Jindřichův Hradec

Tsjechië, Člunek

Vanmorgen om 9.30 wakker!
Ik ben denk ik slaap aan het inhalen.
De jongens slapen nog,Jacco is er al uit om broodjes bij t bakkertje te gaan halen.

Het is al 22 graden en warm. Het zwembad hier heeft een zitbank eromheen, dus voetjes in het water, koffie in de hand..prima plek om wakker te worden.

Na de koffie ga ik even zwemmen. Heerlijk.
Ik zwom met gemak 60 baantjes.
1 baan is 5 meter :-) maar ach wat maakt dat uit.

Tegen 11 uur zijn Jeremy en Giliam ook wakker en beneden.
Dus we eten ons ontbijt lekker in het zonnetje.
Het leven is mooi. ♥️

Na het ontbijt gaan we richting Jindřichův Hradec.
Daar is een klein winkelcentrum waar de jongens heen willen. Jeremy heeft -zoals altijd op vakantie _een zonnebril nodig. De zijne ligt in Enschede. En slippers.
En Giliam en ik zijn een trui vergeten...en het koelt hier s,avonds sterk af.

Helaas ..niet veel succes bij het winkelcentrum. Een vest vind ik wel, maar meer niet.
Wel staat er een Zmirzelina tentje waar we niet aan voorbij kunnen lopen.
Ik neem een mix van mango en vanille. De mannen gewoon vanille.

We rijden door naar het centrum van de plaats.
Het is er nu aanzienlijk drukker dan gisteren.
Er zitten aardig wat Vietnamese kledingwinkels.
Ik slaag voor een leuke broek. En bij de Bata (dat is oud) slaagt Jeremy voor een zonnebril. Slippers maat 45 kennen ze hier kennelijk niet. De meeste Tsjechen lopen ook op Crocs of op s(ch)andalen .

We halen een pizzapunt (€1,50 ) voor een kwart pizza. En eten dat op het dorpsplein op.
Dan lopen we verder...helaas is de mooie kerk niet open. Je kunt door een hek kijken.

Naast de kerk loopt de 15e meridiaan. Dat is DÈ meridiaan waarop onze tijd is gebaseerd. Als je deze doortrekt loopt hij precies door het midden van de noordpool en de zuidpool. Hier heb je dus de exacte juiste tijd (Greenwich time)

We gaan vanwege de warmte even wat drinken.
Een grote kofola voor de jongens. Je krijgt hier eigenlijk standaard een halve liter.
En voor mij een latte ...die duurder is dan de kofola.
De halve liter kofola kost €1,40 en mijn Latte €1,96
Bij de fontein op het pleintje spelen veel kinderen. Wat opvalt is dat ze veelal met kleding door de fonteinen rennen. En sommigen zelfs helemaal bloot.
Dat zie je in Nederland niet zo snel.
Daar worden ze vaak gewaarschuwd om niet nat te worden.

We lopen nog een stukje verder ,want Giliam heeft een winkel gegoogled waar hij heen wil.
Een soort MediaMarkt.

Bij die winkel slaagt hij voor een mega grote muismat. Die hij kan kopen met het rapport geld wat hij van opa Zutphen kreeg. En dan houdt hij ook nog over.
Hij is grote blij.

Tegen 16.00 uur zijn we weer bij de auto.
We rijden een stukje buiten de plaats naar Odin. Daar is een mooie uitkijktoren.
Ooit waren we daar ,maar toen ging hij net dicht.

Gelukkig weet ik de weg nog..want de toegangsweg staat nauwelijks aangegeven.
Vanaf de parkeerplaats is het 1 km naar de toren. Het is behoorlijk vals plat en het is 27 graden ,dus best puffen.

De toren is 35 meter hoog.
Gelukkig heeft deze stevige houten trappen, dus ik besluit een poging te wagen om boven te komen.

Dat lukt...met rustpauze tussendoor vanwege been en knik knieën.
Het uitzicht is zeer zeker de moeite waard. Mooie wolkenpartijen en je kunt aardig ver kijken. Wat ons ook op valt...is dat er nergens graffiti op de toren zit , ook niet op de muren. En er ligt geen rotzooi. Ondanks dat er veel bezoekers komen.

We lopen weer terug naar de auto.

Nog even een boodschappenstop en dan op zoek naar een eet tentje welke Jeremy inmiddels heeft gevonden.

Met de auto kun je er niet komen, het ligt verborgen achter de kasteelmuur aan de gracht.
Het is een heel klein tentje met een heel klein keukentje.
De kaart is zeer beperkt en enkel Tsjechisch.

We gaan voor de marinara zebra. Dit zijn spareribs.
Als drinken bestel ik rosé Hoegaarden.
Ik krijg echt een mega glas....een halve liter! Wel erg lekker.
Jeremy heeft Tocena malina....een soort limonade met prik. Ook een halve liter en dat voor €1,20

Het duurt even voordat het eten komt , maar dan krijgen we ook een bord vol !
En lekker dat deze spareribs zijn. En niet zoals vaak in Nederland meer bot dan vlees. Hier heb je ribben van 10 cm met heel veel vlees ertussen.
Het enige wat we niet snappen zijn de augurken, zilveruitjes en geraspte kaas die er als garnering naast ligt.

Na het eten zitten we proppievol.
Dus het steile straatjes terug valt best tegen.
We lopen naar Baronko ons inmiddels favoriete ijs tentje. Daar halen we nog een dessert.
Ze hebben hier elke dag andere smaken ijs.
Vandaag kies ik wel weer het drakenfruit (ovoce Draçi) en lavendel ijs.
Bijzonder dat dat ijs niet enkel sterk naar lavendel ruikt, maar ook smaakt. Onverwacht lekker.

Om 20.15 uur zijn we weer bij ons huis.
Jacco en ik drinken nog even koffie met de voeten in het zwembad.
Jeremy en Giliam gaan badmintonnen. Daarna gaat Jacco een wedstrijdje spelen tegen Giliam.
Hierna gaan Jeremy en Giliam nog even zwemmen.
Tegen 21.45 uur gaan we ivm de vele muggen naar binnen.

Het was een heerlijke dag vandaag. Die we weer met veel plezier aan onze "ketting met parels " rijgen.

Tot morgen. 😘😘

Ik hoop dat Jeremy inmiddels wel slippers heeft gevonden? 😉 Veel plezier 😎

Debbie 2022-08-01 23:06:16

Wat een plezier toch om jouw verslag te lezen en je foto's zijn geweldig, vooral de luchten en huizen. Het plezier en genieten straalt er van af. Knap dat je helemaal naar boven bent gegaan, ondanks je enkel en je hoogtevrees. Prachtige pareldag weer. Het wordt een mooie ketting! Welterusten en een dokkume kus, Pa.

Wim 2022-08-01 23:26:59

Het was weer gezellig om je reisverslag te lezen. Mooie foto's. Zo krijgen we een indruk van de huizen en de omgeving. Lekker goedkoop is het daar nog. Wel fijn dat zwembad bij het huis. Ben benieuwd naar wat jullie morgen weer gaan ondernemen.

Thea 2022-08-02 01:02:32

@debbie Jeremy heeft nog geen slippers. Maar die komen vast wel. Anders worden het toch Crocs 😄

lidewijdes.travels 2022-08-02 10:28:39

Héérlijk om jullie vakantieplezier, weer mee te beleven. We genieten van jullie belevenissen, en moedige omdernemingen soms! Al die trappen op en af lopen. Chapeau! En al die mooie, gezellige en schitterende foto's te bekijken. Voor ons dubbel plezierig, omdat we beiden door corona, geveld zijn. Wat een schitterend land is Tsjechië. Waarom zijn wij daar nooit geweest😁😁 Veel plezier verder en geniet van al die mooie omgeving. Groeten van ons beiden.💑