Reusachtige Rotsen bij Hruba Skala.

Tsjechië, Mladé Buky

Dobry den.
Vandaag weer vroeg wakker. De zon is al fel.
Even douchen en dan opwarmen met koffie in het zonnetje.
Het enige dat we hier missen...zijn vlinders. Die zitten er niet veel.
Aan de overkant van de weg bij de Lindahoeve was dat wel heel anders.
Ach een kleinigheid blijf je houden...

Om 10.00 uur gaan we buiten ontbijten.
Vandaag staat Hruba Skala op het programma. Dat is wel even rijden.
Het is onderdeel van het Boheems paradijs.

Waar onze liefde voor Tsjechië is geboren.

Om 11.00uur rijden we weg
We gaan via Vrchlabi door de bergen richting Liberic.
Iets over de helft .. hebben we prachtig zicht op Trotski. .twee kasteel ruïnes gebouwd op vulkaan resten. Ooit gaan we die nog eens bezoeken.

We rijden door en komen vlak voor Hruba Skala een prachtig vervallen huis tegen.
Deze is helaas net gesloten ivm lunchpauze. Maar de buitenkant is ook het fotograferen waard.
Jeremy en Giliam hebben al ideeën voor een Halloween feest of een spookfilm op deze locatie.

We rijden door . Bij Hruba Skala is het druk en we hebben geluk dat er nog net 2 parkeerplaatsen zijn.
Er staat hier een kasteel..wat nu luxe hotel en restaurant is.
Maar een deel ervan kun je bezoeken.

10jaar terug was er een Klimbos naast het kasteel. Jeremy ging daar toen als +10jarige klimmen...boven het ravijn ...dat leverde mij mijn eerste grijze haren op.
Helaas voor hem is het Klimbos er nu niet meer.
Wel beklimt hij met Giliam de toren van het kasteel.

Op het terras(binnenplaats) van het kasteel drinken we koffie en nemen we een taartje. Heerlijke chocolade taart.

Hierna lopen we richting van wat we denken dat de route is naar het uitkijkplateau .
We dalen eerst af door 3 supersteile,smalle spelonken naar het bos.
Daar sta je tussen reusachtige rotsen van zandsteen.
Je voelt je er intens klein.
Het is moeilijk uit te leggen hoe mooi dit is.
De rotsen hebben verschillende vormen en zijn uitgesleten door erosie en wind.
Via smalle ,soms lastige weggetjes lopen we zo'n 1,5 km.
Dan beginnen we toch te twijfelen of we wel de juiste afslag hebben genomen.

Na wat zoekwerk (geen Internet en een slecht leesbare kaart) komen we erachter dat we inderdaad verkeerd zitten.
Jacco, Jeremy,Giliam en ik beklimmen nog wel een steil stuk ,zodat Jacco daar met de drone kan vliegen.
Coby en Opa blijven wachten op een lager en veiliger stuk.

Daarna lopen we terug.
De laatste klim gaat ook weer via smalle spelonken met trappetjes omhoog.
Dat is eigenlijk wel wat veel voor de knieën en benen van opa, Coby en mijzelf.
Maar we redden het.
Merk je toch dat de griep de conditie zwaar heeft aangetast.

Boven gaan we zitten om wat te drinken. En ze hebben Langos, dus die nemen we natuurlijk ook. Dat is zó ontzettend lekker.

Giliam koopt nog een steen bij het souvenir kraampje.

Daarna gaan we naar de auto.
Terug rijden we via Jicin.
Dit is een heel mooi klein stadje.
Dus daar stoppen we ook nog.

We lopen via het stadsplein en de rode toren tot aan de draak van Jicin.
Dan gaan we weer terug.
Bij Café Adria halen we nog een zmrzlina. Want we hadden weer hertjes gezien onderweg. Daarnaast kost het hier echt bijna niks en is het gewoon ontzettend lekker.

Tegen 18.15 uur rijden we vanuit Jicin naar Nova Pecka ...ook daar liggen heel wat voetstappen van ons ...en door naar Hostinné waar we gaan eten bij pension U Soudku (in het vat) .

Het is er druk..er is nog maar 1 tafel vrij.

Eerst drinken...een biertje heb ik wel verdiend...en Jeremy rijdt terug naar huis.

Dan eten.
Ik heb kipschnitzel met bramboricky .
De jongens kipfilet met patat.
opa kipfilet met bramboricky en Coby heeft een lekkere grote kip salade.

Daarna past er nog een toetje in.
Maar helaas geen palatschincken meer.
Dus krijgen we ijs.
Ik heb cheesecake ijs met cookies en vruchten.
Jeremy heeft taart. Giliam Oreo ijs en Coby yoghurtijs met bosvruchten.

Inmiddels is het al 20.30 en wordt het echt koud en donker buiten.
Dus snel afrekenen en richting huis.

Om 21.15 uur zijn we weer thuis.

Moe ,wat stijfjes maar super voldaan met deze wederom mooie dag.
Wat boffen we toch dat we dit zo samen kunnen beleven en doen.

Zeker waardevolle en mooie herinneringen krijgen jullie hier. Om nooit meer te vergeten. Wat een schitterend land. Zou er zeker rond willen kijken. Maarr...... zien er via deze reisverslagen en foto's veel van mee. 💞

Arie en Annie 2021-08-11 23:24:19

Mooie maar intensieve dag zo te lezen. Ook erg mooie foto’s. Xxx

Cathelijne Biezeman 2021-08-12 09:42:44

Wat een heerlijke foodp*rn weer 😁 Reisverslagen om van te blijven smullen... ...watertandend ! Liefs uit Nieuwegein !

Bart 2021-08-12 22:21:29

@bart ...wat leuk! Jouw reactie. Ja foodp*rn is het hier zeker :-)