Rustdagje in Çlunek.

Tsjechië, Člunek

Na een nacht die absoluut niet in de top tien van goeie nachten komt ,word ik om 9.45 uur wakker.
Jacco is al beneden.
Het is zonnig,halfbewolkt maar weer met een flinke bries.

Wel lekkere temperatuur om buiten koffie te drinken.
Om 10.45 gaan Jacco en ik het zwemwater testen.
Speldenberg koud. Wel lekker als je eenmaal wat rondjes hebt gesparteld.

Tegen 11.30 gaan we ontbijten. Giliam, net wakker ,voelt zich gelukkig wat beter.
Maar ondanks dat ik eigenlijk wel wat wil doen, besluit Jacco dat het beter is om thuis te blijven.
Tja, iemand moet verstandig zijn ;-)

Dus na het ontbijt nog even zwemmen en dan zonnen. Al zijn er steeds meer wolken en is het daardoor soms opeens best frisjes.
We nemen koffie met Medovnik. Lekkere verse van de winkel hier.

De jongens gaan nog even op pad met de mountainbike.

Ik ga verder in mijn zeer zeer spannende boek en Jacco monteert zijn drone filmpjes.
Als de jongens terug zijn , maken we nog een spekaci broodje warm.
Nog even zwemmen en Jeremy legt beslag op de net weer gerepareerde hangmat.

Tegen 16.15 uur wordt het zo bewolkt dat het niet meer lekker is in bikini buiten.
Ik ga me maar aankleden..voor t eerst normale kleding aan vandaag (ipv pyama en bikini).
Giliam heeft veel op bed gelegen vandaag en zijn hoofd gaat weer goed , volgens hem.
Gelukkig maar.

Jacco en ik gaan een rondje wandelen door Çlunek.

Er staan hier een aantal huizen,waarvan je denkt dat ze onbewoond zijn, maar daar wonen nog wel mensen.
We lopen tot buiten Çlunek en zien vlak voor ons 2 hindes de weg en het veld over rennen. .we lopen weer terug en ook vlak voor ons huis zien we een Reebokje.
Deze blijft gewoon staan en ik kan er zelfs met mijn mobiel een filmpje van maken.

Als we terug zijn begint het straat omroep systeem weer. .het oude communistische communicatie systeem wordt hier nog veel gebruikt. .ze beginnen met vreselijke valse muziek..en dan volgt een mededeling. .vandaag hebben ze al 4 x wat omgeroepen.

Ik denk dat het iets met afsluiten van water te maken heeft. Maar zeker weten we het niet.
Kan ook zijn dat ze zeggen: er komt een storm aan en iedereen moet binnen blijven ...

Wij gaan in ieder geval uit eten bij Pension Adria. We waren daar al eerder.

Het is een klein half uurtje rijden.
Bij het pension is het rustig.
Ik had kipschnitzel besteld, maar krijg wat anders. Het is gefrituurde kaas.
Ook lekker, maar het vult enorm. Zeker in combinatie met aardappel kroketten
De jongens hebben kip in kerriesaus. En als dessert nemen we palatschinken . Die zijn precies goed en erg lekker.

Tegen 19.45 gaan we weer.
Even lijkt het alsof er iets mis is met de auto. Maar het blijkt een steentje bij de remschijf.
Gelukkig maar.

Op de terugweg worden we getrakteerd op een mooie kleurrijke zonsondergang.
En in een half uurtje tijd zien we wel 20 hertjes.
1 springt net voor de auto over, Jeremy zag het net op tijd.
Ook komen we in een dorpje opeens 3 enorme maai/dorsmachines tegen net in een smalle bocht. Ze zijn hier nu volop aan het oogsten. En we zagen ze van de week al eerder rijden.

We komen veilig thuis.
En ook daar staat bij de tuin weer een hertje.

We drinken binnen nog een koffie en kijken een film. .
De rust was goed voor mijn knie.
Morgen de laatste dag hier.
Wat is de tijd toch ontzettend snel gegaan.
Maar we hebben genoten en genieten nog.
Morgen nog een dagje op pad.
En dan alweer inpakken helaas.

Jacob is inderdaad verstandig in deze. Het is goed om even een "rustdag" te houden. Wat geweldig zo veel reeën en sommigen zo dichtbij. De zonsondergang is weer mooi. Het is inmiddels de 12de. Jullie laatste dag. Geniet er van en morgen een goede reis terug.

Thea 2022-08-12 12:26:04

Weer een amusant verslag van een rustige dag met genoeg belevenissen. Wat een hertjes zeg, dat wordt leuk voor de jagers in de herfst. De planten de geoogst worden is volgens mij rijpe koolzaad. Dan moeten de velden in mei/juni er behoorlijk geel hebben uitgezien. Hopelijk wordt de volle maan en vallende meteorieten ook weer een fraai schouwspel. Dokkume kus, Pa

Wim 2022-08-12 22:56:02

De volle maan zit nu achter wolken. De vallende sterren wel gezien en wensen gedaan