Van storm naar tropisch Fazana.

Kroatië, Medulin

Vannacht heeft het flink gewaaid en geregend. Maar weinig last van gehad.
Wel moesten we vanmorgen wat wasgoed en meubilair redden,omdat het anders weg zou waaien.

Toch voelt het nog absoluut niet koud.
Volgens de weerradar hebben we weer geluk en trekken de zwaarste buien boven ons langs.

Wanneer het droog lijkt te blijven ,gaan Jacco en ik een stukje wandelen. In ons "straatje" ...het huis waar we zitten is het laatste aan een landweggetje.

Vooral het huis van de buren ...een oude boerderij...die net helemaal opgeknapt is...is erg mooi.
Als we doorlopen komen we ook nog koeien tegen.
Net als we voorbij de olijfboomgaard zijn van de eigenaar van ons huis ...gaat het regenen..snel gaan we schuilen in het arbeidershutje.

Toch maar weer terug naar huis ,zodra het minder regent.
Als we thuis zijn, begint het te onweren.
Pfoe net op tijd terug.

We gaan ontbijten.en overleggen wat we zullen gaan doen .

Het lijkt op te klaren en we besluiten om naar Pula te gaan. Mocht het dan gaan regenen,zullen daar genoeg plekken zijn om binnen te schuilen.
Voor de zekerheid nemen we ook alle zwemspullen mee.

De regen bleek zandregen,want de auto is bruinrood .

Als we richting Pula rijden,komen we in een file.
Een wel heeeel lange file. Allemaal op weg naar Pula.
Als we googlen komen we erachter dat er vandaag een grote zomerbeurs is in Pula. En waarschijnlijk vanwege het weer, bedachten velen met ons dat Pula een goed idee was.

Wij besluiten om te keren.
Dan maar een andere dag naar Pula.

We gaan richting Fazana.
Kijken of we informatie kunnen vinden hoe we naar de Brijuni eilanden kunnen komen. Daar willen we nog graag heen.

Bij Fazana is de zon helemaal weer terug. Alleen de wind is nog best aanwezig. Wat niet erg is.
Op de zeeboulevard staan mensen expres aan de rand bij het water op hoge golven te wachten. Grappig om te zien.

Fazana zelf is een mooi , kleurrijk plaatsje.
Aan de boulevard staan veel kraampjes die excursies naar de Brijuni eilanden aanbieden. Maar de prijzen zijn behoorlijk.

We vinden informatie over de veerboot en achterhalen op welke eiland de dinosaurus sporen zijn te vinden.
Maar we gaan dit niet vandaag doen.

We gaan naar het strand,want inmiddels is het alweer 30 grd en zonnig. En we zijn wel toe aan wat vloeibaars.
Bij een beachbar drinken we wat. Een ijskoffie met perfect uitzicht.
De zee is hier turquoise blauw en er valt genoeg te zien.
We zien ook een enorm groot jacht.
57 meter lang.
Giliam ontdekt dat dit schip net uit Venetië komt en ook al in Monaco en Cannes is geweest in de afgelopen 48 uur.

Na de verfrissende koffie ,gaan we verder.
Schilderrijk is het juiste woord voor dit kleine , gemoedelijke plaatsje.

We komen terug bij de auto.
Na nog even een stop bij de supermarkt voor koud drinken, besluiten we een stukje verderop naar het water te gaan.

We komen uit bij Peroj.
Na wat zoeken lukt het om heel dicht bij de zee te parkeren.
Omkleden in de auto is ff een acrobatisch kunstje ,maar lukt uiteindelijk ook.

Onder een pijnboom aan de rand van de turquoise zee vinden we een geweldige plek.

Alleen als Giliam en ik even later de zee ingaan,blijken er best veel rotsen net aan de branding. Dus lastig om het water in te komen.

Maar het lukt en we dobberen lekker rond.
Alleen bij het teruggaan bezeert Giliam zich toch aan een scherpe rots. Een klein wondje als gevolg.

Iets verderop is een soort stenen ad het water in. Hier kun je op lopen en dan lijkt het net alsof je op het water loopt.

Tegen 17.00;uur steekt er opeens een stevige wind op. En we zien de regen op zee aankomen.

Snel inpakken en naar de auto.
We zijn net op tijd.

Als we weer in Fazana zijn is het weer droog.
We besluiten om hier te gaan eten.
Giliam vindt al snel een pizzeria met goede reviews.

Gelukkig is er nog net 1 tafeltje vrij.

Giliam en Jacco bestellen de pizza van de chef en ik de calzone op istrische wijze.

De bediening is vlot en erg vriendelijk.
Het eten is er heel snel.
Mijn calzone is gevuld met gehakt ,ui,kaas en tomaat. En ik krijg er olijfolie met knoflook bij.
Op de pizza van de chef zitten ook veel cherry tomaatjes,dus ik krijg ook nog heel veel tomaatjes van Giliam:-)
Het smaakt ontzettend goed allemaal.
Maar Giliam krijgt zijn pizza niet op, zo groot zijn ze.
Dus die krijgen we mee naar huis.

We bestellen nog een kop Italiaanse koffie.
Want een dessert past echt niet meer.

Na het eten lopen we toch nog even weer richting de zee.

Bij de boulevard is het gezellig druk. Het licht is prachtig.
We proberen opspattende golven voor de ondergaande zon te vangen op foto.
En we zien opeens een duikboot in het licht van de ondergaande zon varen.

Tegen 20.35 zijn we weer bij de auto terug.
Als we thuis komen,wil Giliam nog even zwemmen.
En Jacco en ik vinden de jacuzzi nog wel een goed idee.

Het was een bijzondere dag weer. Die met storm begon,maar tropisch eindigde.

1 voordeel , het is nu buiten niet zo benauwd warm als gisteravond. Dat scheelt voor het slapen straks.

Welterusten en tot morgen 😘

Wat een dag vol bijzondere gebeurtenissen en ontdekkingen. Juist in de simpele dingen liggen de mooiste ervaringen, ook nu weer dus. Levendig beschreven en ook wat 'jaloersmakend'. Blijf maar genieten buiten de drukte!

Pa 2023-07-26 08:12:29

heerlijk wat fijn . Ziet er mooi uit zo'n klein oud plekje .