Lummeldag. Woensdag (streda)

Slowakije, Veľká Čalomija

Vanmorgen wat later dan de eerdere dagen wakker gelukkig.
Het heeft toch geholpen om van bedkant te wisselen.
Het is mooi weer en al best zonnig.
Papa is ook al wakker en gaat op foto tocht.
Mijn benen zijn nog niet stabiel genoeg om te wandelen.
Maar zittend op het bankje onder de perenboom in de zon met koffie . Dat is helemaal niet verkeerd.

Ook jacco is inmiddels wakker.
Als hij wil verplaatsen met zijn stoel zakt hij er plotseling doorheen en valt hij zelfs bijna van het balkon.
Dat is absoluut NIET LEUK ! En een flinke schrik.
Om 9.45 uur komen Erwin en Gijs ..De eigenaren.
Die krijgen geen warm welkom van ons ,want we hebben toch wel een aantal "klachten" over ons paradijs.
En ze moeten het water bijvullen.
Dit huis is namelijk niet aangesloten op de waterleiding. Maar er is een waterput geslagen van 22 meter diep . En ongeveer om de 10 dagen moet de waterput onder het huis aangevuld worden ,zodat we water voor douche,wc en keuken hebben.

Erwin en Gijs schrikken van onze klachten. Ze doen ook hun best om alles op te lossen.maar ze zijn gewoon niet zo heel service gericht.
Erwin gaat ook nog een aantal takken van een boom zagen ,zodat we weer tv hebben. Niet dat we dat nodig hebben. .Maar goed.
Ook hebben ze een nieuwe router mee zodat het Internet weer werkt.
Iets wat we allemaal wel prettig vinden..Maar wat vooral door de boys gewaardeerd wordt.

Giliam is vanmorgen niet fit. Hij heeft koorts en is erg moe. Waarschijnlijk door met name alle (in) spanning van gister bij de beklimming van de basiliek. Iets wat voor hem met zijn hoogte-angst toch wel heel spannend was.
Dus die hoeft geen ontbijt en blijft lekker in bed.
Wij gaan wel ontbijten...Want inmiddels is het bijna 11 uur en rammelen we behoorlijk.

Na het ontbijt genieten we in de tuin van de rust,de zon en lekkere koffie.

Om 14.15 zie ik in de verte iets wat op mist of rook lijkt. Ik loop naar de top van de weg ongeveer op 400 meter van ons huis om het te fotograferen.
En dan opeens dikke spetters !! De mist blijkt een fikse regenbui die over de heuvel kwam en ik moet sprinten om droog binnen te komen.
Het weer kan hier echt bijna van de ene op de andere minuut veranderen.

Eenmaal binnen giet het buiten en stroomt de modder alweer over het pad.
We lezen en luieren en lummelen binnen in afwachting van de zon.
Om de lichte snacktrek te stillen warm ik in de koekenpan de pizza van gisteren op.
(Giliam had een ruime kwart van zijn pizza mee naar huis gekregen )
Tegen 16.00 uur is het eindelijk weer droog.
Jacco ,Jeremy en giliam gaan even badmintonnen en papa en ik struinen met onze camera's de bloemenweide naast het huis af op zoek naar bloemen en vlinders.
We spotten wat blauwtjes,wantsen en wat andere kevertjes.
Opeens horen we heel hard "Code Rood" roepen.
Er komt onweer aan en de kids wilden ons alvast waarschuwen.
We lopen maar snel terug naar het huisje.

Om zonder noodweer en regen van de berg af te komen..gaan we maar direct met de auto weg.
Het plan is te eten in Ballasagyamat. Bij een nieuw restaurant die jacco via Google heeft ontdekt.
Het restaurant heet : Svejk Vendéglö.

Het restaurant zit in een achteraf straatje en het is maar goed dat we de tomtom hebben.
Het is er druk en er eten veel Hongaren.
Als de locale bevolking er ook eet is dat vaak een goed teken.
Binnen is het apart maar sfeervol ingericht.
Met veel oude foto's en emaille reclame borden aan de muur.

bij thuiskomst even de naam van het restaurant gegoogled en het blijkt de naam van een erg beroemd boek. De avonturen van de brave soldaat Svjek.
Het boek is geschreven door Jaroslav Hasek en gaat over de brave hondenkoopman Svejk. .Die in de 1e wereldoorlog ingelijfd word als soldaar en in de hongaars-Oostenrijkse oorlog absurdistische avonturen beleefd *

De ober geeft ons de ËTLAP (MENUKAART)
Als hij merkt dat we daar geen wijs uit worden..krijgen we een kaart waar de gerechten ook in het Duits op staan.
Als we PIVO bestellen kijkt de ober heel raat. Beer ..snapt hij wel.
Wij vinden dat maar vreemd totdat we ons opeens realiseren dat we in Hongarije zijn ...Daar is bier geen pivo ..Maar SÖR (zeur)
Tja ...het is ook wel verwarrend hoor al die verschillende talen .

Het eten is er vlot en heel erg lekker.
Jeremy heeft varkensschnitzel. Giliam heeft kippenborst filet en pappa, jacco en ik hebben kalkoenfilet gevuld met kaas,ham en pruimen.
Daarbij salade en patat.
Na het eten nemen we nog een dessert.
Ze hebben PALATSCHINKEN op de kaart en die hebben we deze vakantie nog niet gehad.
Opa en Jeremy nemen palatschinken met appel,kaneel en vanille saus en jacco en ik nemen ze gevuld met roomkaas ,warme kersen en ook vanillesaus.
Ze zijn tongstrelend lekker.

Bij het afrekenen is de ober jacco net iets te slim af en drukt hij snel op het knopje waardoor je in euro's betaald ipv Florint.
Niet zo netjes.
Dan betaal je toch €4,00 meer.
Nou ja ..Dan maar geen fooi meer.

Wanneer we buiten komen merken we dat hey behoorlijk hard geregend heeft . Iets waar we binnen niks van hoorden of zagen.
Inmiddels is het weer droog en vlak bij het huisje stoppen we nog even om de zeer bijzondere avondlucht vast te leggen.
De wegtrekkende buien zitten zó laag dat het lijkt alsof de bergen erin verdwijnen.

Het was een lummel dag vandaag....Maar daar word je best moe van.
Welterusten. Dobry Noc.

Weer een leuk verslag. Het lijkt steeds meer op een spannend column uit een reistijdschrift.

Joke 2017-07-27 09:59:59

Geen moment van verveling bij deze vakantie. Zelfs op de rustdag nog van alles te regelen. Watervoorraad, WiFi, en zelfs op het weer letten, om droog te kunnen gaan eten.😍😍 Met plezier dit verslag ook weer gelezen. Heel gezellig om over jullie schouder, mee te beleven. Groetjes Arie en Annie

Arie en annie 2017-07-27 12:22:57

Het blijft leuk en soms ook spannend, om je reisverslag te lezen, elke dag weer anders. Ook de mankementen, aan jullie paleisje, daar moet ik even om glimlachen, hoewel dat ook vervelend is. Weet je, bij ons thuis vroeger kan ik me herinneren, dat wij ook geen waterleiding hadden, en wel een waterput. Een Welle heette dat, en met een emmer aan een hele lange ketting haalde je water naar boven. Dat water haalden we in het dorp verderop, want we woonden " op den Buuten" . Dag allemaal, veel plezier.