Telç en Vodni svet Zvivota.

Tsjechië, Hospříz

Vandaag was ik om 9.15 uur wakker.
De rest van de familie is nog diep in slaap.
Ik geniet van mijn kopje koffie in de zon. Onderwijl kijkend naar de kunstige vliegcapriolen van de zwaluwen.
Vlinders zie je hier niet veel , ondanks dat er een hele weide vol bloemen is voor het huis.

Om 9.45 ga ik even zwemmen.
In eerste instantie voelt het alsof je in een berg spelden ligt,maar al snel is het heerlijk.
Daarna opwarmen in het zonnetje.
Inmiddels zijn Jacco en Giliam ook wakker.

Tegen 11 uur gaan we ontbijten.
Gisteren een enorme watermeloen gekocht. Dus lekker voor bij het ontbijt.

Na de afwas, en de opfris routines gaan we om 12.00 uur op weg.
We willen naar Telç.
Even een kleine geschiedenis les :
De geschiedenis van het kleine plaatsje in het zuiden van Tsjechië gaat ver terug. Oorspronkelijk was Telč een koninklijke watervesting in de 13e eeuw. Later kwam het stadje in handen van een groepje adel, die er mooie huizen in gotische stijl bouwden. In het jaar 1530 werd de stad getroffen door een brand, waardoor de burcht en alle huizen en gebouwen afbrandden. Na de brand werden de huizen weer opgebouwd, maar deze keer werd alles in renaissance stijl gebouwd.
Ook werd het hele dorpje omgeven door grote blusvijvers.

Telç staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Mede door de prachtige huizen met arcades en de bijzondere burcht in neogotische stijl.

Om 12.45 zijn we in Telç.
We moeten buiten het dorp parkeren..maar met een brug loop je zo het oude centrum in.
Bij de parkeerplaats moet je een dagkaart halen.
We hebben niet genoeg munten. Dus Jacco vraagt aan de dame bij de slagboom of we bij haar een kaartje kunnen kopen. Kan niet zegt ze.
Met kaart wijst ze.
Nou de contactloze manier werkt niet
En er staan inmiddels heel wat andere te wachten achter ons.
1 Tsjechische dame loopt naar de slagboom dame en wat denk je...krijgt een kaartje. De anderen ook.

Inmiddels werkt onze pinkaart ook ..dus hebben we ook een kaartje.
Maar wel duidelijk een Tsjechische met iets tegen buitenlanders.
Kom je niet vaak tegen.

Als we bij de brug zijn .. spreekt een Tsjechische vader Jacco aan. We verstaan hem niet , maar begrijpen zijn probleem. De kinderwagen moet 2 trappen af
Herkenbaar van "vroeger"

Rondom het middenplein van Telç staan schitterende huizen. Allemaal uit de 16e eeuw. Elke gevel is weer anders en heeft een andere kleur.
Helaas..mogen er toch wel auto's geparkeerd worden. Dat is niet fijn voor de foto's.

Er zijn heel veel winkeltjes in de arcaden . Veel Chinese prut winkels, maar ook veel handwerk en souvenir winkels.
En hoedjes...heel veel hoedjes.

Zowiezo is Telç een stad met veel "alternatieve" inwoners/bezoekers. Er is een markt en daar heb je veel wierook kraampjes, edelstenen, gothic kleding, Peruaanse kleding en batik kleding.
En veel straatmuzikanten.
Het heeft een hele eigen sfeer. Niet typisch Tsjechisch.

Ik vind een leuke , handige rugzak. En Jacco en Giliam leuke zonnebrillen. Ja, ja we hebben wat met die brillen 🤭😀
Ook vinden we leuke souvenirs.

Dan gaan we even in de schaduw zitten bij een restaurantje.
Ik neem een heerlijke ice coffee en de jongens wat fris.

We bezoeken de kerk.
Die is mooi. Maar niet heel bijzonder.
Deze kerk is geschonken door de oprichter van de jezuïeten orde van Telç.
Hij staat zelf ook afgebeeld op het hoofdaltaar.
Naar het schijnt deed hij eerst alles wat verboden was en leefde hij er wild op los. Totdat hij ernstig gewond raakte en in een klooster maandenlang moest revalideren.
Daar zag hij opeens het licht...
En toen veranderde hij zijn leven en richtte de jezuïeten orde op.

We lopen verder en komen bij het kasteel. Dit is helaas wegens renovatie werkzaamheden gesloten.
De hoge toren ernaast is wel open en kun je beklimmen.

Ik besluit om mee te gaan.
Soms doe je dingen waar je spijt van krijgt. En dan doe je ze toch.
Dit was zo'n ding.
De eerste trappen..stenen wenteltrap..gaan nog wel. Maar daarna worden het houten gammele trappen . En bovenin zo laag dat je niet eens rechtop van trap naar trap kunt.
Maar uiteindelijk kom ik de 153 treden op. En dan sta je ineens op een smal richeltje op 56 meter hoogte ....adem in..adem uit ...oude toren...eeuwen oud ...kan niet instorten......pfffff

Goed na eerst als een soort vleermuis tegen de muur geplakt te staan...durf ik daarna zowaar rondom te lopen. En het uitzicht is werkelijk schitterend.
Maar nu ...nu nog weer naar beneden. En hopen dat we geen tegenliggers tegenkomen. Dat lukt. Maar mijn knie en enkel zijn niet blij met deze actie.

We lopen terug naar de auto via het stadspark,wat tevens een soort arboretum is.
Er staat ook 1 hele oude helemaal gespleten boom. Echt heel mooi.

We rijden nog een klein stukje buiten Telç, omdat daar een uitkijkpunt over de stad zou zijn. Eenmaal daar blijkt het een toren en je moet er ook nog voor betalen.
Nou mooi niet.

Via mooie landweggetjes en uiteindelijk een heel erg smal hobbel de bobbel weggetje rijden we naar een typische Tsjechische camping in de buurt van Kuncak. ..omdat we daar in 2015 altijd heel erg lekker langos konden eten.
De camping is er nog. .de langos niet meer.
Wel hebben ze andere dingen.
Mbv de Google translate app...kies ik voor "verdronken camembert" en de jongens voor chips met dip.
Mijn snack is een heerlijke gegrilde camembert met cranberry saus en brood.
De jongens krijgen warme aardappel chips en een heel lekker sausje.

Hierna gaan we proberen bij de andere zijde van het meer achter ons dorp te komen. Dit is namelijk een heel groot natuurgebied en er zitten heel veel bijzondere vogels naar het schijnt.

Het lukt uiteindelijk. En nu weten we dus eindelijk dat het meer Vodni svet Zvivota heet.
Maar de beschreven vogelkijkhut is niet te vinden. Wel staan er twee silo,s met iets erin...en een speciale boot ernaast waarmee ze kennelijk de korrels uit de silo,s kunnen verstrooien in het water? .en we zien het eiland . Daar zien we wel heel veel vogels zitten.
We wandelen een stuk en Jacco gaat nog dronen.
Het is hier werkelijk schitterend. En weer komen we nauwelijks andere mensen tegen.

We rijden tegen 18.15 richting jinchindruv. Bij de Kaufland kopen we broodjes voor morgen. En ik haal er de Tsjechische wondercreme.
Iets met cannabis en paardekastanje. Schijnt goed te helpen voor mijn knie en enkel.

Dan gaan we naar het centrum op zoek naar een restaurantje.
Het is druk en helaas zijn bij veel restaurants de terrassen vol.
Dan uiteindelijk vinden we een vrij tafeltje bij het restaurant naast de fonteinen.

We denken, laten we iets kleins bestellen. Een hamburger.
Eigenlijk wilde ik de hamburger met "schokkerige hoeven" betaling van pulled beef 😀
Maar die is op. Dus wordt het burger Alabama.
Jacco en Jeremy nemen de peper burger en Giliam een tortilla met kip.

Het duurt wel even (40min) voordat het eten komt ...het is druk en kennelijk stress in de keuken.
Maar als het er is...mijn hemel zeg !
Enorme gigantische burgers. Met ook nog een flinke hoeveelheid friet.
En ook Giliam zijn tortilla is groter dan groot.
Maar alles smaakt geweldig.
Nog een cappuccino ter afsluiting en dan gaan we om 20.45 weer richting Çlunek.
De was die ik vanmorgen opgehangen had...is inmiddels weer klam ..dus laat ik het maar hangen.

Thuis eerst maar ff pijnstillers nemen en met de beentjes op de bank.

We hebben weer genoten vandaag.
Wat is dit toch een heerlijk land.
Slaap lekker en tot morgen 😘

Wat een prachtige plaats is Telc! Kan me voorstellen dat het genieten is daar rond te lopen. Door je verslagen en de foto's krijg ik een goed beeld van wat jullie allemaal beleven en zien tijdens de vakantie. Ik ben er echt een beetje bij. 😁 Die oude boom is schitterend! Heel bijzonder. Mooi natuur gebied ook en zo dichtbij. Kijk nu al uit naar je verslag van vandaag.

Thea 2022-08-10 05:53:55

Een prachtige plaats zo te zien . Mooi !! Prachtig met die oude boom , ik vind ze altijd prachtig .Verder fijn genieten mensen . :D

coby bouma 2022-08-10 09:18:20

Wat een prachtig huizen staan er hier in Telc, schitterende details, vormen en kleuren. Forse klauter naar de torenrand, maar wel een prachtig uitzicht als beloning. Dapper van jou! Tip: de stichter van de Jezuïetenorde is Ignatius van Loyola, een Spaanse edelman die van losbol tot kloosterling veranderde na een oorlogswond. Voor straks welterusten. Dokkume kus, Pa

Wim 2022-08-10 22:34:49

Ja dat klopt ..dat was de naam. De Google translate app is soms raar. Maar het gaat om dezelfde man. Ik herken de naam. Hij kreeg een oorlogswond aan zijn been.