Jindrisské údoli.

Tsjechië, Člunek

Goedemorgen,

Tjemig ...het is al 9.40 uur als ik mijn ogen weer open doe.
Lang en lekker geslapen.

Jacco is al langer wakker,heeft al broodjes gehaald en is al in het zwembad geweest.
Het is ook al 27 graden.

Na mijn kopje koffie trek ik dus ook mijn bikini maar aan en plons in het zwembad.
Heerlijk fris.

Pas tegen 11.15 uur komen ook Jeremy en Giliam beneden.
Tijd voor ontbijt.
Lekker in de schaduw van de parasol.

Daarna wisselen we zonnen en zwemmen af. Inmiddels geeft de thermometer zelfs 30 graden aan.

Toch besluiten we tegen 13.30 om er even uit te gaan.
Jacco heeft een wandeling in een soort bos vallei gevonden.
En volgens de beschrijving is het daar lekker koel op zomerse dagen.
Het is dichtbij.

Hier vlakbij loopt de rails van de stoomtrein.
Deze rijdt niet zo vaak.
De spoorwegovergang is zeer overzichtelijk. Je kunt de rails 500 meter naar links zien en 800 meter naar rechts.
Toch staat er een stop bord bij de overgang. En dan is het hier ook verplicht om helemaal te stoppen.

Tja,je weet t niet... misschien komt er opeens een intercity voorbij razen ...

De spoorlijn kronkelt...dus in de 12 km die we af moeten leggen ..moeten we 3x stoppen 🤪

Na een beetje zoeken komen we bij :
Jindrisské údoli. Geen idee hoe je het hoort uit te spreken.
Ook hier is het niet helemaal duidelijk welke bordjes we moeten volgen.

Het is in ieder geval een bos wat niet is aangeplant. Er staan heel veel verschillende soorten bomen. En er zitten volgens de beschrijving ook veel vlinders en libellen.

Het eerste gedeelte van het pad is duidelijk. Dit loopt tussen twee stroompjes water in. Aan de wanden van de vallei zijn veel rotsen.
Het is er inderdaad wel wat koeler ,zo in de schaduw en bij het water.
We horen veel vogels en ik zie ook wel vlinders,maar die willen niet poseren of stil zitten.
Na 1 km komen we bij een punt waar beide stroompjes samen komen. En waar een soort waterval is. Nu is deze niet indrukwekkend. Te weinig water.
Er is ook een soort vistrap naast.
We lopen verder en zien wat verderop een punt waar water uit de rotsen komt . Er staat ook een beker naast. Het water kun je drinken.

Hierna houden de wandelbordjes op.
We gaan met behulp van de Mappy app (kakkie app) een pad in. Behoorlijk stijl omhoog. En minder schaduw ,dus behoorlijk puffen.

We komen weer op een pad met de wandelbordjes, gelukkig.

We zien een specht. Welke weet ik niet precies. Denk de bonte,maar dan een jonge.
Ook de groene specht horen we.
Als we naar de specht staan te kijken , komt er opeens een hinde door het bos aangerend..ze stuift vlak voor ons langs. We zien een tweede hinde , maar die stopt en rent terug.
Wat een belevenis.

Nu loopt het pad over een akker. Gelukkig hier geen gierende boer.
Wel zien we veel tijgerspinnen (wespspinnen)
Ook vindt Jeremy een kaak met tanden.
Hij heeft net sperwer ogen. Ziet altijd overal kleine beestjes(salamanders,muizen of hagedisjes) en heeft al meerdere schedels gevonden op vakanties.
Deze is volgens ons van een ree.

Uiteindelijk komen we in het dorpje weer uit.
Daar is het direct een heel stuk warmer.
Aan de rand van het dorp staan piepkleine huisjes. Ze doen ons denken aan de Slowaakse wijnvelden huisjes.
(Ooit verbleven wij daar in zo'n huisje..die niet geschikt was om in te wonen. Niet een vakantie waar we met plezier aan terug denken. )
Maar deze huisjes zijn duidelijk wel bewoond en wat opvalt is dat ze allemaal enorm veel planten en bloemen om het huisje hebben. Dat maakt het een vrolijk geheel.

We rijden naar het meer wat achter ons huis ligt. Aan de bewoonde kant.
Hier is een camping en er staat aangegeven dat je er kunt zwemmen en dat er een restaurant is.

De camping blijkt typisch Tsjechisch. Met houten punt huisjes en houten chalets.
Wat zal het daar nu warm binnen zijn.

We gaan eerst wat drinken. En een donut en ijsje gaan er ook wel in.
Dan lopen we naar het water.
Het is mega smerig. Er drijft van alles in en veel groene algen slierten.
Toch zijn er best een aantal Tsjechen aan het zwemmen. En er wordt ook gesupped.

Wij laten de kans om hier te zwemmen graag aan ons voorbij gaan. En suppen zien we hier ook niet zitten.

Terug naar de auto en langs het andere meer (wat een afgesloten natuurgebied is) terug naar jinchindruv Hradec.
Daar doen we boodschappen en besluiten gelijk eten voor thuis mee te nemen.

Het wordt gulash met knedli.
En wokgroente.
Knedli is een soort brood waar vaak oud brood in verwerkt wordt. En het wordt gestoomd. Lijkt op bapao brood.

Tegen 16.45uur zijn we weer thuis.
Snel weer plonzen in ons schone zwembad.
Er komt ander weer aan. Dat is duidelijk te merken. Veel knutjes en de zwaluwen vliegen heel laag.
Ook is het drukkend warm. 35 grd zegt de thermometer.

Om 19.00 uur maken Giliam,Jacco en ik het eten klaar. Giliam helpt met het stomen van de plakjes knedli.
Jeremy dekt de tafel.
Tegen 19.30 kunnen we aan tafel.
De temperatuur is inmiddels lager,en de lucht is dreigend.
Ook de zwaluwen zijn verdwenen.
Maar de regen blijft uit.

Na het eten merkt Jeremy opeens op dat de hele muur achter het huis vol vliegen zit. Grote vliegende mieren.
En even later ontdekken we dat ook het hele zwembad vol dode mieren is.
In de verte is de lucht donker en zien we flits na flits.
Maar wij houden het droog ...helaas. want binnen is het ontzettend warm en benauwd.
Misschien valt er later op de avond nog wat.
Voor morgen is in ieder geval minder heet weer voorspeld.
Afwachten maar.

Toch fijn dat ik op deze manier, door woorden en beelden, met jullie mee kan wandelen en de dag mee beleven. Vooral omdat wandelen er voor ons niet echt meer in zit. Kan me voorstellen dat de beide hindes een hoogtepunt waren. Je verslagen zijn boeiend. Dank je wel.