Naar de grote mensen speeltuin.

Tsjechië, Lipno nad Vltavou

De wekker ging vroeg vanmorgen. Giliam kwam mij om 7.45 uur wakker maken. Hij is nu al blij.
We gaan vandaag naar de rodelbaan.
Alleen moeten we daarvoor wel bijna 2 uur rijden.
Er was ons gezegd dat er een rodelbaan hier in de buurt zat ,maar helaas weet niemand waar.
En dus gaan we naar Lipno n Vlt. Omdat daar een heel activity park zit met rodelbaan.
In de folder staat het beschreven als "de speeltuin voor de grote mensen " .

Na een stevig ontbijt vertrekken we naar Lipno.
Omdat er geen snelweg naartoe gaat en je merendeels over smalle berg/land weggetjes rijdt ,duurt de reis van 98 km zo lang.
Omdat Giliam wat misselijk wordt in de auto ,stoppen we even bij Velesin.
Daar hebben we zicht op een meet en de restanten van het allereerste en oudste stenen kasteel van Tsjechië.

Wanneer we in de buurt van Lipno zijn ,zien we achter elkaar Nederlandse auto's. Giliam telt nl kentekens en was tot nog toe bij 6,binnen korte tijd zit hij op 112.
We stoppen bij een prachtig bergriviertje. Er staat een heel groot verlaten en deels vervallen huis uit 1911 te koop. Een prachtplek om te wonen..maar ook wel weer een beetje te vervallen.

In Lipno is het alsof je in Nederland bent.druk !! En vol mega grote schreeuwerige reclame borden en hotels. Niet het Tsjechië zoals wij dat kennen.
We stoppen bij de supergrote parkeerplaats van het Lipno Activity Center.
Hier proberen we wijs te worden uit waar alles is.
We vinden de BobovaDraha (rodelbaan ) en lopen erheen. Hij is niet heel groot en geen nieuwe rodelkarts helaas.
We kopen 2 5 rits kaarten ..want giliam is nog voor 60 kroon per rit en wij voor 80 kroon. Helaas voor giliam mag hij nog steeds niet alleen.

Eerst even een koffie en de kids wat fris. Dan rodelen. Jacco gaat met giliam en jeremy alleen.
Ik zoek een goede fotospot wat hoger op de berg.
Het is druk,dus t duurt een tijdje voordat de boys kunnen.
De weg omhoog is 3 min en 463 meter en de afdaling gaat supersnel en door 2 tunnels. Bij de laatste tunnel is een snelheidsmeter.
Jeremy haalt de 40km .p.uur en jacco en giliam de 38.
Dan gaan giliam en jeremy samen.
Ze gaan heel hard en hebben dikke pret.
Inmiddels is het enorm druk en staat er een megarij voor de kassa.
Maar omdat wij al kaartjes hebben denken giliam ,jeremy en ik aan te sluiten bij de rodelrij.
Een tsjechische dame vind dat niet kunnen en begint te schreeuwen en te duwen aan ons. We proberen uit te leggen dat je gewoon bij de instaprij kunt staan als je al kaartjes hebt ,maar ze maakt er een hele heisa van en andere tsjechen beginnen zich ermee te bemoeien.
We besluiten weg te gaan en later verder te rodelen. .wat een gedoe hier.zo totaal anders dan onze ervaringen bij de rodelbanen in het reuzengebergte.

Er is in Lipno een hele hoge grote toren met een boomkroonpad ..en dan kun je met een superglijbaan naar beneden. Dat lijkt ons mooi om te doen.
Enige grote obstakel is ...de stoeltjeslift waarmee je naar boven zou moeten.
Daar durven giliam en ik absoluut niet in !
Er rijdt ook een bus naartoe ,maar die is behoorlijk prijzig.
Jacco besluit te kijken of we bij een wat hoger gelegen parkeerplaats kunnen komen.
Dat lukt gelukkig.
We besluiten om van hieruit te proberen al lopend bij de toren te komen.

Het is een prachtige wandeling door de hoge dennen bossen. En omdat het net iets geregend heeft..ruikt het heerlijk.
Naar kerstmis volgens de boys.
Het eerste stuk gaat behoorlijk steil..niet fijn voor mijn knie.
Maar met wat adempauzes ..kom ik er. Dan verder ligt klimmend met genoeg uitzicht plekken.
Na 45 min zijn we boven !! Yes eindelijk weer gelukt! Het voelt ook echt als een overwinning.
Omdat ik nu echt even moet zitten ,gaan we het bergrestaurant binnen.
We bestellen drinken en een Panini Kramorlik. Soort croque monseigneur.

Plotsklaps begint het buiten te hozen ! En het wordt opeens heel vol en druk in het restaurantje.
De ober die in zijn eentje alles doet..raakt behoorlijk gestressed.
Na ruim een half uur kunnen we koffie bestellen en gelijk maar afrekenen.
Het is gelukkig ook weer droog.

We gaan door naar de boomtoren.
Het is echt wel een enorm gevaarte als je er onder staat.
De toren zelf is 40 meter hoog en je loopt via een breed wandelpad omhoog. Onderweg zijn er nog enge klimstukjes en natuur educatieve spelletjes.
Er staat een behoorlijke wind en dat maakt het wel wat enger.
Het uitzicht op het lipnomeer is wel fantastisch.
Ik loop veilig in het midden van het pad..de boys proberen ook de enge stukjes. Jeremy vind die stukjes juist het leukst.
Giliam sommige toch nog wel wat te eng.
Het laatste stukje gaat over een smalle trap..dat vind ik wat minder.
En eenmaal boven. .is de wind echt wel behoorlijk stevig.

We gaan weer terug.
Je kunt de toren verlaten via een 53 meter lange buis glijbaan.
Dat leek ons leuk..maar eenmaal bij de glijbaan hebben we onze twijfels.
Je moet op een matje gaan zitten met je voeten in een zakgedeelte. En dan geeft de meneer je een zetje en gaat er achter je een klep dicht.
Het doet me denken aan zo'n geldbuis systeem in de bank ..
Na wat kijken ..besluit jeremy te gaan.
Hij schreeuwt vanaf beneden dat het superleuk is.
Ik besluit ook te gaan..zodat ik giliam kan opvangen. Die wil niet (meer).

Het in de zak kruipen is een uitdaging..maar dan ga je en ben je ook supersnel beneden. Het gaf mij de slappe lach.
Jeremy en ik horen beneden hoe jacco en de meneer giliam proberen te troosten.
Na 5 minuten gaat hij toch en hij komt hard lachend naar beneden. Supercool mam !! Zegt hij beneden ?
Dan komt ook jacco.
En zo zijn we allemaal weer veilig beneden.

Het volgende wat vooral ik graag wil doen ,is met een kickbike de berg af.
Dit is een soort grote step met een groot voorwiel en kleiner achterwiel.
Ook Jeremy en Giliam willen dit graag.
Het probleem is echter dat de auto halverwege aan de andere kant op de berg staat en dat de steps beneden op de grote parkeerplaats ingeleverd moeten worden.

We besluiten dat de boys en ik met de steps gaan en dat jacco naar de auto loopt om vervolgens naar de grote parkeerplaats te gaan om ons op te wachten.
Giliam krijgt een mooie groene kinderstep en jeremy en ik een grote.
Het is even wennen, maar het rijdt super makkelijk.
Je kunt op de hellingen gewoon met 2 voeten op de plank staan.
Als we een stuk onderweg zijn ..hoor ik een klap en zie ik jeremy opeens een salto maken met step en al.!!
Ik schrik me rot..gelukkig staat hij alweer en zegt dat er niks is.
Maar dat wil ik eerst ff zien.
Het blijkt dat hij al steppend met zijn telefoon in de hand probeerde te filmen !!
Gelukkig lijkt hij alleen erg geschrokken en een geschaafde knie.
En ook telefoon en tablet zijn nog heel.
We gaan weer verder.
We komen bij de parkeerplaats waar jacco net bij de auto is. Hij wacht op ons en filmt ons.
Ook gaat hij zelf wat stukjes proberen met de step.
Het begint weer te hozen.
Snel schuilen in de auto.
Na 10 min is de bui voorbij en kunnen wij het laatste steptraject doen en jacco naar de grote p.plaats.
Het laatste stuk gaat heel gaaf. Daar is de route minder steil.
Eenmaal beneden blijkt de rodelbaan dicht vanwege de regen en het is ook al 19.00 uur dus het word zowiezo tijd om weg te gaan.
De lucht trekt open en zelfs de zon komt weer tevoorschijn.
We willen vanwege de prijzen en de drukte niet in Lipno zelf eten ,dus jacco rijdt naar Frymberk .
Dit ligt prachtig aan het water.
Na een korte wandeling langs de boulevard vinden we een gezellig terras bij restaurant Pohoda.
We bestellen steak en patat voor Giliam.
De service is snel en goed.
En het eten smaakt geweldig.
Om 20.30 rijden we dan eindelijk weg richting Clunek.
We zien veel hertjes onderweg..dus we stoppen net voorbij Trebon bij de Shell voor koffie en een ijsje.
Om 22.50 uur zijn we eindelijk weer thuis.
Dit was een super actieve gave dag,
maar ook behoorlijk vermoeiend. .dus niet lang na thuiskomst ..gaan wij heerlijk slapen.

Dat is weer een heel verhaal dochterlief! Leuk om te lezen wat jullie allemaal voor avonturen beleven. Je moet er maar de energie voor hebben om te doen en dan nog het verhaal op papier te zetten. Voordeel is wel dat je later de juiste plaatsnamen bij de foto's kunt zetten :-). Jullie gaan helaas al weer aftellen. Geniet nog maaar lekker van die laatste dagen met hopelijk meer van het mooie weer dat jullie al hadden. Knuffels en een dikke kus! X

Pa en Joke 2015-07-30 09:41:48

Hoy,weer een dag vol belevenissen.uit het eerste deel is het een en al pais en vrede.samen met hertjes. Daarna die drukte in een rumoerige stad . Rodelen, torens en boze Tsjechische vrouwen . Toch maar gauw weer terug naar de vriendelijke kant van dit land . Enz. Enz. Nog veel plezier gewenst de komende dagen liefs van ons