Bloemenweelde, 1 treins museum Pronsfeld , Bleialf en een prachtige basiliek in Prüm.

Duitsland, Karlshausen

Ik lig nog heerlijk te soezen op 1 oor wanneer ik een deurbel hoor...hmm deurbel denk ik....huh?! Deurbel? Dat moet hier zijn.
Slaperig sta ik op en ga bij de voordeur kijken..Ik zie een rode schim..Doe open en ja...papa staat voor de deur.
Hij was vroeg gaan wandelen..Maar zonder sleutel en naar bleek...Ook zonder goed opgeladen camera batterijen.
Dus na slechts 5 foto's en een paar honderd meter...alweer terug huiswaarts gekeerd.
Het is 8.00 uur .
Vroeg en fris.
We drinken koffie en worden beter wakker.
Tegen 9.00 uur besluiten papa en ik weer te gaan wandelen. Even een kleine ochtend wandeling met volle batterijen.
We lopen naar het dal ...Daar staan vele bloemen en veel koren.
We ontdekken verschillende vlinders en veel bloemen.
Aan de andere kant van het dorp komen we aan de praat met een boer.
Hij is niet tevreden met het weer en verteld dat de oogst qua veevoer en koolzaad ook erg tegenvalt.
Even verder komt de wouw ons weer "pesten" maar dit keer krijg ik hem wel in beeld en papa ook.
We lopen verder en bekijken de kerk. Waar flink gepoetst wordt..Waarschijnlijk voor de dienst van zondag.
Even verderop ligt een stapel straatklinkers te wachten op vrijwilligers die hen gaan poetsen (staat een bordje bij).
2 mannen zijn dat ook aan het doen..
We raken aan de praat en het blijkt dat de stenen eerst in de weg lagen
De plaatselijke voetbalclub kon ze gratis krijgen en gebruiken voor hun parkeerplaats.
Maar dan moeten ze dus wel schoongemaakt.
We wensen de heren succes en steken de straat over naar het kleine Maria kapelletje.
Als we net binnen zijn,komt 1 van de stenenpoetsers achter ons aan. Hij vraagt of we wat extra informatie willen over de kapel.
Dat willen we wel.
Hij vertelt dat de kapel eerst bij de kerk aanzat . Toen de kerk verwoest werd en later herbouwd...hebben ze het kapelletje verplaatst
In het gewelf van de kapel zie je de riddertekens van de orde van Vianden en de orde van de Biyburger tertianen. Beide streden om dit grondgebied.
Het blijkt dat de kapel nu dag en nacht open is en dat er slechts nog 2 "bewakers" zijn. De meneer die ons dit vertelt is er 1 van.
Toch wonderlijk dat dit kapelletje met kostbare beelden onaangetast blijft van vandalisme en dat in Nederland zelfs simpele tuinbanken al uit tuinen worden gestolen en vernield.

2 uur en vele foto's later zijn we weer thuis :-)
De jongens hadden nog net geen reddingsbrigade gebeld.
We ontbijten en pakken de spullen om op pad te gaan. Giliam wil graag nog even bij het kapelletje een kaarsje opsteken. Dat doen we.
Daarna gaan we met de auto op pad richting Pronsfeld.

In Pronsfeld zou een spoorwegmuseum zitten.
Het is even zoeken, maar dan vinden we het.
Het blijkt om 1 locomotief en 1 wagon te gaan op een stukje spoor van 200 meter.
Eromheen staan wat foto plateaus en wat oude machine en spooronderdelen en dat is het.
Alles wel gratis te bezichtigen.
Maar we hadden er meer van verwacht.
We stoppen ook nog even bij de kerk..Die dicht is omdat er gepoetst word .Maar waar buiten wel mooie beelden en bloemen staan.
De tocht gaat verder naar Bleialf.
Hier moet een loodmijn zitten die je kunt bezoeken.
Als we er aankomen vinden we dat het er verdacht stil is.
Op zich niet vreemd aangezien we de hele week al zeer weinig medetoeristen tegenkomen ,maar in dit geval ligt de oorzaak bij het gesloten zijn van de mijnen.
Helaas kun je deze enkel op zaterdag en zondag met een gids om 14.00 uur bezoeken.
We zijn dus wel mooi op tijd (13.45 uur) maar wel 1 dag te vroeg.
Deze informatie stond helaas niet in de folder en ons Eifel boekje vermeld.
We rijden naar de kerk van Bleialf. Hier zouden de 7 plagen van Egypte afgebeeld zijn volgens onze folder,maar wij krijgen denk ik vandaag 7 plagen ,want we vinden ze niet. De kerk is wel mooi en het aparte stenen kunstwerk naast de kerk ook. Maar de plagen zijn verdwenen.
Nu rijden we richting de Schwarzer mann. Dit is met 695 meter de hoogste berg van de Schneifel (gebied waar we nu zitten) .
Echter 1 maal op de top..blijkt daar enkel een wintersport plek en hotel te zijn ...Zonder uitzicht.
Er is in de winter een stoeltjeslift en een rodelbaan. ..Maar beide werken nu niet.
Er is wel een speeltuin. Dus ik kan met de boys even heerlijk schommelen en giliam en Jeremy kunnen zich even uitleven op een hang kabelbaan.

Omdat we nu echt wel een "borrel" kunnen gebruiken ...gaan we naar Prüm.
De districtshoofdstad .
Daar staat een grote rode basiliek met de sandalen van Christus ?

Als we er aankomen krijgen we toch wel een klein beetje een angstig gevoel ..Omdat er precies voor de ingang van de basiliek nogal wat graaf -en bouwmachines staan.
Gelukkig blijken die vooralsnog voor de basiliek bezig te zijn. Na de zomer gaan ze de binnenkant renoveren .

De basiliek is echt mooi. Vooral het koorgedeelte waar de Kanunniken hun getijden zongen is prachtig. Heel sierlijk houtsnijwerk en prachtige houten beelden.
De sandalen van Christus daarentegen. ...Dat is ècht een lachertje.
Er staat nog net niet "made in china" op ..Maar ze lijken verder wel verdacht veel op nep Nikes .

We gaan uit de basiliek op zoek naar een terras.
We nemen plaats bij een Italiaan. De 3 grote mannen bestellen een Schlemmertosti (ham,salami,tomaat en kaas) ik neem apfelstrudel met vanillesaus en slagroom.
Giliam wil hier niks,maar straks een broodje visstick.

Jullie raden het waarschijnlijk al..plaag nummer 7 ...het eten valt tegen.
Bij Jeremy zijn ze de ham vergeten en verder zijn de tosti's plakkerig en koud.
Mijn vanillesaus is een chemisch goedje uit een flesje en de slagroom is drabberig.
De koffie ,chocolademelk en hey bier smaken gelukkig wel weer heel goed.

We wandelen nog een rondje door het centrum. Er is een prachtig rijk versierd gymnasium en overal staan volle kleurrijke bloembakken. Dat maakt toch weer veel goed.
Als laatste stoppen we bij de Mäc Hämmi voor een broodje visstick.
De slogan van deze wat groezelig uitziende zaak luidt: "wij maken geen fingerfood maar eten waarbij je 2 handen nodig hebt..."
Nou dat klopt.
Dus wat dat betreft heeft onze kleinste meneer geluk.want hij heeft het grootste en lekkerste eten .

We zijn het nu zat ,dus op naar huis. Onderweg zien we nog vele roofvogels en prachtige velden vol koren en bloemen.
We stoppen even voor boodschappen in Neuerburg en zijn dan om 18.00 uur weer thuis.

Even een borreltje en dan begin ik met eten koken.
We eten Currygeschnetseltes met Kartoffelpuree. Salade en meloen. En als toetje een mini magnum.
Daar waren we wel aan toe na deze dag.

Na het eten gaan de jongens nog even voetballen en opa nogmaals een rondje wandelen.
Wanneer hij terugkomt blijkt hij uitgebreid met de burgemeester gesproken te hebben (woont achter ons) en die heeft zelfs om war foto's gevraagd. Je ziet hier weinig mensen op straat,maar alles wordt in de gaten gehouden. Want het was al opgevallen dat wij zoveel foto's maakten :-)

Al met al was het vandaag nog net geen vrijdag de 13e, maar we hopen wel dat de plagerijen morgen weer weg zijn.
Biss morgen....

Ik word al moe als ik lees wat we allemaal gedaan hebben vandaag.....Maar het was een heerlijke, zo nu en dan wat chaotische dag met veel leuke en mooie momenten. Genoeg om straks aan de binnenkant van mijn ogen te gaan bekijken. Dank voor je leuke verslag.

Wim van der Aart 2016-07-15 22:57:29

Jammer dat beetje tegenviel allemaal. Lijkt mij eerlijk gezegd ook niet echt Jacco's ding al die kapellen/kerken en basiliek. Misschien morgen mooie staddag van maken in Trier? Winkelwn, mooie gebouwen, terrasjes, vast leuk👍🏻 ben benieuwd, lees moegenavond wel weer wat het geworden is. Slaap lekker 😴😴😴

Cath 2016-07-16 00:29:49

Ik heb echt weer genoten van je verslag en er hilarische stukjes uit voorgelezen aan mijn man die zijn krantje er maar even voor opzij moest leggen. Heerlijk zo'n stukje te lezen op de vroege morgen !

Gre de Jong - Hakker. 2016-07-16 08:24:26

Ja Jammer, ook een dagje er tussen, waarop alles net even anders gaat.maar geen zorgen voor de dag van morgen, alles komt gewoon toch anders...... Groetjes en tot morgen.