De raaf en het kasteel van Hollókö

Slowakije, Veľká Čalomija

Vanmorgen was ik weer te vroeg naar mijn zin wakker.
De slaapkamer is te licht en het bed te smal.
Het is al mooi zonnig buiten.
Na een kopje koffie in de zon..is ook giliam en Opa wakker. En dat al om 7.45 uur ..terwijl het vakantie is.

Opa en ik bestuderen zoals gebruikelijk de naaste begroeiing en ontdekken o.a een Wespspin.
In Nederland vrij zeldzaam..Hier wat algemener.
Ik ben absoluut geen fan van de spinnen en hun kriebel poten...Maar sommige exemplaren zijn wel erg fotogeniek.
Vlinders zitten er nu nog niet veel ...daarvoor is het nog te fris.
We ontbijten met z'n allen en besluiten dan om richting Hollókö te gaan.
Dat is een klein etnografisch dorpje in Hongarije welke ook op de Werelderfgoed lijst van Unesco staat.
Het ligt aan de rand van het chupra en erts gebergte en word bewoond door leden van de Páloc stam.

Hollókö heeft ook een kasteel (ruïne ) en zoals bij de meeste Hongaarse plaatsen hoort er ook een legende bij het dorp.

Hollókö betekent letterlijk raaf steen.
Het verhaal gaat dat er ooit een gemene krijgsheer de mooiste jonkvrouw van een dorp heeft ontvoerd.
#(Nou nooit eens een charmante jongeman die de lelijkste oude vrouw ontvoerd)#
Hij sloot haar op in zijn burcht.
Maar de meid van de jonkvrouw was een heks en zij sloot een pakt met de duivel. Daardoor veranderden alle nazaten van de heer in raven. En zo verwoesten zij zijn burcht en bouwden met de stenen een nieuwe burcht . Waarvanuit de jonkvrouw heerste over het omliggende land.
Het verhaal gaat dat alle vrouwen in hollókö afstammen van haar.

We stoppen eerst even in Ballengat om te pinnen. Het is nu wel handig om wat contant Hongaars geld te hebben.
Giliam voelt zich gelijk miljonair met dit geld.

Tegen 11.30 uur zijn we in Hollókö.
Er is een enorm grote parkeerplaats. Maar om daar een kaartje te kunnen kopen moet je wel muntgeld hebben. (600 Florint voor 1 dag =2 €)
Wij hebben geen muntjes.....Dus we parkeren iets verderop bij een hotel.

Er is een mooie kleurrijke speeltuin bij de parkeerplaats. Daar spelen we eventjes.

Het orginele dorpje van Hollókö bestond heel lang uit slechts 1 straat. Waarbij de huizen van hout tegenover elkaar gebouwd werden ..Met een kleiner huisje voor grootouders cq kinderen verderop in de tuin.
De huizen zijn gebouwd met hout (wat eigenlijk verboden was) op stenen met leemwanden en houten walmdaken.
Daardoor is het dorpje een aantal keren volledig afgebrand.
In 1909 voor het laatst en daarna is het weer opgebouwd en nu wordt het heel goed beschermd.

In veel van de huizen zitten nu kleine museumpjes.
Er is een speelgoed museum waar we een rondleiding krijgen van een hele vriendelijke jonge dame met een hele lieve hond. Zij laat ons een lego dorp zien, waarbij hollókö is nagebouwd met lego stenen.
Grappige details zoals een Jezus aan het kruis die uit auto Assen bestaat en ook diverse auto onderdelen om de kerk te kunnen maken.
Verder heeft ze veel houten speelgoed. Ze geeft ons een puzzelkubus waar wij weer een kubus van moeten makeniets wat frustrerend genoeg niet makkelijk is.
We kopen er dus maar 1 om het thuis verder te proberen.
Giliam koopt ook nog een gehaakte minion.

We bekijken het hele dorp. Er is veel te zien. Halverwege stoppen we voor een kop koffie en een ijsje.
En bij het kleine bakkerij kopen we heerlijke gebakjes.
Jacco, Jeremy en ik een soort tredliki gevuld met room en opa en giliam een soort warme appelrol die volgens hen verschrikkelijk lekker is.
Daarna gaan we op weg naar de parkeerplaats. Een sanitaire stop en nieuwe batterijen voor de camera. En dan richting de burcht.
Vanaf de parkeerplaats is dat ongeveer 700 meter ..Maar het gaat wel flink steil omhoog.

Voor de burcht moet je entree betalen.
Wij kunnen een familie kaart nemen en dan nog een senioren kaartje voor opa.
Bij elkaar 3600 Florint. (300 Florint is 1 euro)

De burcht is bekend vanaf de 1 eeuw. Hij is gebouwd op vulkaangesteente en door de eeuwen heen uitgebreid.
Nu zijn ze hem weer aan het opbouwen en restaureren.
In de burcht zijn wat kamers ingericht (keuken-,eet-, ridder- en wapenzaal)

Er is een schoolklas in het kasteel en die houden een felle strijd waarbij ze elkaar en vooral de leraar flink bekogelen met een soort sokken met ballen erin.
Erg fanatiek zijn ze. En ze hebben heel veel lol.

Wij eten lekker op de burcht ons Hongaarse niet-croissantje op.
Daarna gaan we op weg terug naar de auto.
Ondertussen zien we de wc nog (die uit de burchtmuur steekt) en doet Giliam nog diverse acrobatische freerun stuntjes.
Tegen 16.30 zijn we weer bij de auto terug.

We besluiten om terug naar Ballasagyamat te rijden om daar te eten bij de Italiaan.
Onderweg krijgen we nog bijna een fazant onder de auto.

Om 17.45 zijn we bij de Italiaan.
Er is nu ander personeel en die spreken helaas geen Engels of Duits.
Maar het lukt om de Engelse menukaart te krijgen en te bestellen.

Papa en ik nemen "message of Italy" rundvleesreepjes in rode wijnsaus met aardappel kroketten .
Jacco neemt pizza Calabresa (ham en salami) en de kids een pizza salami.

Het eten komt vrij vlot en het smaakt weer fantastisch!
De message of Italy is wel echt een aanrader !

Daarna bestellen opa ,jacco en ik nog de overheerlijke chocoladesoufflé met ijs en frambozen culi. De Kids zitten vol.
En wij ook na ons hemelse dessert en de laatste cappucino.

We rijden naar huis met nog een kleine stop bij de Tesco om alvast broodjes voor het ontbijt mee te nemen.

Om 19.50 zijn we thuis.
Ditmaal een keer op tijd voor de zonsondergang.
Dus besluiten Jacco en ik om toch nog even de wijnhelling op te lopen om de zonsondergang te zien.
De kleuren in de lucht zijn geweldig mooi.
En de wandeling terug ook.
Maar dan zijn we ook wel echt helemaal op.
Het was weer een prachtig mooie dag vol schitterende ontdekkingen.

Dobry Noc.

Hallo allemaal, dit lijkt me nog een klein vervolg op de lummelden van eergisteren. Niets moet en alles mag. Lekker hoor.! Ga verder met lekker genieten van een nieuwe dag vol verrassingen. Liefs van ons . Daag.

Martien en Lenie 2017-07-28 11:24:29

Lummelden is lummeldag....

Martien en Lenie 2017-07-28 11:25:49

Leuk om onze belevenissen elke dag weer terug te lezen en in de foto's terug te zien! Dokkume kus.

Wim 2017-07-28 12:15:46

Weer een mooie dag voor jullie. Mooi weer, lekker eten en mooie dingen zien---> vakantie 👌🏻😃