Rodelend de middeleeuwen in.

Tsjechië, ÇESKY krumlov

De wekker gaat al om 7 uur. Waarom zo vroeg?
Omdat we wrderom naar de rodelbaan willen..we hebben nog 4 ritten op de kaart staan.
Maar we willen meer nog naar ÇESKY Krumlov.
En dat is ondanks dat men hier zegt ...dichtbij..toch ook 1.5 uur rijden.
De zon schijnt volop en het is absoluut geen straf om nu al buiten te zijn.
Het hoge gras voor het huis zit vol dauw en ik spot een "icarus" blauwtje die nog aan het opdrogen is.
Klein kadootje zo op de vroege morgen.
Om 8.15 zijn we dan eindelijk allemaal gedouched en aangekleed ,klaar om te gaan.

Net voorbij Trebon stoppen we even voor een kop koffie en geven we de auto drinken.
We rijden verder. Het is erg druk met grote maaimachines op de hele smalle weggetjes dus het schiet niet erg op.
In Vélesin stoppen we bij een hele klein chukarna.
Ze hebben geen brood meer ,maar wel heerlijk ogende gebakjes. En een schattig binnenplaatsje in de schaduw.
We genieten van dit gebaks ontbijt met verse koffie.
De kosten €6,00 .

Dan snel weer verder langs Çesky Kr. Naar Lipno n. Vltavou.
Om 10.45 zijn we in Lipno bij de rodelbaan. Het is Én heel druk al en behoorlijk frisser dan in clunek.
We moeten dit x een heel stuk verder weg parkeren.
We lopen naar de rodelbaan.
Ik ga met giliam en jeremy gaat alleen.
Als we instappen zegt Giliam:mama,ik rodel wel ..maak jij maar een filmpje.
Nou dat heb ik geweten..
Pff giliam remt dus bijna niet en ik had bijna geen houvast..dus het is een hilarisch filmpje met een hoop gegil van mij.
Daarna gaan jeremy en giliam nog een keer samen.
Het is inmiddels echt enorm druk ,dus het duurt lang eer ze weer mogen.
Jacco en ik gaan bij een terras zitten.
We gaan ervan uit dat gil en jer nog een keertje gaan..maar ze komen teleurgesteld aan lopen. De rij staat inmiddels zo ver dat t zeker 45 min wachten is.
Dus de laatste rit op de kaart blijft ongebruikt.
Om 12.15 uur rijden we richting Cesky.
Gelukkig is dat vanaf hier maar een half uurtje.

Ook in Cesky is het erg druk en de borden geven aan dat alle parkeerplaatsen vol zitten,echter jacco gaat toch P3 op en idd er is een plek en nog in de schaduw ook.
We lopen door het park richting het centrum langs de rivier de otava..waar druk op gevaren word.

Tegenover de St.Vith is een stroomversnelling in het watet en daar staan veel mensen te kijken naar het gestuntel van sommige kano's.
Net als wij kijken komt er een kano met man,vrouw en hond aan...en ja hoor die slaan om. Grote hilariteit bij de stuurlui aan de wal.

Cesky is een Unesco stad en is tegen een berg op gebouwd. Waarbij de hoofdkern incl kasteel boven op de berg ligt.
De stad en het kasteel bestaat uit 5 verdiepingen die met nauwe steegjes en een hele speciale brug aan elkaar verbonden zijn.
Er lopen massa's Japanners en Chinezen en er zijn veel groepen met gidsen. Waarbij de meeste gidsen met een paraplu of wandelstok omhoog voorop lopen.
Wij volgen onze eigen kuier route.

Er is zoveel te zien aan bijzondere gebouwen en leuke winkeltjes ..dat valt niet te beschrijven.
Maar duidelijk is wel dat je in een middeleeuwse stad loopt.

Bij een leuk terrasje onder de "munt" toren en de Spalski brug vinden we een plekje bij het water.
We willen een kleine snack (hamburger) maar helaas geld de kleine kaart hier juist tot 12 uur.
Dus jacco en jeremy delen een hampizza. Ik neem een salade met kip en giliam enkel kip nuggets.
Het is heerlijk zitten hier en er is genoeg te zien.

Na deze lunch gaan we door richting het grote kasteel.
In de slotgracht bij het kasteel lopen 2 bruine beren.
Dit schijnt al jaren zo te zijn.
Ik vind het zielig...maar kennelijk een heleboel anderen niet.
Omdat het kasteel "vol" zit ...gaan de jongens de Munttoren op.
Ik blijf beneden dit keer.
Op de eerste binnenhof van het kasteel is ook genoeg te zien.
De wanden van alle gebouwen zijn zo bewerkt met grafito tekeningen. .je zou er een hele dag naar kunnen kijken.

Het uitzicht op de toren is ook indrukwekkend.
We gaan kijken tot hoever we door het kasteel kunnen..zonder te betalen.
De 2e binnenhof is nog indrukwekkender met tekeningen. Al moet er ook het nodige bijgewerkt worden.
Tot onze verbazing..kun je onbetaald tot aan de ingang van de kasteeltuin komen bij de 5e binnenhof.
De tuinen slaan we dit keer over.
Mooi is om te zien hoe ingewikkeld de 5 verdiepingen tellende brug in elkaar zit en ook het uitzicht op de stad en de kronkelende rivier erdoorheen is zeer indrukwekkend.

We lopen weer terug en gaan richting de Budejovice toren. De oude toegangspoort van de stad.
Omdat m.n Giliam heel moe is..lopen we terug via de Latran (oude hoofdstraat waar de adel woonde) naar de benedenstad.
Aan het water tegenover waar we vanmiddag zaten ,vinden we Papa's een leuk italiaans aandoent restaurant.
We bestellen bier en frisdrank.
De menukaart valt tegen,maar giliam heeft honger en wil niet verder kijken.
Dus we bestellen hier.

Jeremy neemt spaghetti. Jacco en ik tagliatelle met kureci (kip) en giliam het kindermenu met schnitzel.
Het smaakt heerlijk.
We zien ook nog hoe een ober bij de andere tafel wijn brengt. Deze eerst zelf proeft (in een eigen glas) en vervolgens tegen de gasten zegt dat hij goed is.
Anders dan in Nederland.
Volgens jeremy komt dit omdat het een middeleeuwse stad is.
Er kan vergif in de wijn zitten :-)

We gaan weer op pad met volle buikjes.
Vlak bij het restaurant bakken ze Tredlik ..traditionele tsjechische schoorsteenkoeken.
Heerlijk! ! Dus jeremy en ik halen er 1 met kaneel. Hmmm.....alleen de geur al..laat ons bijna kwijlen.
Ze zijn echt superlekker.
Via de kleine steegjes bij de rivier lopen we terug naar de auto.
Die steegjes zitten zo vol aparte en bijzondere kleine winkeltjes en mooie gebouwen, dat we daar nog een beste tijd over doen.
Maar tja de batterijen van de camera's leeg en de voeten moe...dus tijd om te gaan.

Onderweg stoppen we bij dezelfde Shell als op de heenweg voor koffie en een ijsje.
Als we even later in de auto weer zitten ...is er bij Giliam opeens paniek.
Er is weer een tandje uit ...helaas weer niet de grijze.

Nog een laatste stop in Jichindruv bij de supermarkt en dan zijn we om 21.45 uur eindelijk weer thuis.
Tjonge wat een prachtige finale dag was dit.
Erg vermoeiend maar o zo de moeite waard.
Nu maar lekker slapen.
Dóbry Noc.

We wensen jullie een fijne laatste vakantiedag op jullie paradijselijke plekje! Knuffels en een dikke kus X