Zwoel bij Zvůle

Tsjechië, Zvůle

De weersvoorspelling voor vandaag was : 28 grd en bewolkt.
Maar de lucht was strakblauw en onbewolkt toen ik om 8.30 uur uit bed stapte. En buiten kon je al niet zonder parasol in de zon zitten.
Jacco ging snel op de fiets naar het kleine dorpswinkeltje om broodjes te halen.
Dit winkeltje is denken wij een bijbaantje van degene die hem runt ,want de openingstijden zijn tussen 7.30 en 9.00 uur en tussen 15.30 en 17.00 uur.
Maar dat kan per week wisselen.
Om 9.00 uur dobber ik al even in het zwembad. De thermometer van het weerstation hier geeft 34.5 graden aan.
We ontbijten in de schaduw van 2 parasols en duiken daarna met zijn vieren het zwembad in.
Het plan was om naar Zvůle te gaan om te wandelen en te zwemmen, maar nu wordt het waarschijnlijk alleen zwemmen.
Echter vanwege de enorme hitte en felle zon ,besluiten we pas na 13.00 uur weg te gaan. Dan kunnen we daarvoor koel dobberen in het zwembad en luieren in de schaduw bij het tuinhuis.

Het gebied hier noemen ze Cesky Canada.
tsjechisch Canada.
De heuvels zijn vol bedekt met graanvelden afgewisseld met kleine meertjes en hellingen vol naaldbossen.
Zvůle is een klein dorpje midden in naaldbossen vol grote rotsblokken uit de ijsstijd.
En daar is ook een natuurlijk bosmeer waar een kleine camping bijzit.
En een klein strandgedeelte waar je kunt recreëren als dagbezoeker.
Je ligt wel midden tussen de tenten en caravans van de camping ..maar ach de entree is 30 ckr (1,10€)

We zijn om 13.30 bij het meer. De drukte valt ons mee.
We vinden een prachtplekje onder een boom aan de rand bij het water.
Giliam en jeremy gaan direct het water in. Even schrikt giliam van de visjes die hij ziet,maar al snel heeft hij door dat de vissen banger zijn.
Er is ook een kleine glijbaan..de boys vinden hem leuk,maar ook te wiebelig.
Ik ga ook het water in. Aan de overkant van het meer is een grote walvissteen. Jeremy wil er wel graag heen en giliam ook.maar zo'n stuk zwemmen redt en durft giliam nog niet.
Dus we halen de zwemband op en gaan eenpoging wagen. Het eerste gedeelte zwemt giliam zelf. Dan klimt hij in de band en duw ik hem al zwemmend verder.
Als we bijna aan de overkant zijn ..stoot ik mijn voet aan een steen op de bodem. Gelukkig zijn we bij de walvissteen .
Helaas heeft Jacco niet door dat we helemaal aan de overkant zijn,dus geen foto als bewijs.
Wanneer we besluiten terug te gaan..springt Giliam in het water en roept :ik ga nog ff een stukkie!
Weer zwemt hij de helft en dan ik weer samen met hem de rest.
Het is een behoorlijk stuk zwemmen voor mij (met 1 arm) maar ook erg leuk.
We gaan snel bijkomen met koude limo en chipjes.
Tegen 15.45 hebben we geen zin meer en we gaan naar de auto.
Bij Kunzak zit een kleine camping ook bij een meertje ,waar we van de week al zijn geweest.
Daar hadden ze vanaf 15.00 uur pizza's in de aanbieding.
Dus we gaan daar heen.
De serveerster is verrast dat we er weer zijn. Ze spreekt geen engels of duits ,maar begroet ons hartelijk.
We bestellen de pizza's en genieten al wachtend van een koude Pivo en de boys van hun Kofola.
Een halve liter bier kost hier net geen €1,00 en de halve liter Kofola €0,80 .
Dan kun je nog eens een rondje geven:-)

Als de pizza's na een half uurtje komen,verontschuldigd de serveerster zich voor het lange wachten. De oven was kennelijk niet op temperatuur.
Wij vonden het niet extreem lang duren..dus geen probleem.
De pizza's smaken super en vullen goed.
Als toetje nemen we nog een ijsje.
Dan rekenen we af. 786 Ckr voor 2 liter bier,2 liter Kofola ,4 pizza's en ijsjes.
Dat is leuk uit eten gaan.

Thuis gekomen gaan we nog even zwemmen .
Daarna ga ik slapen in de hangmat.
Ik schrik wakker door een vreemde mannenstem achter mij.
Het blijkt de tsjechische buurman. Die komt eieren van zijn kippen zoeken.
Hij wil een praatje maken ,maar wij begrijpen hem niet en hij verstaat ons niet.
We begrijpen wel dat Johan de huiseigenaar zijn kameraad is en dat we de fietsen mogen gebruiken.
Helaas zijn er maar 2 fietsen.
De tsjechen zijn allemaal heel vriendelijk.
Maar kennen bijna geen talen.
Het bier wat we hem aanbieden is kennelijk het verkeerde merk.
Dus hij gaat weer weg.
Jammer dat tsjechisch zo moeilijk is.

We zwemmen nog wat en jacco en jeremy gaan nog een rondje fietsen. Dan maken we weer een kampvuur en een pan popcorn. Popcorn als laat avondeten :-) we zitten allemaal nog vol van de pizza.
Het is nog steeds zwoel buiten.
Als de kids naar bed zijn genieten jacco en ik samen van de prachtige sterrenhemel en het concert van de kruvçeks (krekels) .

Wij genieten steeds mee, dank zij je vérhalen.Gelukkig hebben wij het niet zo warm als jullie, pffft.