Heksen, romantiek en Duivels.

Duitsland, Wernigerode

Goedemorgen,

Na een diepe slaap met slaapmasker, om 8.45 uur wakker geschrokken.
Jacco had de koffie al klaar.

Tegen 9.45 gaan we naar het Burg Café.
Hier kun je schijnbaar heel goed ontbijten.

Het blijkt een onbeperkt buffet te zijn voor maar 9,85 p.p zonder drinken.

Het buffet is overdadig vol.
Allerlei salades,vis,eieren,vegan optisch, vegetarische opties,heel veel wordt,vleesbeleg,kazen, zuren en potjes vol desserts. En een grote fruitsalade.
Teveel om op te krijgen en op te noemen.
Het is heerlijk.
En ook best druk ,maar dat is niet heel vreemd natuurlijk.

Hierna lopen we via een ommetje,langs weer andere deuren:-) naar het appartement terug.

Daar pakken we onze tas en drinken voor onderweg en gaan weer naar de auto.

Het is bewolkt,maar niet koud.
We rijden richting Treseburg.
Onderweg zien we een ruïne,dus we slaan even af.
Het blijkt Burg Regenstein te zijn,maar om er te komen moet je behoorlijk klimmen vanaf de parkeerplaats. Dat doen we even niet.
Dus door naar Treseburg.
De weg ernaartoe is prachtig,veel haarspeld bochten en mooi groene omgeving. Maar het weer betrekt en net als we bij het mooie plekje zijn tussen Treseburg en Altenbrak regent het.
Zelfs met regen is het hier mooi,maar niet om nu uit te stappen.
Dus we gaan verder.
Richting Thale.

Ook een grote plaats waar veel te doen is.
Je kunt hier vanuit Thale met een cabine kabelbaan naar de hoge berg waar de Hexentanzplatz is.
Maar als ik de kabelbaan zie en zie hoe stijl dat omhoog gaat...en daarnaast het feit dat er een glazen bodem in die cabine zit...nou dan staat vast dat ik daar aan me dooie dood niet inga.
Maar als we beneden bij het riviertje onder de kabelbaan staan,zien we dat je ook met de auto naar de Hexentanzplatz kunt.

Dus hupsakee op weg.

Boven op de Hexentanzplatz is het druk.
Er is een dierentuin,een rodelbaan,een heksen huis ,een theater en twee restaurants.
Ook wordt er druk gebouwd aan een pretpark.
Van de magische plek beschreven in de sage is niks terug te vinden.

(Sage Watalinde en Hilda)

We gaan naar het uitkijkpunt. Daar heb je wel een magisch mooi zicht over het Bodedal en omringende plaatsen. En het doet ons een beetje denken aan Ruba Skala in Tsjechië.

In het restaurant daar gaan we even wat drinken. En een stukje taart.
Het personeel is niet zo vriendelijk daar.

En op de wc deur staat ook de tekst; als u niet hier eet of drinkt dan trochelen wij U €1,00 af. Erg vriendelijk.

Het is 13.15 uur als we weer van de Hexenberg afrijden.
Nu gaan we naar Quedlinburg.

Quedlinburg is een stad die als werelderfgoed op de lijst van Unesco staat.
Er schijnen 1200 vakwerkhuizen te staan.
Eerst was het een stad van de DDR en raakte het erg in verval. Maar na de hereniging is er veel geld ingepompt om de stad weer te herstellen.

Als we in Quedlinburg aankomen is het wel erg onduidelijk waar we moeten zijn.
Uiteindelijk komen we bij de Parkplatz Altstadt Mitte uit.
Maar ook daar staat niet echt aan gegeven waar we heen moeten.
Na wat gezoek met Google en navragen komen we toch bij de Altstadt uit.
Maar eerlijk gezegd zijn we er niet zo van onder de indruk.
Op het plein is markt. Daardoor zie je de huizen ook wat minder mooi.
En er staan inderdaad veel mooie vakwerkhuizen rondom. Maar we hadden iets anders verwacht.
Het raadhuis (14e eeuws) is dicht .het straatje ernaast is wel erg mooi.
We lopen richting het oudste huis van Quedlinburg en komen bij de kerk. Deze is open !
Dus even naar binnen. En een kaarsje voor Mama aansteken.

Het is inmiddels behoorlijk warm en zonnig en we hebben behoorlijke dorst van de wandeling.
Dus we gaan naast de kerk bij de Ruïne Bistro wat drinken.
Ik een maracuja Nojito en Jacco cola.
Daar knappen we van op.

Nu zijn we bijna bij het oudste vakwerkhuis van de stad. Haus Zur Rose.
Het is een heel mooi pand.
En stamt uit de 14e eeuw.

Toch begrijpen wij niet dat men zo verrukt is over deze stad.
Of we zijn verwend door alle huizen in Wernigerode.
Maar qua deuren en huizen...vind ik het hier tegen vallen.

We lopen terug naar de auto en gaan omdat het nu zonnig en warm is ,weer richting Treseburg.
Even overwegen we te stoppen bij de Wipirti kerk met speciale begraafplaats,maar doen dat toch niet.

Echter als we ineens naast de weg in het veld een bijzondere rotspartij zien,zijn we wel getriggerd om dat te bekijken.

Het blijkt de Teufelsmaur te zijn.

Dit is een grote kam van zandsteen rotsen uit het Krijt. Deze rotsen zijn zeer belangrijk . Ze bestaan uit zachte en harde lagen en sommige delen zijn al miljoenen jaren oud.
Om te voorkomen dat het zandsteen gebruikt ging worden voor huizenbouw...zijn deze rotsen al heel lang beschermd natuurgebied.

De sage rondom de Duivels muur is ook leuk om te kennen.
Want stonden we eerder op de heksendans plaats...nu staan we op de plaats waar ooit de Duivel danste.
Volgens de sage streden de Duivel en God om het land. God beloofde de duivel de rotsen en bergen van de Harz(met alle kolen en erts) als de duivel er in 1 nacht voor dat de haan zou kraaien een muur omheen kon bouwen.

De Duivel danste van vreugde en begon als een bezetene te bouwen.

Ondertussen was een boerin met twee hanen in haar mand onderweg naar de markt in Quedlinburg.
Ze had al ver gelopen en was moe.
Ze wilde wat drinken uit de Bode ,maar aan de oever struikelde ze en liet haar mand vallen.
Van schrik kraaide haar haan.
De Duivel die bijna klaar was met de muur (er ontbrak nog 1 steen) hoorde de haan .
Woest omdat hij dacht dat hij het net niet gehaald had...en dus de Harz verloor als bezit...sprong hij boven op zijn net gebouwde muur...waardoor grote stukken rots eraf werden geslingerd...en nu langs de hele grens van de Harz verspreid liggen.

Okee...tot zover de legende.
Jacco en ik gaan deze muur eens van dichtbij bekijken.
We komen eerst bij de Bode ..hier spelen kindjes in het water en er zijn ook twee grote rotsmannen gebouwd.
Vervolgens loop je langs een kruidenweide over een zeer steile trap met 218 treden naar de muur.
De rotsen zijn indrukwekkend en grillig van vorm.
En aan het einde heb je een prachtig uitzicht over de akkers naar Quedlinburg en aan de andere kant op de bergen van Thale en de rotsstrappe.

Het ruikt hier als 1 grote kruidenwinkel. En er is een groot veld vol klaprozen achter de muur.
Het is een duivels mooie plek.

Tegen 17.20 uur zijn we weer bij de auto.
Nu gaan we echt richting Treseburg.
Daar komen we om 17.45 uur aan.
De Bode is hier heel helder en niet heel diep. Je kunt de vissen zien zwemmen.
Er zitten ook heel veel vogeltjes.
Ik spot ook twee jonge kwikstaartjes .
Aan de overzijde staan 4 huizen deze zijn allemaal gebouwd met stenen uit de mijn onder de berg van Treseburg.

Er is ook een hotel/restaurant. En daar gaan we eten.
Helaas kunnen we weer niet op het terras zitten. Maar binnen is het ook knus. Wij zijn eerst de enige twee gasten.
Maar als we net ons biertje hebben,komen er nog twee gasten binnen.

Wij bestellen de Treseburger burger . :-)
Met zoete aardappel patatjes.
Deze is heel erg lekker en groot.
Daarna nemen we nog koffie,want ze hebben geen desserts op de kaart.

Maar de koffie die we krijgen is groot en lekker.

19.15 uur. Mooie tijd om naar huis te gaan.
Via een prachtige weg met veel haarspeld bochten tussen groene bossen en glooiend heuvellandschap door.
Opeens zijn we bij de Rappbodetalsperre.
Hier is een hangbrug over het dal. De titanbrug.
Vanuit de auto krijg ik het al doodsbenauwd,laat staan om hier overheen te gaan. En je kunt niet stoppen voor een foto ,zonder eerst te moeten betalen. De foto vanuit de auto lukt half.

Leuk voor de jongens ooit denk ik.
Je kunt er ook vliegend aan een zipline overheen . Zie Jeremy dat wel doen.

Om 20.15 uur zijn we weer in ons appartement.
Tijd om lekker de beentjes languit op de bank te leggen.
En nog even van onze wellness badkamer te genieten zo dadelijk.
Morgen gaan we alweer naar huis helaas.

Maar nu gelukkig nog niet.

Biss morgen.

Wat hebben jullie dit keer weer fantastische verslagen gemaakt. Erg knap om alles te onthouden en weetjes te vertellen. Geniet nog even van alle leuke dingen. Veel liefs Pa en Ma

Pa blaauw 2023-06-08 00:19:37

Een hele mooie dag zo te zien. Mooie foto’s en leuk verslag. Jullie hebben een paar hele mooie plekken bezocht. Wat ik zo zie hebben jullie helaas het mooiste stuk van Quedlinburg niet bezocht. Bij de burcht bovenop met mooi uitzicht en prachtige huizen en de slottuin. Maar misschien zien jullie die nog een andere keer. Er zijn zoveel dingen te zien in de Harz, is altijd moeilijk kiezen. PS: stempelkasten mag je alleen van buiten fotograferen, nooit met de klep open vanwege de code die er in staat. Ik hool dat jullie ook vandaag weer een mooie dag zullen hebben.

Cathelijne Biezeman 2023-06-08 09:27:30

Cathelijne; dat van die stempels staat nergens. Mensen voor ons deden dat, dus vandaar dat ik het zag. En van Quedlinburg...dat van het slot wisten wij niet. Maar we gaan vast nog wel eens terug naar de Harz.

lidewijdes.travels 2023-06-08 11:23:03

Weer enorm genoten van je foto's en de bijbehorende verhalen. Alsof we er bij zijn.

Arie en Annie 2023-06-08 15:39:36

Hartelijk dank voor je mooie en uitgebreide verslag. Net zoals jullie maaltijden zijn de verslagen rijkelijk gevuld en smaken ze prima. Veel mooie herinneringen gemaakt! Veilige en vlotte reis terug naar huis. Knuf!