. Deze stijl is uniek voor Zuid Bohemen en bestaat uit glad gestucte gevels met handschilderingen die verwijzen naar het beroep van de bewoners.

Midden in het dorp is , zoals bijna bij elk dorp hier, een grote blusvijver. Ernaast is gras ..of ook wel de vroegere "bleekweide".

Het is een soort openlucht museum, maar dan wel normaal bewoond.
Het is er rustig als wij er zijn. De smederij zit helaas dicht.
En om de foto te maken die velen hier maken zijn we eigenlijk op het verkeerde tijdstip. Want de zon staat nu zo dat de huizen niet superscherp weerspiegelt worden in de blusvijver.
Maar mooi is het wel.

Inmiddels is het 17.30uur. we gaan richting huis.
In de buitenwijk van Budejovice stoppen we nog voor wat boodschappen en een ijsje.
De buitenwijken van Budejovice staan vol grote flats. Op communistische wijze gebouwd. En op elke flat staat groot een nummer. .de flats zijn nu allemaal in drukke vrolijke kleuren geschilderd, maar dan nog oogt het troosteloos.
Ik zou er niet graag wonen.

Om 19.00 uur zijn we weer in Çlunek.
Even met de voetjes in het zwembad een koffie drinken.
Tegen 19.30 maakt Jacco soep klaar.

We eten buiten in de tuin. Lekkere macaroni soep met een piemelbroodje.
En als toetje een bakje yoghurt met aardbeien.
De lucht kleurt weer vreselijk mooi later op de avond. En redelijk dicht bij de tuin komen mama ree, twee kalfjes en een Reebok voorbij.

Tegen 22.00 uur gaan we naar binnen...het koelt hard af en de muggen denken weer dat het buffet geopend is.

Wat hebben we weer genoten vandaag. En wat boffen we toch dat we dit zo met elkaar kunnen doen en beleven.
Viva la vida ♥️

Hele mooie foto's. De huizen in de stad doen me erg denken aan die in Krakau en Warschau. Zeker een groot plein en die fontein is prachtig. Leuke outfit trouwens.

Thea 2022-08-07 23:59:19

Goedemorgen, dank voor je mooie uitgebreide verslag. Prachtige bouwwerken en, fontein, plein en boerenbarak. Dat laatste is heel verrassend en beeldschoon. DE zonsondergang als kers op de dagtaart, het kan niet mooier. Blijf vooral zo genieten <3 Dokkume kus, Pa