Naar Ponta da Piedada.

Portugal, Vila Real de Santo António

Bom dia,
Ik krijg om 8.15 uur koffie op bed van Jacco. Vandaag willen we naar Lagos en Ponta da Piedada.
We mogen de auto van opa lenen.
Zelf gaat hij met Coby niet mee .

De zon schijnt en de lucht en zee zijn extreem blauw. Heerlijk om met dit uitzicht wakker te worden.
De wind is wel erg fris, vannacht was het maar 4 graden.

We gaan binnen maar even ontbijten.
De jongens zijn niet zo snel vandaag.
Dus een half uur later dan gepland rijden we weg.
Het is toch nog bijna 1,5 uur rijden.

We parkeren bij de vuurtoren. De parkeerplaats staat al aardig vol.
Ze hebben hier langs 7 baaien een houten vlonderpad gemaakt. Zodat zelfs minder validen hier kunnen genieten.
Er zijn ook nog stukken waar je van de vlonder af kunt om dichtbij de rotsranden te komen. Wel op eigen risico.

Het begint al indrukwekkend mooi bij het uitzichtpunt naast de vuurtoren.
Er zijn wat wolken en een frisse wind. Maar dat maakt het zicht nog mooier.
De zee is kalm en heeft prachtige schakeringen blauw tot aquamarijn groen.
Er bloeien veel hottentot ijsbloemen en knikkende klaverzuring.
We lopen richting Ponta da Piedada.
Je kunt vanuit Lagos ook met diverse soorten bootjes ,kayaks en zelfs sup planken ook tochten langs de kust en diverse grotten maken.

Ooit al eens gedaan met papa. Maar de prijs ervan valt ons nogal tegen ..wij zijn dan met ons viertjes gelijk €90,00 kwijt.

We besluiten gewoon te gaan lopen .

De vergezichten zijn prachtig. Je kunt Carvoeiro en Faro zien liggen en de gebouwen van Portimao.

Bij Praia Camillio is een restaurant. We zijn wel toe aan een drankje.
Helaas mogen we met enkel drinken , niet op het mooie windvrije terras zitten.
We worden op een soort krukken aan de reling gezet.op de reling hebben ze omgekeerde kratjes gemaakt die dienen als tafeltjes.
Beetje vreemd.
Maar de koffie is echt uitstekend! En het uitzicht is formidabel. Gelukkig is het even flink zonnig,dus we zitten al met al nog niet verkeerd.

Vlak voorbij het restaurant is de "beruchte" trap van Ponta da Piedada.
229 treden langs 20 meter hoge rotsen naar beneden.
Dan kom je bij een strand,enkel bereikbaar met eb.
Wij hebben geluk het is nog eb.

Hier zijn doorgangetjes tussen rotsen en dan kom je weer op andere kleine strandjes.
Er is ook een grot met een gat in het dak. Je moet wel kruipen om erin te komen.

Het begint vloed te worden,dus we kunnen niet te lang blijven.

We beginnen weer aan de klim naar boven. Gelukkig zijn er "uitpuf" platvormpjes op de trap.

Langs de trap staat mimosa die begint te bloeien en je ruikt er ook een soort rozemarijn geur.

Ik ben blij dat ik weer boven ben. Dit soort klauters zijn niet fijn voor mijn knie.

Boven rusten we even uit in het zonnetje.
Dan lopen we verder richting Praia do Anna.
Ook hier weer via houten vlonders.
Op het uitzichtpunt voor Praia anna stoppen we.
We moeten ook nog terug .

Stom is te zien dat er nu alweer graffiti op de houten leuningen is gekladderd. Iemand vond het nodig er allerlei soorten borsten en piemels op te tekenen.
"Best lullig" vind ik.

We lopen langs een stuk met afgronden en rotspartijen welke doen denken aan de Grand Canyon.
De rotsen hebben hier een bijzondere rode kleur. En er zijn veel erosie sporen zichtbaar.

We lopen terug tot camillio en steken daar over naar de andere zijde.
Ook daar loopt het vlonderpad naar nog 3 baaien.
Hier heb je zicht tot aan Cabo St.Vicente.

We lopen naar het uitzichtpunt bij Praia carnavial.

De zon tovert de zee zilverachtig en een donker silhouet van een vissersboot maakt het plaatje compleet.
Ook hier weer veel diepgroene stukken in het water.

Het gesteente van deze speciale rotsen is zacht en erodeert makkelijk. Daardoor hebben ze veel verschillende grillige vormen.

We komen weer uit bij de vuurtoren en hebben dan toch bijna 4 km gewandeld.

Met de auto rijden we naar het centrum van Lagos. Het is even zoeken in de zeer smalle straatjes,maar uiteindelijk vinden we aan de havenzijde een mooie parkeergarage.

We lopen naar het centrum. Veel mooie oude gebouwen met azulejos en barokke balkonnetjes. En een gezellig middenplein voor het politiebureau.
We gaan in een zijstraatje van dit plein zitten bij een Engelse pub. The horses fool.
Lekker in het zonnetje buiten.
Ze hebben hier hele lekkere burgers.
Tezamen met een groot glas jus d,orange een prima lunch.

Na deze lunchstop lopen we nog wat van de zeer mooie en knusse straatjes door.
Je neus wordt overladen met verschillende geuren die uit diverse barretjes,bakkerijtjes,snoepwinkeltjes en restaurantjes komen. Van knoflook ,gerookte sardientjes, gepofte aardappelen tot kaneel en caramel.

We gaan nog een stukje langs de haven en over de voetgangers brug.
Er liggen heel veel verschillende soorten bootjes en schepen. Van goedkoop tot peperduur.

Inmiddels toch al behoorlijk moe in de benen gaan we terug naar de auto.

Jeremy rijdt terug.
Ik val onderweg in slaap .
Vlakbij MG tanken we nog even.
Jacco krijgt de schrik van zijn leven...want plotseling denkt hij dat hij benzine heeft getankt ipv Diesel 😱 dit blijkt niet zo.
Gasolea is diesel in het Portugees.
We zoeken ook nog een auto wascabine.
Want de auto van opa is wel heeeeel vies (was hij al voordat we hem meekregen)
Kan echt niet vinden Jeremy en Giliam.

Dus Giliam spuit de auto mooi schoon
Dan terug naar MG om de sleutels en auto weer af te leveren bij opa en Coby.

Het is inmiddels 19.25 uur en we moeten nog avondeten.
We wilden eigenlijk pizza gaan eten,maar enkel de dure pizzeria is open. Dus gaan we naar Tropical,waar Lucie nu werkt.
Zij was eerst mede eigenaar van de Blue Parrot.

Jacco en Jeremy nemen shoarma.
Giliam en ik kipsate.
Heerlijk.
Daarna nog een ijsje .
Ik een Bailey coupe.
Jeremy en Giliam een Brownie coupe en Jacco een stuk red velvet taart.
Afsluitend nog een heerlijke cappuccino en dan zijn we helemaal tevreden en voldaan.
Tijd om naar huis te gaan.

Ik heb gelukkig mijn TENS apparaat mee,dus ik ga lekker op bed .
Mijn benen hebben het nodig
Gelukkig helpt het direct qua pijnverlichting.

Het was een prachtige maar zeer vermoeiende dag.
Wel met een gouden randje.

Leuk verslag van een zonnige dag 🌞

Cathelijne 2023-02-26 09:30:18

Mooi verslag van deze belevenisvolle dag. En prachtige, jaloersmakende foto's. Een dag om te lijsten.