Weer naar huis

Portugal, Monte Gordo

Vanmorgen redelijk vroeg wakker.
En blauwe lucht en een beetje zon al.
Te fris nog om buiten te zitten.

Jacco en ik drinken koffie dus binnen.
Dan een laatste korte wandeling langs het strand . En even croissantjes halen bij de bakker.

Om 9.30 uur zitten we aan ons laatste ontbijt in portugal.
Daarna laatste spullen inpakken. Wat schoonmaken en rommel weggooien.

Om 10.30 uur komen Papa ,Joke en Sandy afscheid nemen. Zij hebben om 11.00 uur een dokters afspraak en kunnen ons daarom niet later uitzwaaien.

Nog een laatste kopje koffie in de zon. En dan echt alles verzamelen en in de auto zetten.

Als we net in de auto zitten..breekt er in 1x een kort en hevig noodweer los.
Het weer hier is echt van slag.

We zetten onze laatste overgebleven proviand bij opa's appartement en leveren daar ook de sleutels van ons appartement in.

Om 11.38 zijn we onderweg naar Faro Aeroporto.
Inmiddels is het weer heel zonnig maar wel verl wind.
Om 12.25 zijn we er.
Het vliegveld is vorig jaar helemaal opgeknapt en verbouwd.
Het is nu heel modern en een mooi architectonisch hoogstandje.

Jacco zet ons af bij de vertrekhal en gaat door om de auto in te leveren. Wij gaan vast met de koffers naar binnen.

De incheckbalie is al open. Dus we leveren de koffers in en gaan naar de Douane.
Ook dat is veranderd.
Het is gelukkig niet druk.

Wel is er een kleine rode handkoffer blikven staan bij de vloeistofcheck balie.
Dat zorgt voor wat paniek.
Politie erbij en dan mogen wij verder naar de douanecheck

Ook hier moeten de schoenen uit en dat levert vreemde taferelen op.
Mensen op elkaar steunend...of zittend op de grond om schoenen uit...of aan te doen na de scanner.
Blijf het toch echt raar vinden.
Gelukkig hadden we allemaal matchende sokkenparen aan en geen gaten erin.

We gaan op weg naar de gate.

We zien de burgerking en de kids willen daar wel wat eten.
Maar na 2 rondjes trap op en weer af..komen we erachter dat alleen Non-Shengen vluchten bij de hal met de burgerking mogen komen.
Wij moeten het doen met EatingPoint. Een nieuw hip veels te klein restaurantje die belachelijk duur is. Gelukkig is er nog een zit plek..want deze ruimte is duidelijk nog veel te klein. En de rest van de hal zijn ze nog aan het verbouwen.
We hebben nu 3 worstenbroodjes..1 cola..1 koffie..1 muffin en 1 bier en moeten 20 euro betalen ! Waarbij het bier nog eens vele malen goedkoper is dan de cola.
Maar ja..de kids lusten geen bier 😁

Rustig eten ,drinken en wachten we tot 14.00 uur.
Dan kunnen we boarden. Deze keer hebben we wel voordeel van onze priority boeking ,want we kunnen de lange rij voorbij en zijn dan de eerste die bij de wachtruimte van de bus komen.

Wat opvalt is dat er op dit soort momenten ook altijd mensen zijn ,die horror verhalen gaan vertellen over eerdere vliegreizen die bijna mis gingen.

En mensen die bang zijn dat het vliegtuig zonder hen vertrekt ..want bij het verlaten van de bus wordt Giliam gewoon eruit geduwd ..door een in het felgeel gekleed vrouwelijk gevaarte.
Hopelijk zit die zo dadelijk naast een naar knoflookzweet ruikende passagier met Flatulitis.

Vanwege de harde wind is er maar 1 trap naar het vliegtuig dus dat geeft wel wat vertraging.
Daarnaast moet iedereen zonder priority (3/4van de mensen) hun handbagage nog inleveren. Want tegenwoordig mogen enkel handtasjes mee als je geen priority hebt bij RyanAir

En door de Priority zitten we nu ook alle 4 bij elkaar . Wel zo prettig. Want in het vliegtuig blijkt dat een mevrouw die we op de heenvlucht spraken. Nu achterin zit en haar 13 jarige dochter helemaal voorin.
Als ze de stewart erop aanspreekt zegt hij er niks aan te kunnen doen.
Gelukkig voor haar wil een andere mevrouw wel ruilen en kunnen moeder en dochter toch naast elkaar zitten.

Precies op tijd 14.40 worden we achteruit geduwd en rijden we naar de startbaan.

Het is helder en zonnig .
Dus bij het opstijgen een mooi zicht op zee..de Ria Famosa en de algarve.
Van schade door de tornado van eerder deze week is niets te zien.

Het opstijgen gaat vlot. En al gauw vliegen we in de zon boven een witte wattendeken van wolken.

Boven de Pyreneeën hebben we wat turbulentie. Het zicht is deels helder en je kunt goed de sneeuw/regen buien zien.
Bij de daling zien we deels de zonsondergang.
Precies op tijd 18.40 landen we op Weeze.
De piloot krijgt van het halve vliegtuig een applaus.

De koffers komen gelukkig ook vlot. Dus al met al staan we vlot weer buiten.
Gelukkig niet meer zo koud als bij ons vertrek.
Jacco haalt de auto en dan kunnen we op weg naar huis.

We stoppen bij de Mac in Cuijk en eten daar onze laatste vakantiemaaltijd.
Om 20.50 uur zijn we thuis.
Leeuwtje leeft nog en is uitstekend verzorgd door onze buurman.
Giliam is blij ,want hij maakte zich daar toch wat druk over.

Om 21.45 zijn de koffers uitgepakt..draait de 1e was en ligt Giliam al heerlijk te slapen in zijn eigen bed.

Ondanks dat het een andere vakantie was dan andere jaren. Met o.a veel minder mooi weer dan gewend.
Was het heerlijk om papa en joke weer te zien . En om weer wat portugal vitamines op te doen.

Erg jammer van het weer maar toch ff eruit geweest en vakantie kunnen vieren. Erg leuke foto van beer 😍

Cath 2018-03-06 09:26:42

We Zijn blij, dat jullie weer veilig terug zijn in ons nu niet meer zo koude kikkerlandje. Welkom back....