Poklydni dag

Tsjechië, ČLUNEK

Gisteravond in bed gevallen en ik denk dat ik al sliep toen mijn hoofd diep wegzakte in de heerlijke kussens.
Voor het eerst sinds zeer lange tijd aan 1 stuk doorgeslapen van 22.30 tot 10.30.
Het eerste wat ik zag toen ik uit het raam keek ,waren giliam en jeremy in het zwembad.
Jacco was al veel vroeger wakker geworden en had al de zonnestoelen gevonden en klaargezet.
Het is warm ,maar een beetje bewolkt.
Tijdens de koffie vallen er wat verdwaalde regendruppels.
Daarna trekt het open en wordt het erg warm.
We bakken verse broodjes en natuurlijk de door de kinderen zeer geliefde piemelbroodjes (rolinka)
Het is ultiem genieten op ons terras met een uitgebreid zondagsontbijt.
Na het eten gaan de boys direct weer zwemmen.
Ook jacco en ik wagen een duik,echter zijn we iets te onbenullig en glijden we met luchtbed en al over de rand uit het zwembad..gevolgd door een enorme plens water.
Dus het bad moet worden bijgevuld.
Ik moet van dit alles toch echt even uitrusten in de heerlijke hangmat.
Al schommelend bedenk ik me ;hoe rijk en bevoorrecht we zijn dat we zo mogen genieten samen.
Ik voel mij intens tevreden en dommel in slaap.
Na 15 minuten komt Giliam gezellig bij mij in de hangmat.
Het begint weer te regenen en er klinken ook war onweersklappen..maar in onze hangmat hebben we daar geen last van.
Je ruikt ineens het gras en de natte aarde.
10 minuten later breekt de zon door en wordt het stralend blauw.
De rest van de middag is een afwisselend programma van zwemmen ,zonnen en schommelen. Gecombineerd met een koele limo en zoute snacks.
Tegen 16.30 frissen we ons op en gaan we naar Jichindruv Hradec.
Een geldautomaat zoeken en een plekje om te eten.
J. Hradec is een middeleeuwse stad met een kasteel op een verhoging (bergje) aan een meer.
Leuke nauwe straatjes met kleurrijke huizen.
In het centrum een typisch plein met groot kruisbeeld en eromheen huizen met arcadebogen.
Het is niet 1 van de mooiste die we hebben gezien,maar wel sfeervol.
Helaas blijken hier de meeste restaurantjes al dicht.
Men eet hier gewoonlijk tussen de middag warm.
Ook eten tsjechen niet graag buiten. Dus de terrasjes zijn klein.
We vinden een plekje bij Hotel Concertino waar we droog (er dreigt regen) buiten kunnen zitten.
De kaart is klein en tsjechisch, maar we kennen wat woorden dus bestellen eten.
De jongens runderburgers met patat en ik pasta carpacio. Al blijkt even later dat er maar heel erg weinig carpaccio vlees inzit.
Het smaakt wel formidabel. En de handgesneden friet bij de jongens ook.
Na het eten denken we een lekkere szmirzelina te gaan halen bij de ijskiosk,maar helaas ook die is net aan het dichtgaan.
Daarom nemen we maar koffie bij een ander restaurantje.
Tegen 19.30 uur gaan we weer richting huis.
Het licht op de vele overvolle golvende graanvelden langs de weg is heel speciaal.
Thuis willen de boys nog even zwemmen.
Jacco en ik willen naar het meer van de buurman wandelen. Daarvoor moeten we onze achtertuin door die vol hoogcgras en prikbeesten zit.
We trekken dus een lange broek en vesten aan en beginnen onze tocht..
We zweten ons rot en lijken totaal niet dichter bij het meer te komen. De lucht en zonsondergang is wel heel mooi.
Maar we staken toch onze tocht ,omdat duidelijk is dat we lopend niet bij het meer kunnen komen via deze kant.
Terug bij huis snel de warme kleding weer uit.
Nog een kopje koffie en dan breng ik Giliam naar bed.
Buiten is het nog heerlijk zitten op ons terras.
Met het rustgevende geluid van heel veel krekels.
Dit was een prima poklydni dag .
Oftwel "niks doen" dag.

Nou, dat was een lekker dagje , vol met niks, niks en gewenst niks doen. Lekker toch? Wij gaan de nieuwe week beginnen, en verheugen ons opdook een rustige week. Afgelopen week zijn we vijf keer naar Bergen op Zoom geweest, allemaal kleinkinderen, die door ons zijn opgehaald en weer terug gebracht. Komende week groentes inmaken , tomatensoep en courgettesoep maken, kroten koken. En even vertellen, ik vind het heel leuk om je blog te lezen, kijk er naar uit. Oudoe allemaal en liefs

Martien en Lenie 2015-07-19 22:28:40

Hoi genieters, leuk om je reisverslagen te lezen en de foto's te bekijken. Wat hebben jullie het weer getroffen met je vakantiewoning en de plek waar die staat. Lekker rustig en ongestoord (behalve misschien door prikbeesten bij het wandelen door het gras (ik herinner me dat van twee jaar geleden, lange broek en lange mouwen en capuchon op). Lekker zo'n family-dagje bij huis in je hangmat of het zwembad. Welterusten voor straks en geniet maar lekker verder. Kus en knuffels van Joke en mij.