Wandelen in en om een oude vulkaan . Steffeln kopf. Vulkaaneifel.

Duitsland, Karlshausen

De morgen begon met veel verbazing. Ten eerste omdat ik naar mijn gevoel geen oog dicht had gedaan door de pijn in mijn hand . Zelfs eruit geweest voor een zware pijnstiller. Maar toch zei de app dat ik 80% effectief had geslapen. En ten tweede de constatering dat het buiten behoorlijk hard regende. Dat merk en hoor je binnen niet.

Een uur lang kan ik in alle rust wakker worden en mijn verhaal van gisteren aftikken.
Dan komen ook de jongens tevoorschijn en even later volgt jacco ook.

Ik bezoek de bakker en kom frau Georg tegen,die vertelt dat het een natte unwitter und regen dag wordt. Dat hoop ik toch niet.

We bekijken de vele folders in het privé vvv kantoor van Hendrik en de site met Eifel info om wat te vinden voor vandaag.
Eerst denken we aan Clervaux, maar jacco heeft het een beetje gehad met Luxemburg.
Dus het wordt Steffeln in de vulkaan Eifel.
Daar kun je een wandeling op ,rond en door een vulkaan maken. Dat lijkt de jongens erg leuk.
Wel gelijk maar een limiet aan stenen meesjouwen gegeven..Anders neemt opa straks weer 60 kilo aan stenen mee terug.

Om 11.00 uur is het inderdaad droog en is er zelfs een waterig zonnetje.
We komen via een mooie route met leuke bochten om 12.00 uur bij Steffeln aan.
13.5 graden zegt de auto.
Pff afgelopen zondag was het nog 30.

Er staat een duidelijke uitleg bij de vulkaan tuin . Dus gewapend met onze kado gekregen wandel stokken gaan we op pad.
Deze steffelnkopf was oorspronkelijk nog 60 meter hoger...Maar in de afgelopen 30 jaar is alle tufsteen en lavasteen afgegraven om er huizen mee te bouwen.
We beginnen bovenaan de kraterrand en dalen geleidelijk aan naar het midden van de krater.
Wij zijn tot nog toe de enige bezoekers weer hier.
Er staan enorm veel bloemen. Ook verschillende soorten kleine lathyrussen en verschillende klavers. Maar er zitten helaas ook enorm veel vervelende prikbeesten die ons aanvallen op du moment dat we stil staan. Ze zijn kennelijk niet onder de indruk van onze deetspray.
Inmiddels schijnt de zon ook voluit en voelt het vele malen warmer dan 13 graden.
Midden in de krater is een kleine vulkaanheuvel..Hier kun je op klimmen zodat je de doorsnede van de kraterwand goed kunt zien.
Echter eenmaal op de bult..volgt het probleem...Hoe kom.je weer beneden.
Uiteindelijk onder grote hilariteit van de Kids glijden wij (jacco en ik) ook halfzittend naar beneden ,net als wat zij onder gemopper van mij ( denk aan je kleren!) Hadden gedaan. Les hier geleerd:voordat je ergens op klimt..kijken hoe je er weer af kan.

Na een uur zijn we terug bij het begin. Het was een indrukwekkend mooie wandeling en giliam is blij met zijn 6 uitgegraven lavastenen.

We rijden door naar het centrum van Steffeln. Hier staat een asresten huis uit 1703 en een kerk. Beide gebouwd op een kraterrand uit tufsteen en as resten.

De tufstenen/asresten rand rondom de kerk is helemaal begroeid met kleine kosmossen,sedumsoorten en bloemen erg mooi.
De kerk heeft speciale glasgebrande ramen . Heel kleurrijk.
Van de kerk gaat er een kruisweg omhoog naar een Maria kapelletje. Langs de weg staan 14 kruisbeelden van brons in rood zandsteen. De kruisweg is ter nagedachtenis aan de oorlogsslachtoffers van de 2e wereldoorlog aangelegd.
Bij het kapelletje heb je een prachtig zicht over de Vulkaaneifel in alle 4 de windrichtingen.
Binnenin staat een zandstenen Mariabeeld en hangen er vele maria-dank bordjes in alle soorten en maten.
Wederom steken we hier 3 kaarsjes aan.

We rijden vanaf Steffeln naar Gerolstein. Voor ons uit zien we nog net de restanten van een enorme regenbui. Gelukkig houden wij het droog.
Hier stoppen we voor een koffie met lekkers pauze. En bewonderen we de klimrotsen vanaf een afstand.
Tegen 16.45 uur rijden we weer richting Karlshausen
We komen.langs Arla foods een enorm grote fabriek.
Dat doet ons denken aan Jeremy die toen hij klein was altijd zei dat hij :directeur van de toetjesfabriek wilde worden :-)
Nou dan zit hier dus die fabriek.

Terug in het huis komt Frau Georg zelf gebakken Quark knödel brengen. Heel erg lief en lekker.
We eten familieen topf en broodjes bockwurst.
Na het eten willen Jeremy en Giliam nog graag een rondje doen met step en fiets. Ik besluit mee te lopen en jacco gaat vegen en stofzuigen .
De jongens hebben zo'n vaart erin..dat ik bijna moet gaan hardlopen.
2.6 km in 23 minuten is wel erg snel.
De lucht is wel prachtig en de bloemetjes langs de berm ook.
Weer terug puf ik uit met een koffie en een grote koek (ossenoog)
Tegen 21.30 valt ons de lucht buiten op.
Ik ga kijken en zie een prachtige rode lucht.
Frau Georg staat er ook naar te kijken.
Volgens haar betekent dit wel regen morgen.
Ik hoop dat ze slecht is in weervoorspellingen. ...
Ach...Eerst maar eens heerlijk slapen...En morgen zien we wel . In ieder geval komt papa morgen. Ook even genieten van al het moois hier in Karlshausen en omgeving.

Een leuk verslag weer. Afwisselende dingen bekijken jullie. In Gerolstein hebben we een vakantiewoning gehad vlakbij de klimhellingen. In het weekend komen daar veel klimmers oefenen met touwen. ik wens jullie een goede nachtrust en verheug me al op mijn komst bij jullie. Knuf X

Wim van der Aart 2016-07-13 23:05:03

Mooie dag dus weer 👍🏻😃 waarom is jacco lux zat? Rudi en ik hebben lang weekend in Clervaux gezeten. Erg steil dorp met mooie ruine. Was net badat ik bmw in de prak had gereden dus we zijn toen met de auto van rudis ouders gegaan.

cath 2016-07-13 23:55:50

Jullie zijn echte "doeners" als jullie vakantie hebben, veel zien en beleven. Leuke herinneringen, foto's en nu ook vulkaanstenen voor Giliam.ook onze vakanties werden altijd extra zwaar, overal namen we steentjes of stenen mee. Strand of bergen, later heeft pa twee nog een schilderij gemaakt van de stenen die we meebrachten van onze bergwandelingen. Hangt nog steeds thuis. Tot morgen maar weer.