Reuzen van het Reuzengebergte in Hostinne

Tsjechië, Rudník

Vanmorgen was het heerlijk koel buiten. Het leek zelfs of het een beetje geregend had.

Het is half bewolkt.
Ik werd wakker door de specht . Kan het niet uitstaan dat ik hem niet kan vinden.
Ik ga toch even met de camera op pad.
En ja hoor ..na lang wachten onder de boom..zie ik hem opeens. Het lukt me zelfs met mobiel een stukje te filmen. Mooi begin van de dag.

Om 9.45 uur zitten we buiten aan het ontbijt.
Giliam heeft nog steeds last van zijn pols. Dus steppen en klimmen lukt vandaag ook nog niet.

We besluiten om bij Hostinné een wandeling te maken.
Bij de vvv kunnen we een Nederlandse beschrijving op halen.

We waren al eerder in Hostinné..in 2012. Toen was het grote jaarlijkse reuzenfeest daar.
De toren van het raadhuis wordt ondersteund door 2 grote reuzen.
De legende luidt dat vroeger vrij veel reizigers verdwaalden en verhongerden in de bossen rondom dit dorpje. Men heeft toen de 2 grootste en sterkste mannen van het dorp gevraagd om regelmatig kris kras door de bossen te zwerven .om gestrande reizigers te helpen. De 2 sterkste mannen ,bleken de slager en de bakker te zijn.
Deze twee deden hun taak zo goed , dat ze tot HELDEN werden uitgeroepen.
En als eer staan ze nu op het plein naast het vvv kantoor.
Het schijnt dat je ze op het grote jaarlijkse feest om 24.00 uur kunt horen praten.
Wij weten niet zeker of je daarvoor misschien eerst wel wat pivo's moet nuttigen.

We zoeken een bakkertje...maar ja die is er natuurlijk niet.
Dus we gaan naar een ijs cafeetje waar ze ook gebakjes hebben ,helaas geen medovnik.

We beginnen na het gebakje ,onze wandeling bij de 6 hoekige pest zuil . Deze zuil moest de dorpelingen beschermen tegen de pest.

We lopen langs het busstation..naar de Elbe en gaan daar langs de volkstuintjes de berg op. Daarna moeten we best steil over een akker naar een stuk bos. Het is inmiddels behoorlijk warm . We zijn dus blij dat we een stuk in de koelte van het bos mogen lopen.
In het bos staan bijzondere bloemen. Het blijkt de aardpeer te zijn. Het lijkt een beetje op een hele kleine orchidee.

We komen bij de oude Hanzeweg de ZEMSKÁ STEZKA . Deze weg verbond de dorpjes die aan de Elbe lagen.
We zoeken een zitplekje in de schaduw. Die zijn er niet , dus we gaan op een omgevallen boomstronk zitten.
Er komt een tsjech langs gefietst. Even later komt deze man terug gefietst. Hij komt zeggen dat iets verderop een picknicktafel en bank staat. Heel lief.
Maar we zitten hier prima in de schaduw en de tafel staat vol in de zon.

We lopen verder naar het gehucht Poštovni Dvür...de Posthoeve. Hier stopte vroeger de postkoets. Dit is een gehucht van 7 huizen en 1 koeiekop.
Hier staat in de bossen een kleine maria kapel.
We rusten hier wat langer uit. Daarna dalen we de heuvels weer af naar de Elbe.
Vlak voor de Elbe komt er ook nog een trein langs.
De wandeling gaat eigenlijk nog 1 km verder...maar we zijn al behoorlijk moe. Dus na een oude verlaten steenfabriek lopen we enkel nog naar de Olijvenberg kapel. Deze kapel is gebouwd in 1777. Vooral de speciale zandstenen beelden en fresco's zijn volgens de beschrijving sensationeel en het geheel word beschouwd als een uniek architectonisch juweel.

Dit is een mooie vorm van overdrijving, want het is gewoon een lelijk gebouw ..die ook nog eens hartstikke potdicht zit.
Dus totaal niet het hoogtepunt van deze wandeling.
Inmiddels is Jacco snel naar de auto gegaan en komt hij ons ophalen.
We hebben gelukkig geen bekeuring,want ons parkeerticket was inmiddels al 1 uur verlopen.

We drinken bij het ijscafeetje nog iets en testen hun huis ook.
Daarna gaan we naar huis.

De plons in het zwembad is zeer welkom.

Om 18.30 gaan we opgefrist naar Rudnik Arnoltovice waar Restaurant U SOUKU zit.

Het eten hier is uitstekend en zeer goed verzorgd.
Als dessert nemen we Medovnik en koffie.
De jongens nemen een milkshake.

Om 21.oo uur zijn we weer thuis. De temperatuur buiten is nog heerlijk.
Dus de boys gaan weer het zwembad in. En jacco steekt de vuurkorf aan.
Tot 22.15 zitten de jongens in het zwembad.
Dit voelt toch echt super de luxe hoor.

Het was een schitterende dag.

De app zegt dat ik vandaag 10.88 km heb gelopen.
Dat voelt ook wel zo.
Dus nu maar eens snel naar bed.
Welterusten

Liefs Lidewijde

Mooie dag hoor 👌🏻In beieren hemelden ze alles ook op. Als je er dan uiteindelijk was bleek het allemaal super getomantiseerd en overdreven opgeschreven te zijn in de boekjes. Je verwachting is dan heel anders als de werkelijkheid. Maar vaak wel mooie routes er naar toe. Volgens mij heb ik die bloem ook nog gegotograffeerd. Zal het eens op zoeken. Xxx

Cath 2018-07-26 09:48:26

altijd leuk deze reisverslagen nog veel plezier liefs mij

miranda 2018-07-26 11:56:25

Mooi verslag en prachtige foto's! Lieve groetjes voor alle vijf. 😎

Yokertje 2018-07-26 12:13:54

Aan deze mooie dag hebben jullie een romantisch einde gebreid. Compleet met een vurig einde bij het zwembad.liefs van ons, en Lidewijde , je schrijft een leuk verhaal. Xxx pa en ma twee.