Bibberende benen

Tsjechië, Janské Lázně

Vanmorgen rond 8.30 uur wakker. Niet een hele beste nacht.
Gisterenavond had Giliam opeens veel pijn aan zijn pols. Hij kon hem slecht bewegen en niks mee vastpakken.
Na koelen en arnica zalf. In bed. Maar hij was er toch nog diverse keren wakker van.

Ook kregen we van Cathelijne het schokkende bericht dat haar lieve buurvrouw plotseling was overleden. Reanimatie door Rudi en een arts mocht niet meer baten.
Onwerkelijk als iemand er dan zo van het ene op het andere moment niet meer is.
Doet je beseffen dat je elke dag moet genieten en dankbaar mag zijn dat je er bent.

Zelf ook een.pijnlijke kuit door een nare steek.
Dus we zijn allemaal wat krakkemikkig.

De kids slapen heel lang uit.
Papa,jacco en ik hebben dan inmiddels al gegeten en gewandeld.

Om 11.3o uur zitten de kids aan hun ontbijt.
Giliam kan zijn pols en arm nauwelijks gebruiken. Hij is er erg verdrietig door.
Ook kunnen we nu niet naar het klimpark of de rodelbaan zoals het idee was.

We besluiten naar de Boom top toren te gaan in Janské Lászné.
Deze toren is sinds 2 juli 2018 geopend.
Je loopt via een brede houten vlonder langzaam omhoog tot een hoogte van 23 meter. Daarna ga je de toren in en begin je onder de grond ...en dan via een circulaire loop vlonder tot een.hoogte van 43,5 meter boven de grond en dus boven de bomen. In totaal sta je dan op een hoogte van 815 meter boven de zeespiegel.
Met uitzicht over de zwarte bergen en het dal .

Bij de toren is het niet druk.
Het eerste gedeelte is mooi . Onderweg staan wat puzzels en ook wat leuke info borden.
Ook het gedeelte onder de grond is leerzaam.

We lopen verder de echte toren in. Halverwege de toren kun je met een glijbaan van 80 meter terug naar beneden.
We lopen verder ..maar vlak voordat we bovenaan komen krijg ik echt bibber benen. Jacco houdt mij vast en we gaan verder. Ik durf bijna geen foto's te maken. Als we boven zijn..denk ik te gaan zitten op een bankje ..maar die blijkt op een rooster te staan
Ik krijg het spaans benauwd. Pffff waarom doe ik dit ?
Toch met hand van jacco en giliam ook de laatste ronde gelopen...daarna snel weer richting beneden. Jeremy, Giliam en ik gaan met de glijbaan naar beneden.
Erg leuk en hard 😁 en dichte glijbaan..dus zie je geen hoogte .
Papa en jacco lopen naar beneden.

We gaan naar het restaurant. Daar nemen we soep en drinken. Dat hebben we wel verdiend. En een lekker softijsje.

Na de boomtoren proberen we de Montenegrijnse watervallen te vinden. We kunnen er niet helemaal met de auto komen. Dus we lopen een stuk. Heerlijk koel. En echt heel mooi hier. Er staan ook diverse rotsmannetjed in de rivier. En we zien een eekhoorntje.

Tegen 17.00 uur zijn we weer thuis. Snel een verkoelende plons in het zwembad.
Dat is heerlijk.

Tegen 18.30 uur gaan we naar Penzion Herman in Rudnik om te eten.
Ik neem deze keer een grote salade. De heren mixed grill en het smaakt allemaal weer uitstekend.
Als dessert neem ik Medovnik en koffie.
Jeremy en papa nemen palatschinken en Giliam een magnum.

Na het eten gaan we weer naar het huisje.
Giliam en ik lopen nog een klein rondje. Giliam ivm Pokémon go en ik in de hoop hertjes te spotten.
Die zie ik helaas niet.

Het koelt hier gelukkig s,avonds flink af. Want buiten was het weer 29 graden vandaag.

Hopelijk slapen we vanavond allemaal goed.

Liefs lidewijde

Ondanks de bibbers heb je het toch maar wel gered en nog prima foto's gemaakt ook.

Wim van der Aart 2018-07-25 00:04:15

Petje af voor deze overwinning! Mooie foto's weer.

Joke 2018-07-25 10:11:56

Nou dat was een enerverend dagje. Ik ging echt niet naar boven en al helenaal niet over die ‘ uitdagingen’ heen. Verschrikkelijk 😱 Wel erg mooie fotos👌🏻