Kuks, jaromer ,nachod en Trutnov

Tsjechië, Černý Důl

Vanmorgen wakker geworden van de regen.
We gaan redelijk vroeg ontbijten.
Daarna pakken we de spullen en maken ons klaar voor vertrek.

We willen vandaag naar Kuks Hospitaal.

Het is een mega groot gebouw met prachtige beelden. Een hele oude apotheek, met bijzondere ietwat macabere medicijnen en een speciale kruiden/bloemen tuin.

Ooit was het een spa/kuurooud en ziekenhuis verdeeld over 2 oevers van de Elbe.
Het is gebouwd in opdracht van Graaf Spork. Door verschillende beroemde architecten waaronder ook een Nederlandse architect.

Tegen 11.45 uur zijn we in Kuks. Jacco volt Google maps en daardoor komen we uit boven naast het Hospital.
Dat scheelt veel.
Want in het boekje stond dat je aan de ene kant van de Elbe moest parkeren en dan via een gratis wandeling van 15 minuten naar de andere zijde van de Elbe moest lopen.

Voor het gebouw(Hospital) staan 20 prachtige grote beelden. Ze beelden de verschillende zonden en deugden uit. En ze worden begeleid door verschillende engelen van de dood.
De orginele beelden staan opgeslagen in een deel van het museum. Ze zijn gemaakt door Architect Braun.

We zijn net op tijd voor de rondleiding.
De gids is Tsjechisch, maar we krijgen een papieren vertaling mee.

Het is teveel om hier alles te beschrijven, maar het is enorm indrukwekkend.
Er wordt gespot met de dood.
Er zijn prachtige schilderingen van de dans der doden.
En de oude apotheek van de granaatappel is werkelijk indrukwekkend mooi.

Ook de orginele beelden van de zonden en de deugden zijn prachtig.

Na 1,5 uur zijn we klaar met de tour.
We gaan eerst even naar het restaurant.
Daar genieten we van heerlijke rundersoep.

Ik ga nog even naar de kruiden en bloemen tuin.
Helaas regent t weer, dus ik blijf niet te lang.
De jongens hebben zich ondertussen vermaakt in het restaurant.

Hierna gaan we door naar het plaatsje Kuks.
Een museum plaatsje. Vroeger hoorde dit bij het Hospitaal en het kuuroord.
Hier is een klein automuseumpje.
De eigenaar ontvangt ons enthousiast.

Er staan niet heel veel auto's, maar wel veel oude motoren, onderdelen,oude fotocamera's en 3 orginele shirts van Michael Schumacher.
Eigenlijk mag je er niet fotograferen.
Maar omdat we zo enthousiast zijn, zegt de eigenaar...3 foto's mag.
Dus wij alle 4 maken 3 foto's 😁

Hierna gaan we naar Jaromer. Daar bekijken we kort het stadsplein, want het stoomtrein museum blijkt gesloten op maandag.

We rijden door richting Nachod. Dit staat bekend om zijn machtige kasteel gelegen hoog op een berg. Waar 2 beren in de slotgracht lopen. Ooit klommen we de berg op naar dit kasteel. Dat doen we nu niet.
Wel drinken we wat en bekijken we het kleine kerkje en de mooie huizen bij het dorpsplein. Rijk versierd met goud en schilderingen.

Het is inmiddels 17.30 uur. Dus we rijden door naar Trutnov om te eten. Restaurant City grill werd ons van de week aangeraden.

Ze hebben hier zelfs een steak van 1400 gram! Die nemen wij niet.
We hebben alle 4 kip. Maar wel verschillende bereidingen. Maar erg lekker.
Daarna nog een dessert en koffie.

We rijden terug over de Cerna Hora. De lucht kleurt zoals wij hoopten prachtig rood,roze en oranje.
Een bijzondere afsluiting van een bijzondere dag.
Om 21.00 zijn we moe en tevreden weer terug in Fort.

Morgen onze laatste dag helaas in Tsjechië.
Maar wel een bijzondere .

Ja, jullie hadden een vruchtbare “ rustdag”. Veel gezien, ook lekker genoten van spijzen en drank.En tenslotte allemaal prachtige najaarsbloemen, die je hier in Nederland ook veel kunt vinden op de boerderijen op het platteland. En als toetje een hele mooie kleuren hemel , schitterend. Stop maar in je pareldoosje.liefs, ook van pa twee, tot morgen..... .

Ma twee 2019-08-20 12:21:03

😄😄😄 dit was niet onze rustdag hoor. Dat was gisteren. Maar het was wel een hele mooie dag. Knuffel terug ook voor opa tienus van Giliam