Galizana en zon dag.

Kroatië, Medulin

Goedemorgen,
Vanmorgen alweer vroeg wakker.
Toch jammer dat wanneer je vakantie hebt,je toch niet uitslaapt .
Jacco was er al een uur eerder uit.
Buiten waait het en is het slechts 23 graden...
Dus we zetten even de ramen open .

Tegen 9.15 uur ga ik douchen
Als ik terug kom..ligt Jacco te slapen.
Dan maar lekker rustig alleen in de tuin een boekje lezen.

Om 10.35 is zowel Jacco als Giliam wakker.
We gaan maar eens een ontbijtje maken.

Giliam denkt een lekker yoghurtje te eten.
Het smaakt niet.
Als we na 1 hap ff Google Translate raadplegen...blijkt het Zure room ipv yoghurt 🫣😀
Geen wonder dat het niet smaakt.

Wanneer we na het eten ons klaar gaan maken om naar Pula te gaan,
Wordt Giliam in 1 keer helemaal naar.
Hij krijgt hele erge steken in zijn rug en last van zijn ademhaling en hoofd.

Dus eerst maar rustig wat ademhalingsoefeningen en pijnstillers..
Hij gaat op de bank liggen. De ergste pijn zakt weg,maar hij voelt zich niet goed.

Dus ff geen Pula. Waarschijnlijk hebben wij last van een Pula vloek.

Ik ga even zwemmen en in de jacuzzi. Het is bewolkt,maar wel zonnig.
Jacco komt er even later ook bij.
Giliam slaapt.

Er valt opeens een korte regenbui.
Dus we gaan even bij ons terras zitten.
Tegen 14.30 is het droog en willen Jacco en ik toch even eruit.
Giliam blijft op bed liggen en vindt het niet erg als we weggaan.

We besluiten om ons eigen dorpje Galizana te gaan bekijken.
Galizana is al heel oud. In de prehistorie was het al bekend als Gradina.
En tijdens de Romeinse tijd ..was het een stad vol soldaten die Pula moesten verdedigen.

Tijdens de 16e en 17e eeuw was er een grote pestplaag in Istrië. Maar op wonderlijke wijze ,werd bijna geen van de inwoners van Galizana ziek.

Er staan ook 5 hele oude kerken in Galizana. En dat terwijl er nu ongeveer 1500 mensen wonen.

We hebben een folder met beschrijving van de kerkjes.
Alleen blijkt al snel ,dat alle kerkjes dicht zijn.
Dus bij de eerste en grootste kerk ..de Sint Rocco , staat wel dat er een heel bijzonder barok en rococo interieur is en met name een prachtige handgesneden preekstoel, maar we kunnen dat dus niet zelf zien.

Naast de kerk staat een losse klokkentoren van 36 meter hoog. Deze heeft een hele speciale 8 hoekige toren . En is wel het kenmerk van de stad.

Iets verderop ,staat de Concerts. De oudste kerk van Galizana.
Het is de kerk van de heilige Maria. De kerk stamt waarschijnlijk uit het jaar 1443 en staat op de plaats van de vroegere olie molen.

We lopen verder en komen bij de Heilige Justus kerk.
Dit is een heel bijzondere kerk . Omdat het een drievoudige romaanse boog basiliek is. Maar de kerk is volledig a_symetrisch.
De ene muur is 8o cm langer dan de andere. De hoeken kloppen niet en de ramen zijn ongelijk.
Helaas is hier de beschrijving mooier dan de kerk. Want ook deze is dicht en zelfs bijna onbereikbaar.

Tegenover deze kerk ligt de begraafplaats.
De graven zijn heel mooi,veel marmer en goud . En zelfs bij de hele oude graven staan bloemen. De begraafplaats zelf is afgesloten.
Maar we zien duidelijk veel Italiaanse namen op de graven.
Het is een vredige plek omringd door hoge cypressen.

Ik spot een apart vogeltje op een graf. Deze gaat daarna dichterbij in een boom zitten. Het lijkt de Europese kanarie...maar zeker weten doe ik het niet.

We lopen verder en komen opeens 2 nogal agressief blaffende zwerfhonden tegen....
Blaffende honden bijten niet ...toch ??

Gelukkig deze niet. Al zijn ze ook absoluut niet aaibaar.
We komen nu in een nieuwbouwwijk. Hier worden veel moderne bungalows gebouwd. Eigenlijk niet passend bij de rest van het dorp.
Er klinken bel geluiden...wat zou het zijn ?
Koeien? Of geiten?

Nee het blijken ezels te zijn. Die lopen te huppelen in een wei.

We komen weer bij de oude stadskern.
Hier staan ook nog 2 kerkjes.
De Sint Antonius uit de 15e eeuw. En 1 kerkje zonder naam of beschrijving.

We lopen naar het dorpsplein..echt zo'n oud pleintje . Met een mooie olijfboom met bankjes waar je 100 jaar op kunt worden...en het enige cafeterras van het plaatsje
Afgelopen weekend was dit dicht,maar nu is het open.
Dit plein heet ; het grote plein ;-)

We bestellen twee biertjes.
Ze smaken heerlijk. Zeker ook ,omdat ook de glazen ijskoud zijn.
En in totaal kost dit (2x een o,5 liter bier) het enorme bedrag van 4,40 euro.

Verkwikt en verfrist wandelen we verder.
Als laatste komen we bij een kunstwerk gemaakt door Antonio. Een inwoner van Galizana.
Hij heeft in orginele istrische steen het dorp nagebouwd. En wat andere oude ambachten uitgebeeld.
De man zelf is inmiddels overleden en zijn kunstwerk wordt niet echt meer bijgehouden.
Het is wel ontzettend knap hoe hij het dorp heeft nagebouwd. Alle steentjes liggen zonder hulp van lijm gestapeld.

We gaan naar de auto en rijden nog even naar de supermarkt. Maar helaas...geen broodjes meer.
Dan rijden we door richting de zee.
We komen in het plaatsje Valbandon.
Hier is een camping waarnaast je ook kunt zwemmen.
Er is een hele mooie haven en we ontdekken een leuk restaurantje bij het water.

Ook staat er een hotel wat er totaal verlaten en nogal bouwvallig uit ziet. Maar de deuren staan open. Als Jacco naar binnen loopt..blijkt er ook nog gewoon een receptie met receptie dame te zijn.
Lijkt wel Hotel California....

We gaan weer richting auto. En daar zie ik opeens de HOP
Ik had hem al gehoord,maar nooit verwacht te zien.
Blijft een bijzondere vogel.

Bij het naar huis rijden,komt er wel een hele zwarte lucht aan. Gelukkig lijkt het niet bij ons dorpje te komen.

Thuis is Giliam gelukkig wat opgeknapt.
We drinken wat en doen nog een rondje jacuzzi.

Dan gaan we ons opfrissen voor het avond eten.

We gaan naar Pula..
Het restaurant wat Jacco heeft gevonden ligt aan een hele steile straat.
En dan ook nog achteruit file parkeren...
Gelukkig gaat dat goed.

Het grill restaurant is erg druk,maar er is nog plek.
Alleen niet binnen.
En buiten staat toch echt nu een fris windje.
Gelukkig is er ook nog wat zon.

Ik neem de kalkoen steak met gepofte aardappel. Jacco een hamburger en Giliam kipfilet .
Het eten komt snel en smaakt heel goed.
Jacco zijn hamburger is iets anders dan verwacht... namelijk alleen de burger...zonder brood dus. Maar wel behoorlijk groot.
De zon is weg en nu wordt het toch echt wel koud. .dus we besluiten om hier geen koffie te nemen.
We rekenen af en willen bij de haven koffie drinken.

Maar ja ...de Pula vloek slaat weer toe ...er blijkt een opera te zijn in het Colosseum..dus de halve stad is weer 1 grote verkeersopstopping.

Dan maar naar Valbandon en het restaurant wat we vanmiddag zagen.
We hebben geluk...de zon gaat net onder. En die is prachtig om te zien.

We gaan bij de beachbar zitten en nemen cappuccino en een lavacakeje.
Die precies goed is en heel erg lekker.
Tezamen met het zicht op de rode kleuren van de zonsondergang,maakt dit de perfecte afsluiting.

Om 21.45 uur zijn we veilig terug thuis.
Giliam gaat gelijk weer op bed liggen.
Maar is blij dat hij er toch even uit is geweest.
Hopelijk is hij morgen weer beter te pas.

Eerst maar een nacht goed slapen.
Welterusten.

Ach, arme Giliam. Hopelijk voelt hij zich na een nachtje slapen wat beter. Wat een prachtige foto's weer. Wat fijn dat wij op deze manier met jullie mee kunnen genieten van alles wat jullie zien en meemaken. Als je dit leest is het alweer ochtend dus wens ik jullie een hele fijne vakantiedag.

Thea 2023-07-27 00:58:30

Prachtige foto’s van een mooie dag. Dikke beterschapsknuffel voor Giliampie xxx

Cath 2023-07-27 07:56:47

ik hoop dat Giliam opgeknapt is . Arme knul . Mooie foto's . ga verder met genieten . liefs van mij .

coby bouma 2023-07-27 09:05:47

Goedemorgen, hopelijk na een goede nachtrust met uitslapen. Dank voor je prima en zeer leesbare verslag. Heerlijk dorpje hebben jullie ontdekt en verkend. Schitterende fotoserie weer Hopelijk voelt Gillian zich vandaag een stuk beter, echt zielig voor hem dat hij in de vakantie zich ineens zo naar voelt... Dikke knuffel, speciale knuffel voor Giliam❤️!

Pa 2023-07-27 10:46:37

@allen Giliam voelt zich gelukkig weer beter. Minder last van zijn nek en rug. Hij heeft goed geslapen gelukkig. Duimen dat het zo blijft.