Een kleurrijke zondag in Telc.

Tsjechië, Telc.

Vanmorgen werd ik om 8.00 u wakker. Vannacht was stormachtig en de regen maakte veel lawaai op het huis.
Jacco is ook al wakker. Nu is het buiten strak blauw en al warm in de zon. De wind is wel anders geworden.
Om wakker te worden nemen we een plons in het zwembad. Aai das wel heel erg koud. Maar eenmaal eruit lekker tintelend warm. Net een dompelbad van de sauna.
We ontbijten buiten. Pakken alle spullen en vertrekken.
Vandaag gaan we naar Telc.
Een Unesco Wereld Erfgoed stad. Beschermd vanwege de vele kleurrijke oude huizen aan het dorpsplein en het grote kasteel.
Er is een grote omleiding helaas, dus ipv 30 minuten rijden we er een uurtje over.
Onderweg stoppen we om de hooi rollen te fotograferen.

In Telc vinden we een parkeerplaats in de schaduw gelukkig. Het is inmiddels behoorlijk warm en strak blauw.
Het plein is inderdaad geweldig mooi. Allemaal verschillende vormen huizen met rijk versierde gevels. Elk huis heeft een andere felle kleur. En of grafiet tekeningen. In het midden staat een Maria Zuil en een prachtige fontein uit de 13e eeuw.
Helaas mogen ook hier weer auto's parkeren, wat best jammer is. We lopen ,kijken ,bewonderen en verwonderen ons over zoveel moois.
Bij een Kavarna gaan we wat drinken.
Er komt een kleine optocht aan van een trommelaar, 2 ridders, een jonkvrouw en een stadsomroeper.
Ze kondigen iets aan (waarschijnlijk een show in het kasteel )maar alles is in het Tsjechisch dus we weten het niet zeker.
We rekenen af en zijn weer verbaasd over het bedrag. €8.45 voor 4 cappuccino, 2frisdrank (0.5ltr)en 4 panini met ham/kaas.

Aan het einde van het plein is een gezellig marktje met handgemaakte snuisterijen en eettentjes.
Je kunt de kerktoren beklimmen. De boys willen dat graag. Met lichte tegenzin volg ik.
Het eerste gedeelte gaat over een hele smalle wenteltrap, waarbij je hoopt dat er geen dikkere medemens toevallig naar beneden wil.
Halverwege moet je betalen.
Vervolgens moet je verder over smalle stijle houten trappen met krakkemikkige leuningen en een steeds lager wordend plafond. We komen bij 2 enorme grote klokken uit 1603. Ze heten Jakub en Marie.
Dan het laatste stukje. Jacco moet bijna kruipen.
Ik heb behoorlijke trilknieën.
We zijn er !
Jeremy en giliam lopen zonder vrees het smalle richeltje op. Jacc ook.
Maar zodra ik 3 stappen heb gezet en juist probeer een foto te maken. .draait alles en word ik heel duizelig. Gelukkig is er een klein klokkentoren kamertje met 1 stoel. Even zitten en wat drinken.
Dan vanachter de ramen daar wat foto's maken.
Het uitzicht vanaf de toren is wel magisch en zeker de klim waard voor de jongens.
We gaan weer naar beneden, dezelfde enge trappen af. Op het laatste stuk bij de wenteltrap komen we 4 stevige tsjechische moekes tegen en moeten we met moeite om elkaar heen manoeuvreren.
Ik kus nog net niet de grond, maar ik ben blij dat ik weer heelhuids beneden sta.
Eerst maar even bijkomen met wat drinken.
We kopen flesjes bij een markttentje en gaan bij het meer achter de kerk in de schaduw wat drinken.
We lopen door het park ,waar kennelijk net de ridder voorstelling is afgelopen. Enorm veel kinderen .
We bezoeken de tuin van ZamekTelc. Erg mooi.
Al kuierent langs souvenir winkeltjes (we kopen 2 hoedjes en 2 zonnebrillen ) gaan we verder.
Jeremy en giliam ontdekken een soort van 3d kaarten waarbij je als je door het brilletje kijkt ..blote jaren 40/50 pinups ziet. Grote hilariteit en gegiechel natuurlijk.
Nog een laatste stop bij de stadspoort voor een koude pivo en een ijsje en dan zijn we weer bij de auto.
Inmiddels is het alweer 17.40 uur.

Op weg naar huis stoppen we in Daçice.
Naast de kerk zit een leuk restaurant U Marlinka.
Net als wij besteld hebben komt er een hele grote groep Nederlanders zitten. Het restaurant zit gelijk tjokvol.
Ons eten komt snel. De groep naast ons heeft het lastiger, want zij krijgen het in gedeeltes (steeds per 4)
Wij willen nog graag PalatSchinken. .maar omdat de kok kennelijk nog heel druk is met de bestelling van de grote groep ,duurt dit erg lang. Dus bestellen we de koffie ook maar gelijk.
Bijna een uur later hebben we onze koffie en palatschinken. Ze smaken wel geweldig.
Dit is wel een tentje om te onthoufe5 (mits t er niet druk is).
We gaan verder naar huis.
Eigenlijk wilden we nog stoppen bij een uitkijktoren, maar het is al 21.15 uur dus rijden naar huis.
We zijn allemaal zo moe van deze dag ,dat we om 22.45 uur allemaal in bed liggen.
Dòbry Noc.

Vandaag je verslag gelezen. Moet een mooie stad zijnom er rond te lopen, kost wel wat foto's natuurlijk ;-). De toren beklimmen had ik wel overgeslagen, denk ik, maar knap dat je het toch gedaan hebt. Wel grappig dat de hoogtevrees van Giliam ineens voorbij is. Dat is wel gemakkelijker in de bergen en zo. Jullie boffen enorm met het weer, hier is er echt sprake van een forse inzinking. Knuffels en een dikke kus van ons.