Ijsvogelen en zeepret

Portugal, Monte Gordo

Jacco en ik zijn echt geen goed stel om onder een tweepersoons deken te slapen.
Ik was vannacht weer opeens alles kwijt en lag dus te bibberen van de kou.
Dus om 6.30 stonden wij het bed opnieuw op te maken.

Toch nog even geslapen daarna tot 8.00 uur want toen ging mijn wekkertje.
Ik ga met papa naar Fabrica om hopelijk eindelijk eens de ijsvogel op de foto te zetten.
De zon schijnt en de lucht is prachtig blauw. Lekker even een kopje koffie in de zon op het balkon.

Om 9.00 uur pikt papa mij met Sandy op en rijden we naar Fabrica. Een mooie lagune net naast Caçela Velha .
Het hoort bij de ria famosa. En dus kent het ook eb en vloed.
Nu is het eb aan het worden en dan heb je de meeste kans om de ijsvogel te zien.
Papa en joke zagen hem de laatste 3 x wel.

Als we aankomen zijn er 2 vissers bezig met kokkels schrapen.
Net in de aanvliegroute van de ijsvogel volgens papa.
We zetten onze stoeltjes neer en stellen onze statieven op.
Dit is best prettig vogelen zo in de warme ochtendzon.

We zien een manke wulp en wat strandlopers. Een zilverreiger ,steenlopers,tureluur,aalscholvers en lepelaars. Maar helaas helaas de ijsvogel komt niet.
Een kopje koffie en een pastas de natas maakt veel goed .

Als het dood tij is ..ruimen we onze statieven op. En lopen we door de lagune een stuk richting Cabanas .
Het licht en de kleuren van het water zijn hier schilderachtig mooi.

We zien even verderop een stuk zand vol kleine fidler krabbetjes.
Dat zijn piepkleine krabben met 1 grote witte schaar. Ze zitten in holen in het zand en bij de minste grond trilling verdwijnen ze daarin.
De witte schaar wordt gezien als een lekkernij en deze scharen worden dan ook ge oogst dmv een dun touw.
De scharen groeien bij de krabbetjes weer aan.
Het is een mooi schouwspel.

Ook ontdekken we een caravan. Op een plek waar je onmogelijk met een auto kunt komen.
Misschien is deze wel aangespoeld door de storm ?

We lopen terug en hebben nog een ontmoeting met een wat grotere krab. Die bijna in mijn voet en in papa zijn hand hangt 😁

We lopen nog een klein stukje om de bocht met uitzicht op cacelha velha en monte gordo. Daar zit een lepelaar heel dichtbij . En zien we restanten van oude oester boerderijen.
Helaas allemaal verloren gegaan door een bacterie in het water.

Tevreden rijden we terug naar monte gordo.
De boys zijn al naar het strand.
Er ligt een briefje op tafel van Giliam met de vraag of ik ook kom.
Dus na een wc stop en kopje koffie loop ik daarheen.

Giliam is al in de zee geweest. En jacco en jeremy zijn aan het voetballen.
We zien een shovel met iets in de bak. Als we erheen lopen...blijkt dat het een dode aangespoelde dolfijn is. Hij is al behoorlijk aangevreten.
We gaan even terug naar het appartement. Giliam douched even. Daarna gaan we naar Sol e praia.

Heerlijk in het zonnetje op het terras.
Jeremy en Jacco nemen een broodje kroket.
Giliam een broodje frikandel en ik een tosti tonijn.
Het is vol en gezellig op het terras.
Op de terugweg naar het appartement nemen we nog een ijsje.

Jeremy heeft een wafel met ijs en caramel. Maar die zit zo vol..dat alle caramel eruit loopt.

Ik ga met Giliam nog even naar de zee en jacco en jeremy gaan naar het balkon in de zon.

Giliam en ik gaan de zee in. Ik tot mijn middel...maar Giliam helemaal. De kou van het water valt mee.
Wij hebben dikke pret. Maar een paar portugezen dik ingepakt in winterjas en muts verklaren ons hoofdschuddend voor gek.
We bouwen ook nog een mooi zandkasteel .

Tegen 16.oo uur begint het te regenen 😕
Dus gaan wij snel terug
Thuis gaan we douchen en dan beginnen we met inpakken.
Buiten is een wolkbreuk en onweer.
S'avonds horen we bij Victor dat er op dat moment ook een kleine tornado was bij Manta Rota.

Om 19.00 uur hebben we met papa en Joke afgesproken bij Victor om biefstuk van de Steen te eten.
Gelukkig is het dan weer droog.

Het is druk bij Victor en hij heeft te weinig personeel..dus we moeten helaas lang op ons eten wachten.
Maar het is het wachten waard .
De biefstuk smaakt geweldig.
Giliam heeft zijn vlees als eerste op.

We nemen koffie en ijs als dessert.
Als we naar huis willen..heeft papa heel erge kramp in zijn been.
Voor de veiligheid rijdt jacco ,opa en joke dus maar naar huis.
Jeremy en ik lopen naar huis.

Thuis pakken we de rest in. En daarna kijken we nog een aflevering van csi Miami.
Morgen naar huis.

Volgende keer komt de ijsvogel onze afspraak hopelijk wel na 😂

Wim van der Aart 2018-03-05 15:56:32

Hallo, wat is jullie mini-vakantie voorbij gevlogen, maar jullie hebben lekker genoten, lijkt ons. Ook al was het weer iets minder dan andere jaren, toch hebben jullie weer veel mooie dingen gezien! Voor morgen : een goede reis en weer welkom thuis. En bedankt voor het meegenieten van je verhalen. Liefs van ons.

Lenie en martien 2018-03-05 18:24:52

Jaloersmakende ijsjes 😜 Rudi en ik kunnen ook niet onder 1 deken slapen. Ramp is dat 😱 Mooie foto’s. Die van de schaduw is grappig 👍🏻